سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

مهدیه تقوی راد: رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) یک‌بار دیگر از عـدم‌حـذف یـارانـه ثروتمندان و کمک به افزایش مستمری نیازمندان ازکارافتاده انتقاد کرد.

فقر

سيدپرويز فتاح كه در يك نشست خبري شركت كرده بود، بعد از آنكه برخي موفقيت‌هاي كميته امداد مانند كاهش 7درصدي جامعه هدف كميته امداد در 9‌ماه گذشته خبر داد، درباره مستمري‌هاي ناچيز يك‌ميليون و 600هزار مددجوي اين نهاد گفت: « مستمري در بودجه پيش‌بيني مي‌شود و از منابع عمومي پرداخت مي‌شود نه از بودجه مردمي، بنابراين اگر كم مي‌دهيم، دست ما نيست چون حد آن در بودجه تعيين مي‌شود. در برنامه پنجم توسعه حدود 50درصد حداقل درآمد اعلامي وزارت كار بايد باشد كه حدود 400هزار تومان مي‌شود.» او با يادآوري اينكه قرار بود در بودجه سال 95از محل حذف 3دهك بالاي يارانه‌ها به چند دهك پايين كه قرار بوده به كميته امداد و بهزيستي داده شود، گفت:«اين كار به‌هردليلي عملي نشده كه اميدواريم در مجلس در مورد افزايش مستمري مددجويان اقدامات خوبي انجام شود.دولت نتوانسته به اين هدف عمل كند چون منابع بايد پيش‌بيني مي‌شده، اكنون احساس مي‌كنيم وفاق براي اضافه شدن مستمري ايجاد شده است.»

آنچه روز گذشته رئيس كميته امداد از دولت و مجلس مطالبه مي‌كرد در حقيقت همان طرح تعدادي از نمايندگان مجلس قبل با عنوان «6ميليون نفر» براي افزايش دائم مستمري نيازمندان ازكارافتاده بود؛طرحي كه هنوز به سرانجام نرسيده اما برخي نمايندگان مجلس از پيگيري آن نااميد نيستند.

  • خبر تازه از مجلس

ابوالفضل ابوترابي، نماينده مجلس كه در دوره نهم مجلس نيز پيگير رسيدگي به وضعيت اين افراد بود درخصوص آخرين وضعيت اين طرح در خانه ملت به همشهري مي‌گويد:«اين طرح دوباره در برنامه ششم توسعه مطرح شد و براساس آن قرار شد تا يارانه دهك‌هاي بالا جامعه حذف و به سازمان‌هاي حمايتي كميته امداد و بهزيستي واگذار شود اما متأسفانه مخالفت‌هايي با اين موضوع انجام گرفت و سرانجام تصميم بر اين شد تا اين مسئله در كميسيون تلفيق مجلس مورد بررسي قرار بگيرد. تا هفته آينده تكليف اين موضوع مشخص مي‌شود و اميدواريم بتوانيم هر چه زودتر اين مسئله را به نتيجه برسانيم.»

  • پيگيري مي‌شود

موضوع رسيدگي به وضعيت 6ميليون نفر نيازمند ازكارافتاده كه به سختي روزگار مي‌گذرانند، نخستين‌بار در مجلس نهم به‌صورت جدي و به‌صورت دوفوريتي مطرح شد اما با پايان‌يافتن اين دوره از مجلس و تغيير نمايندگان و بعدتر بررسي لايحه بودجه سال96 و برنامه ششم توسعه اين موضوع به حاشيه رانده شد؛ موضوعي كه بايد در اولويت‌هاي رسيدگي نمايندگان مجلس باشد تا هر چه سريع‌تر تكليف زندگي اين افراد مشخص شده و بتوانند از حداقل‌هاي يك زندگي برخوردار شوند. اما نمايندگاني كه از دوره نهم مجلس به اين دوره راه يافته‌اند، رسيدگي به وضعيت اين محرومان را فراموش نكرده‌اند.

محمد اسماعيل سعيدي، نماينده مردم تبريز در مجلس با اشاره به اينكه رسيدگي به وضعيت اين افراد يك ضرورت است، به همشهري مي‌گويد: «فراموش‌كردن فقرا و مستمندان و قشر آسيب‌پذير كه به فرموده مقام معظم رهبري جزو عائله نظام هستند ظلم است و نبايد اين افراد فراموش شوند.»

وي با اشاره به اينكه بعد از گذشت 3دهه از انقلاب نبايد شاهد زندگي 6ميليون نفر زير خط فقر باشيم، ‌توضيح مي‌دهد: «اين موضوع به هيچ عنوان قابل تحمل نيست كه تعداد زيادي از افراد جامعه با شكم گرسنه بخوابند و در عوض عده‌اي با دريافت‌ حقوق‌هاي نجومي زندگي كنند. بايد سامانه و سيستمي در دولت طراحي و ايجاد شود كه به سمت اصلاح شرايط و وضعيت معيشت اين افراد برويم. الان رئيس‌جمهور منشور حقوق شهروندي را ابلاغ كرده‌اند. بر اين اساس حق هر شهروند اين است كه معيشت و زندگي آبرومندي داشته باشد. بايد اين زمينه را فراهم كنيم وگرنه اعلام منشور حقوق شهروندي دردي را دوا نمي‌كند. الان دوران شعاردادن گذشته و دوران شعور است، مردم مي‌دانند اين اقدامات در آستانه انتخابات آينده دردي را دوا نمي‌كند بايد به اين سمت برويم كه مشكلات اصلي را تحت‌الشعاع مشكلات فرعي قرار ندهيم.

نخستين اقدام در اجراي منشور حقوق شهروندي اين است كه مشكل اشتغال و معيشت مردم سر و سامان داده شود و آسيب‌هاي قشرهاي ضعيف جامعه حل و فصل شود.» او با تأكيد بر اينكه بعد از بررسي لايحه برنامه ششم توسعه و بودجه در خانه ملت اين مسئله رسيدگي مي‌شود، گفت: «نمايندگاني كه در دوره قبل پاي اين طرح را امضا كرده بودند باز هم آن را دنبال مي‌كنند.» آنطور كه حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده مردم شاهين شهر و يكي از نمايندگان پيگير تصويب اين طرح مي‌گويد در كميسيون تلفيق مجلس مصوب شده كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به اين 6ميليون نفر كه دچار فقر مطلق هستند و توانايي انجام كار را هم ندارند بايد مبلغي را به‌عنوان مستمري پرداخت كندو اگر منابع اين وزارتخانه براي تأمين اين بودجه كفاف نداد مي‌تواند از منابع عمومي دولت و هدفمندي يارانه‌ها استفاده كند.

چندي قبل رئيس سازمان بهزيستي نيز از افزايش مستمري مددجويان براساس فرمولي گفت كه شباهت زيادي به آنچه در اين طرح پيشنهاد شده بود دارد.حالا زمان زيادي تا پايان بررسي برنامه‌هاي بودجه‌اي و برنامه ششم توسعه باقي نمانده و بايد منتظر ماند و ديد نمايندگان مجلس دهم چه اقدام عاجلي براي رسيدگي به وضعيت اين افراد انجام مي‌دهند.

  • درباره طرح 6ميليون نفر

براساس اين طرح، افراد مشمول پس از شناسايي توسط نهاد‌هاي حمايتي، براي هميشه و تا زماني كه شرايط قرار گرفتن در اين گروه را داشته باشند، نسبتي مشخص از حقوق رسمي يك كارگر را دريافت خواهند كرد. به اين ترتيب خانواده‌هاي 4نفره 50درصد، خانواده‌هاي 3‌‌نفره 40درصد، خانواده‌هاي 2نفره 30درصد و خانواده‌هاي يك نفره 20درصد حقوق و مزاياي يك كارگر با حداقل دستمزد قانون كار را خواهند گرفت و به ازاي هر نفر در خانواده‌هاي بيش از 4نفر 10درصد افزوده مي‌شود.

کد خبر 357553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha