سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

ابراهیم وحیدزاده: ترافیک پایتخت معضلی است که طی سالیان به وجود آمده و با یک حرکت سریع و معجزه‌آسا نمی‌توان حلش کرد. برای برطرف شدن مشکل ترافیک تهران باید به برنامه‌ریزی ۳ مرحله‌ای خیلی فوری، میان‌مدت و بلندمدت اندیشید.

ابراهیم وحیدزاده

مرحله خيلي فوري ايجاد تغيير در روند نمره‌گذاري اتومبيل‌هاي جديد است. روزانه تعداد زيادي اتومبيل جديد نمره‌گذاري شده و به خيل خودروهايي كه در تهران تردد مي‌كنند اضافه مي‌شوند. بايد تمهيداتي انديشيد كه مثلا فردي كه به دنبال نمره‌گذاري اتومبيل جديد است دست‌كم يك خودروي قديمي را از دور خارج كند. به هر حال بايد فكري كرد كه حداقل تعداد خودروهايي كه در پايتخت تردد مي‌كنند در همين رقم فعلي متوقف بماند چون با مسيري كه تا امروز در پيش گرفته‌ايم هر روزي كه مي‌گذرد تعداد خودروي بيشتري در خيابان‌ها حضور مي‌يابد.

در مرحله ميان‌مدت بايد به تصحيح فعاليت كارخانه‌هاي خودروسازي پرداخت؛ كارخانه‌هايي كه همچنان خودروهايي را به بازار عرضه مي‌كنند كه استانداردهاي جهاني در توليدشان رعايت نشده است. شايد به اين دليل كه اين كارخانه‌ها به واسطه دولتي‌بودن قابل كنترل و مديريت نيستند كه اگر جز اين بود با اين همه اعتراضي كه از سوي كارشناسان نسبت به توليد خودروي بي‌كيفيت صورت گرفته، شاهد تغييري محسوس در اين روند غلط مي‌بوديم.

چاره كار واگذاركردن اين كارخانه‌ها به بخش خصوصي است درغير اين صورت وقتي هم توليدكننده كالا باشيم وهم قانونگذار و مجري قانون، نمي‌توان كاري اساسي انجام داد. اگر كارخانه‌هاي بزرگ خودروسازي به بخش خصوصي واقعي واگذار شود دولت هم مي‌تواند تسلط بيشتري بر سيكل توليد خودرو داشته باشد و در اين صورت خودرويي كه در ساختش استانداردهاي جهاني رعايت نشده اصلا امكان نمره‌گذاري و ورود به بازار را پيدا نمي‌كند.

مرحله بلندمدت هم ايجاد شرايط رفاه و زمينه اشتغال در شهرها و روستاهاست. اگر در خارج از پايتخت كار و امكانات رفاهي كافي وجود داشته باشد اين جمعيت متراكم دليلي بر ماندن در تهران نمي‌يابند. بسياري از ساكنان فعلي پايتخت شيفته تهران نيستند ولي چاره‌اي جز ماندن در اين كلانشهر شلوغ ندارند.

اگر در درازمدت زمينه اشتغال در شهرستان‌ها فراهم شود خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند جاي ماندن در تهران به زادگاهشان بروند و كنار اقوام و قوم و خويشان خود زندگي كنند. وقتي اين اتفاق بيفتد ديگر جمعيت ساكن در پايتخت اينقدر زياد نمي‌شود كه خيابان‌هاي تهران دچار ترافيك وحشتناك شود. اين 3 مرحله، زنجيره‌اي به هم پيوسته را تشكيل مي‌دهند كه در صورت اقدام گام به گام شايد بتوانيم به نتايجي دلخواه برسيم، در غيراين صورت هر اقدامي تنها مي‌تواند حكم مسكن را داشته باشد و دوباره ماييم و اين خيابان‌هاي شلوغ و پرترافيك.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 356932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha