حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا با اشاره به طرح ایجاد بورس پسته در کرمان گفت: ظرف یک‌ماه آینده تالار ویژه معاملات پسته با مرکزیت استان کرمان، به همت اتاق بازرگانی و فعالان عرصه پسته تاسیس خواهد شد.

 او با بیان اینکه مهم‌ترین بحث پسته موضوع استاندارد‌هاست، اعلام کرد: با اتاق بازرگانی کرمان و فعالان پسته توافق شده که از استانداردهای ملی و مورد قبول بازارهای دنیا استفاده شود.

در عین حال محصول پسته کشاورزان به شکل گواهی سپرده کالایی در انبارهای مجهز کالایی مورد پذیرش و سپس گواهی سپرده پسته در بورس کالا مورد مبادله قرار خواهد گرفت. او با بیان اینکه نحوه فرآیند معاملات پسته می‌تواند برای کشاورزانی که محصولات پرحجمی ندارند و همواره مجبور هستند محصول خود را به تجار و شرکت‌های بزرگ واگذار کنند، از طریق این مکانیسم می‌توانند کالای پسته خود را در انبار‌ها ذخیره کرده و در عین حال از طریق بورس کالای ایران به فروش رسانند که تنها این اقدام مستلزم وجود استانداردهای لازم در این زمینه است.

مدیرعامل بورس کالا یادآور شد: امسال و سال آینده باید روی انجام معاملات پسته کار کرد و نهادهای مالی نیز در این زمینه باید فعال شوند زیرا اوراق مبتنی بر خرید کالا مثل گواهی سپرده می‌تواند برای این نهاد‌ها جذاب باشد.

  • عرضه آپشن فروش تا ۲‌ماه آینده

مدیرعامل بورس کالای ایران از عرضه اوراق آپشن فروش ظرف 2‌ماه آینده خبر داد. حامد سلطانی‌نژاد گفت: از نظر فنی، بورس کالا از هم اکنون آماده عرضه اوراق آپشن فروش است، بورس‌كالا حتي در همان ابتداي گشايش بازار آپشن خريد سكه می‌توانست بازار آپشن فروش را هم ايجاد کند، زیرا هر شخصی که وجه تضمین مورد نیاز را در سمت خرید یا فروش تامین کند، می‌تواند موقعیت مورد نظر خود را اتخاذ کند.

  • آپشن ابزاري براي تنظيم بازار مرغ و گوشت

به گفته مدیرعامل بورس کالا اوراق آپشن ذرت ظرف یک‌ماه آینده در بورس کالا عرضه مي‌شود. حامد سلطانی‌نژاد اعلام كرد: با استفاده از اوراق آپشن يا ابزار اختیار معامله مي‌توان قیمت نهاده های دامی را مدیریت و از افزایش بی رویه قیمت مرغ، گوشت، شیر و مواردی از این قبیل، جلوگیری كرد. حامد سلطانی‌نژاد گفت: عرضه اوراق آپشن کالاهای اساسی و محصولاتي نظير ذرت می تواند به تنظيم بهتر قيمت‌ها در بازار کمک کنند. از این رو در جلساتی که با اعضای ستاد تنظیم بازار برگزار شد این موضوع به‌عنوان پیشنهاد ارائه شده است.او ادامه داد: نهادهایی که تنظیم بازار را برعهده دارند می‌توانند از ابزار اوراق آپشن برای کنترل عرضه و تقاضای کالاها استفاده کنند. او درعين حال تأكيد كرد: البته قبل از به‌كارگيري این ابزار، نیاز است که ابتدا با فرهنگسازی، مشارکت را افزايش دهيم.

کد خبر 356202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha