مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل دقیق‌ترین تصویری که تاکنون از کهکشان مرموز IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ دیده شده را ثبت کرده‌است، کهکشانی که مانند یک لیزر بزرگ کیهانی عمل می‌کند.

کهکشان

براساس گزارش اسپیس، این کهکشان به صورت مداوم و ثابت جریانی از تشعشات مایکروویو را به اطراف می‌تاباند،‌ از این رو به تشعشات ناشی از این کهکشان مگامیزر گفته می‌شود.

میزرها (نرکیب دو واژه لیزر و مایکروویو) در همه‌جای جهان، هرجایی که ابرهای مولکولی از غبار وجود داشته‌باشد، تشعشعات مایکروویوی که از میان آن عبور می‌کند تقویت شده و پرتوی که از سوی دیگر ابر خارج می‌شود را بهبود داده و متمرکز می‌کند.

درون کهکشان راه شیری نیز می‌توان چنین پرتوهایی را یافت اما مگامیزر IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ بسیار درخشانتر است، ۱۰۰ میلیون بار درخشانتر است و درواقع کا کهکشان مانند یک دستگاه مولد میزر عمل می‌کند.

اگرچه دانشمندان از گذشته از وجود این کهکشان که در فاصله ۳۷۰ میلیون سال نوری از زمین واقع شده آگاهی داشتند،‌ تصویر جدید هابل دقیق‌ترین تصویری است که تاکنون از ساختار این کهکشان به ثبت رسیده‌است و شاید در این تصویر کهکشان بسیار آرام و دلنشین دیده شود،‌اما در حقیقت، IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ کهکشانی بسیار آشفته‌است.

این کهکشان نتیجه برخورد دو کهکشان دیگر است و در نتیجه دارای دو هسته‌است که هنوز درحال ترکیب شدن هستند. این دو هسته نزدیک به ۱۱ هزار سال نوری از هم فاصله دارند و در مقایسه، نزدیک‌ترین ستاره همسایه زمین در فاصله ۴.۳ سال نوری قرار گرفته‌است.

کد خبر 357198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha