کنفرانس بانکداری فرانکفورت اواخر هفته گذشته در حالی با حضور سفیر ایران در آلمان و مدیران شبکه بانکی و مقامات بانک مرکزی برای برقراری روابط بانکی ایران و اروپا برگزار شد که هیچ خبری از سوی مقامات ایرانی شرکت‌کننده در این نشست و همچنین رسانه‌های داخلی منعکس نشد.

اين در حالي است كه شبكه خبري بي‌بي‌سي گزارش داد علي ماجدي سفير ايران در آلمان در كنفرانس بانكداري فرانكفورت گفته است: درهاي ايران باز است و گسترش همكاري بين ايران و اروپا در آينده گريزناپذير.به گفته سفير جمهوري اسلامي ايران در آلمان، ترس آمريكا از سهم بانك‌هاي آلماني در بازارآمريكا و مازاد تجارت آلمان با آمريكا دليل ممانعت از كار آنها با ايران است و دليل واقعي اكراه بانك‌ها از كار با ايران چالش‌هاي موجود بين بانك‌هاي اروپا و آمريكاست. البته سفير ايران در اين كنفرانس خطاب به بانكداران حاضر گفت: به شما اطمينان مي‌دهم هيچ مانع قانوني براي كار بانك‌هاي بزرگ با ايران وجود ندارد.

ماجدي تصريح كرد: قطعا ما مي‌دانيم كه سيستم بانكي ايران بايد به روز شود و شكي در اين‌باره وجود ندارد و اين كار تحت نظارت بانك مركزي و با مشاركت بانك‌هاي دولتي و خصوصي ايران شروع شده و پيشرفت خوبي هم داشته‌ايم، بنابراين مانع قانوني براي كار با بانك‌هاي ايران باقي نمانده است و سؤال اين است چرا بانك‌هاي بزرگ از كار با ايران اكراه دارند؟

سفير ايران در اين نشست مهم بدون اشاره مستقيم به انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهور آينده آمريكا و تأثير آن بر برجام و روابط بانكي ايران با بانك‌هاي بزرگ دنيا، اظهار كرد: بايد تأكيد كنم كه برجام يك ميراث بين‌المللي است و غيرممكن است يك كشور يكجانبه تصميمي بگيرد و مانع اجراي اين ميراث شود.

گفته مي‌شود قرار بوده در اين كنفرانس هلگا اشميت، مذاكره‌كننده ارشد اتحاديه اروپا در جريان مذاكرات هسته‌اي حضور پيدا كند و نتيجه تلاش‌هاي خود درباره اجراي برجام را توضيح دهد اما او غايب اين كنفرانس بود و در پيامي كه از سوي او خوانده شد، اعلام كرد: ما كاملا مي‌دانيم كه خدمات مالي و به‌ويژه برقراري روابط بانكي كارآمد، كليد برگرداندن ايران به اقتصاد جهاني است و ما به سهم خود هر كاري كه ممكن بود را انجام دهيم تا به بانك‌هاي اروپايي شفافيت قانوني لازم را ارائه دهيم. اما پيام مشخص هلگا اشميت خطاب به مقامات ايراني و البته بانكداران حاضر در اين كنفرانس قابل تامل بود كه اعلام كرد: بگذاريد به صراحت بگويم نمي‌توان بانك‌ها و بنگاه‌هاي بزرگ را مجبور كنيم چنين تصميمي بگيرند.

پيتر كروشل مدير اداره فدرال نظارت مالي آلمان اما مي‌گويد: بانك‌هاي بزرگ محتاط‌تر عمل مي‌كنند و حالا صبر مي‌كنند تا ببينند دولت جديد آمريكا چگونه رفتار خواهد كرد و آنها روش صبر و انتظار را در پيش مي‌گيرند. نماينده دولت آلمان هم در اين كنفرانس اظهار كرد: تا آنجا كه به دولت آلمان مربوط مي‌شود توافق هسته‌اي نهايي است و قابل مذاكره براي تغيير مفاد آن نيست. پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي در كنفرانس بانكداري فرانكفورت خبر داد: ايران و ٢٣٠ بانك خارجي رابطه مستقيم بانكي برقرار كرده‌اند.

کد خبر 353035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha