همشهری آنلاین: رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران سرزمین خاستگاه اندیشه‌های ناب و متعالی انسانی و مهد پرورش متفکران و ادبای بزرگی نظیر ابن سینا، مولوی، حافظ و سعدی بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، سید عزت الله ضرغامی در مراسم افتتاحیه چهل و چهارمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان افزود: ایران زمین به صورت کریدوری ارتباطی میان دانشمندان و متفکران دیگر ملل و زمینه‌ساز گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌های شرق و غرب بوده است.[تهران؛ ‌میزبان نشست ABU]

رئیس سازمان صدا وسیما ابراز امیدواری کرد: اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU که علاوه بر نمایندگانی عالی‌رتبه از کشورهای عضو با حضور شخصیت‌های ارزشمند از دو قاره مهم اروپا و آمریکا در این سرزمین کهن تشکیل شده است از عمق و گستره لازم برای تعمیق دوستی ها، پیوند میان تمدن ها و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها برخوردار شود.

وی اضافه کرد: ما در شرایطی سال‌های پایانی قرن بیستم را پشت سرگذاشتیم که نگرانی‌های فراوانی در استقبال از قرن جدید در میان اندیشمندان و صاحبان رای و نظر درباره تحولات محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بشر امروز برانگیخته شده بود.

بیانیه هزاره سوم سازمان ملل متحد و اهداف آن، حاوی دغدغه‌های فراوانی است که باید تا سال 2015 برای دستیابی به این اهداف، تلاش سخت و همه جانبه ای صورت پذیرد.[مفاهیم: اهداف توسعه هزاره چیست؟]

رئیس سازمان صداو سیما با اشاره به اینکه عصر جدید با چالش‌هایی جدی و نوین روبرو است که رویارویی با آنها نیازمند تدابیر ویژه و ابتکارات و خلاقیت‌های بدیع است، افزود: در رویارویی با چنین چالش‌هایی، رسانه‌ها از اهمیت و نقش بی نظیری برخوردارند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها در دنیای امروز مهمترین عامل ارتباطی و اطلاع رسانی در میان جوامع محسوب می‌شوند و در تعاملی دوسویه با مخاطب، به نوعی شکل دهنده افکار و فرهنگ عمومی جوامع هستند و باتوجه به اینکه جوامع امروز باید در تراز جوامع اطلاعاتی و دانش بنیاد حرکت کنند؛ نقش سازمان‌های رسانه ای در ایجاد بسترهای اطلاعاتی، فکری و فرهنگی مناسب برای حل مشکلات بشر امروز و تحقق اهداف هزاره، غیرقابل تردید است.

ضرغامی تاکید کرد :مبارزه با بی عدالتی‌، فقر،‌بی سوادی، خشونت، تروریسم، ناهنجاری‌های اجتماعی، سست شدن بنیان خانوادگی، بردگی نوین و قاچاق انسان، تبعیض علیه زنان، نقض حقوق کودکان، تخریب محیط زیست، مبارزه با جنگ و منازعات محلی و منطقه‌ای، همگی از مسایلی هستند که نیاز به تغییر در نگرش و نگاه آحاد جامعه بین‌الملل دارد و این تغییر بیش و پیش از هر چیز یک نوع نگاه فرهنگی نوین را می‌طلبد و همه ما به خوبی آگاهیم که تحقق چنین امری در گرو اقدام موثر، همبستگی و عزم جمعی، همه جانبه و هوشمندانه رسانه ها و سازمان های رسانه ای است.

رئیس سازمان صداو سیما گفت: اتحادیه ABU به عنوان مجموعه ای غنی از سازمان‌های رادیو تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه از ظرفیت‌های بی بدیلی در سپهر رسانه‌ای جهان برخوردار است زیرا ABU شامل کشورهایی است که عملا دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

وی افزود: این کشورها حامل میراث کهن و ارزشمند تاریخی، تمدنی و فرهنگی هستند که ما از آن به عنوان "فرهنگ و تمدن شرقی" یاد می‌کنیم. فرهنگی غنی از آموزه‌های پیامبران الهی و مصلحان بزرگ بشری که از بنیادهای لازم برای مواجهه با مشکلات فوق و چالش‌های پیش روی جوامع بشری برخوردار است پس این اتحادیه باید نقش پیشگام را در ارائه راه حل‌های رسانه‌ای مبتکرانه و نوآورانه با تکیه بر بنیادهای فرهنگی شرقی ایفا کند.

ضرغامی با اشاره به اهمیت محتوا در رسانه و ارزش نهاد خانواده در فرهنگ شرقی بویژه در اسلام تاکید کرد: از نگاه اینجانب abu به عنوان اتحادیه ای از کشورهای مختلف که برخوردار از فرهنگ و تمدن غنی انسانی و الهی هستند و مجموعه این کشورها میراث دار روح فرهنگ شرقی بشمار می روند، باید در صدر راهبردهای رسانه ای خود در بخش محتوا (content) نسبت به اتخاذ راهبرد مهم تقویت ارزشها و سنن اخلاقی (code of ethics) در تولید محتوای رسانه ای خود دست بزند.

وی گفت: پشنهاد مشخص رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به سازمان های رادیو تلویزیونی همکار در اتحادیه abu این است که با اتخاذ چنین راهبردی به موضوعات مهمی که زمینه‌ساز تحقق این راهبرد است از قبیل ارتقای نقش، جایگاه و منزلت زن در جامعه و پرهیز از هر نوع نگاه ابزاری به وی، تحکیم بنیان خانواده و حمایت از حقوق کودکان اهتمام ورزند.

ضرغامی تصریح کرد: اتخاذ چنین راهبردی مستلزم یک مبارزه (compaign ) بین المللی در برابر انتشار هرزه نگاری pornography و سوء استفاده از کودکان (child abuse) است و پینشهاد می کنم اتحادیه ای بی یو با همکاری کشورهای عضو، در خط مقدم این مبارزه بین المللی قرار گیرد و از طریق برقراری ارتباط فعال با دیگر اتحادیه ها و سازمان های رادیو تلویزیونی برحامیان این مبارزه و گستره و عمق آن بیفزاید.

رئیس سازمان صدا وسیما خاطرنشان کرد: صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران در طول چند دهه گذشته در تعقیب این استراتژی به تجارب ارزشمندی دست یافته و آماده است این تجارب را در اختیار همه کشورهای عضو قرار دهد و متقابلا از تجارب سودمند آنان نیز در این زمینه بهره ببرد.

ضرغامی افزود: ما در عصر فراصنعتی و با توجه به چالش های تهدیدکنده پیش رو، نیازمند به گفتمان تولید محتوای مفید و پاک (clean media) به عنوان گفتمان مسلط در کنار سایر کارکردهای طبیعی رسانه هستیم.

وی تاکید کرد در این صورت است که می توان به تحقق بسیاری از اهداف ارزشمند بیانیه هزاره و نیز جامعه جهانی اطلاعات wsis و جامعه جهانی معرفتی مورد اشاره یونسکو دست یافت.

ضرغامی تصریح کرد:رسانه‌های عصر ما بدلیل نقش بی بدیلی که در شکل‌دهی به فکر و فرهنگ جوامع دارند با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مخاطبان هوشمند، متفکر و صاحبنظر خود و با مشارکت آنان بر جنبه های آموزشی برنامه‌های خود بیفزایند و با استفاده از فرهنگ غنی معنوی و الهی شرق، به آموزش مهارتهای زندگی، مبارزه با خشونت، احترام به تنوع فرهنگی، ترویج ارزشهای صلح و نوع دوستی و تقویت فرهنگ احترام به میراث فرهنگی انبیاء و مصلحان بزرگ بشری همت گمارند.

رئیس سازمان صداو سیما افزود: از نگاه ما بروز پدیده‌هایی نظیر اسلام هراسی islamophobia در برخی رسانه‌های عصر ما تنها مبارزه و ستیز با یک دین و آئین نیست بلکه مبارزه با عدم رواداری (tolerance) نسبت به ارزشها و میراث معنوی جهانی است.

وی تاکید کرد: رسانه‌های ما در حوزه محتوا (content) باید با بهره گیری از انواع ظرفیت‌های هنری و جنبه‌های زیبایی شناختی به تولید محتواهای فاخر نمایشی در زمینه احترام به ادیان و میراث معنوی جهانی دست بزنند و از این طریق بسترهای لازم برای گفتگوی بین ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را فراهم آورند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تجربه ای گرانسنگ در تولید برنامه‌های فاخر و تاریخ معنوی بشری و همچنین بکارگیری مضامین و محتوای متعالی دینی در عمق بخشی به مجموعه های پرمخاطب نمایشی، آمادگی دارد تا در این زمینه به همکاری های مشترک جمعی در درون اتحادیه اهتمام ورزد.

رئیس سازمان صداو سیما دراین مراسم همچنین ضمن گرامیداشت یاد آقای مهندس هنردوست قائم مقام فقید سازمان صدا و سیما و نائب رئیس اتحادیه‌ ای بی یو به نقش مهم وی در برگزاری این اجلاس اشاره کرد. [ABU درگذشت هنردوست را تسلیت گفت]

کد خبر 35659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز