مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

‌اعتبارات مصوب سازمان آتش‌نشانی تهران در سال‌های ۸۶ تا ۹۴ برابر با هزار و ۷۱۹ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که عملکرد شهرداری در ارتباط با بودجه سازمان آتش‌نشانی در همین مدت هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان و ۷۷ میلیارد تومان بیشتر از بودجه مصوب را نشان می‌دهد.

پلاسکو

ناصر اماني، معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهرداري تهران اين خبر را ديروز در صحن علني شوراي شهر اعلام كرد. ديروز سقف بودجه شهرداري تهران هم به تصويب رسيد. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران از بودجه 615 ميليارد توماني سازماني آتش‌نشاني براي سال96 خبر داد.

اما ناصر اماني ديروز درباره اخطارهاي شهرداري تهران به ساختمان پلاسكو نيز گفت: بارها نه‌تنها به بنياد مستضعفان و جانبازان به‌عنوان مالك پاساژ بلكه به صاحبان ادوات و حتي مستأجرين اين پاساژ، تذكرات و اخطارهاي لازم درمورد ناايمن‌بودن اين مجموعه داده شده بود.

اينطور كه معاون شهردار تهران ديروز يادآور شد، طبق قانون، اصناف پاساژ پلاسكو مي‌توانستند حتي باوجود مخالفت مالك با جلب موافقت امور صنفي مربوطه نسبت به ايمن‌سازي‌ اين مجموعه اقدام كنند. وي با اشاره به اينكه در تاريخ 2/4/82 يعني حدود 15سال قبل معاون املاك بنياد جانبازان به‌دنبال نامه‌هاي اخطار شهرداري طي نامه‌اي به شهردار منطقه12 درخواست نوسازي پاساژ پلاسكو را مطرح كرده بود، گفت: پس مالك مطلع بوده است. اما ما افتخار داريم كه براساس فرمايش مقام معظم رهبري اولويت‌مان ابتدا جمع كردن و سروسامان دادن به عواقب اين حادثه باشد تا بعد در فرصت مناسب اسناد و مدارك كافي درباره مسببين اين حادثه را ارائه كنيم.

اماني خطاب به اعضاي شوراي شهر هرگونه كمبود تجهيزات آتش‌نشاني براي اطفاي حريق پاساژ پلاسكو را رد كرد و گفت: ساعت 7و 58دقيقه و 22ثانيه خبر آتش‌سوزي به آتش‌نشاني داده شد و ساعت 8و 2دقيقه نيروهاي اطفاي حريق با 8بالابر 55متري و 25متري بر سرصحنه حاضر شدند كه البته تنها از 4بالابر استفاده شد بنابراين اصلا نيازي به استفاده از هلي‌كوپتر نبود.

آن هم درشرايطي كه ظرفيت آب هلي‌كوپتر تنها 2هزار ليتر است اما شيلنگ‌ها و نردبان‌هاي 55متري آتش‌نشاني بدون محدوديت به آب دسترسي داشتند. وي همچنين اعتبارات اختصاص‌يافته به سازمان آتش‌نشاني را طي سال‌هاي 1386تا 1394برابر با هزار و 719ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: عملكرد بودجه آتش‌نشاني در اين مدت اما هزار و 796ميليارد تومان بود كه 77ميليارد تومان بيشتر از بودجه مصوب بود. ضمن اينكه در سال گذشته نيز، 463ميليارد تومان بودجه براي سازمان آتش‌نشاني به تصويب رسيد كه 412ميليارد آن محقق شد البته 88ميليارد تومان حواله براي خريد تجهيزات صادر شده است. همچنين طي سال‌هاي اخير 799خودروي آتش‌نشاني خريداري شده است.

معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري از تلاش‌هاي صورت‌گرفته از سوي مهدي تندگويان، عضو شوراي شهر براي شهيد ايثارگر قلمداد شدن شهداي آتش‌نشان از سوي بنياد شهيد هم قدرداني كرد و گفت: در تاريخ10/5/95 بعد از حادثه تلخ شهادت 2نفر از آتش‌نشانان به نام شهيد عباسي و شهيد قانع طي نامه‌اي از محضر مقام معظم رهبري استدعا كرديم كه شهداي عمليات آتش‌نشاني نيز از سوي بنياد شهيد پذيرفته شوند كه معظم‌له موافقت كردند‌.

  • نگاه اعضا به وضعيت آتش‌نشاني

ديروز عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با اظهار اميدواري بابت اينكه تهديد پيش آمده در پي حادثه پلاسكو تبديل به فرصت در بحث ايمني شهر شود، گفت: بودجه سازمان آتش‌نشاني در سال91 كلا 125ميليارد تومان بود و با كمكي كه شوراي شهر كرد امسال اين رقم 535ميليارد تومان در 3رديف خريد تجهيزات، توسعه ايستگاه‌ها و حقوق و دستمزد است. براي سال آينده نيز پيشنهاد شهرداري براي بودجه آتش‌نشاني 615ميليارد تومان است.

پيشنهادي كه دبير چندين بار بر آن تأكيد داشت اين بود كه از سال آينده سهم آتش‌‌نشاني از محل 2درصد عوارض و پروانه ساخت به جاي اينكه به خزانه شهرداري تهران واريز شود، مستقيم به سازمان آتش‌نشاني پرداخت شود و حتما درآمد حاصل از اين محل به خريد تجهيزات اختصاص يابد. الهه راستگو نيز گفت:

در ديداري كه با آتش‌نشانان داشتم دو دين را به گردن من گذاشتند كه لازم است اعضاي شورا آن را عملي كنند؛ نخست تصويب لايحه حمايتي درباره سختي كار و دوم شهيد اطلاق‌شدن جانباختگان آتش‌نشاني. نظر عباس جديدي نيز اين بود كه اولويت‌هاي بودجه سال ‌آينده بايد حمل‌ونقل ريلي، ايمن‌سازي‌ و هوشمند‌سازي‌ شهر باشد و در واقع به اين وسيله بودجه شهر بيشتر جنبه سرمايه‌اي داشته باشد تا هزينه‌اي. رحمت‌الله حافظي هم خواستار محاكمه بدون اغماض مسببين حادثه پلاسكو شد.

وي همچنين بر لغو انحصار خبري در پوشش اخبار حادثه پلاسكو تأكيد كرد و خطاب به رسانه ملي گفت: به‌دور از جناح‌بندي سياسي از كارشناسان براي تحليل حادثه آتش‌سوزي پلاسكو دعوت كند و اولويتش را مردم قرار دهد. وي از شهرداري تهران نيز خواست تا درمورد ميزان تخصيص اعتبار به آتش‌نشاني به‌صورت درست و صحيح اطلاع‌رساني كند.

همچنين به گفته محسن سرخو، شوراي شهر تهران پس از آتش‌سوزي خيابان جمهوري در سال93 سعي كرد با تصويب 4مصوبه شهرداري را مكلف كند كه استانداردهاي لازم را در به‌روزكردن تجهيزات آتش‌نشاني لحاظ كند. وي بر استفاده از هلي‌كوپتر در حريق‌ها هم تأكيد داشت. رضا تقي‌پور، ديگر عضو شوراي شهر نيز با تأكيد بر اينكه مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري بايد همگي مسئولان تلاش كنند تا در روز تشييع پيكر شهداي حادثه پلاسكو به تسكين آلام خانواده‌هايشان بپردازند، گفت:

از مسئولان دولتي مي‌خواهم در قضيه حادثه پلاسكو فرار به جلو نكنند. وي همچنين از شوراي نگهبان خواست تا كاهش درآمد حاصل از محل ارزش افزوده را خلاف قانون دانسته و به آن رأي ندهند.اقبال شاكري، ديگر عضو شوراي شهر هم با اشاره به اينكه سازمان آتش‌نشاني به بنياد مستضعفان و هيأت مديره و به هر كسي كه دستش رسيد درباره ناامني ساختمان پلاسكو به‌صورت كتبي و شفاهي اخطار داده بود، گفت:

آتش‌نشاني حتي يك مانور هم در ساختمان برگزار كرد اما گوش شنوايي براي تذكرات وجود نداشته است. نظر مهدي چمران به‌عنوان رئيس شوراي شهر تهران نيز اين بود كه اولويت‌ها بايد جايگزيني هر‌چه سريع‌تر تجهيزات آتش‌نشاني باشد كه در اين حادثه آسيب ديده‌اند. وي گفت: از روز گذشته از مسئولان سازمان آتش‌نشاني خواسته‌ايم كه ليستي از اين تجهيزات جمع‌آوري كنند تا در شورا نسبت به تأمين اعتبار آن و ابلاغ به شهرداري اقدام شود.

  • بودجه 17هزار و 900ميليارد توماني شهرداري تهران

ديروز شوراي شهر تهران بودجه سال ‌آينده شهرداري تهران را 17هزار و 900ميليارد تومان تصويب كرد. اين درحالي است كه بودجه پيشنهادي از سوي شهرداري تهران 18هزار و 489ميليارد تومان بود. بر اين اساس بودجه سال96 نسبــــت بـــه سال95 تنها 20ميليارد تومان يعني زير يك دهم درصد رشد كرده است.

به گزارش همشهري، عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در جريان بررسي بخشي از درآمدها و منابع لايحه بودجه سال1396شهرداري تهران، سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه گفت: قرار بود امسال درآمد حاصل از عوارض ماليات بر ارزش افزوده 3هزار و 300ميليارد تومان باشد.

در هشت ماهه امسال 2500ميليارد تومان محقق شد اما به‌دليل مصوبه اخير مجلس و دولت با 1400ميليارد تومان كاهش مواجه شديم بر اين اساس پيش‌بيني ما براي سال آينده به جاي 4هزار ميليارد تومان به 2هزار و 471ميليارد تومان رسيده كه يعني 1600ميليارد تومان از ميزان درآمد پايدار ما به‌دليل مصوبه مجلس و دولت كم شده است. دبير در مورد عوارض ساختماني نيز گفت: در بحث زيربنا 260ميليارد تومان و در بحث پذيره نيز 522ميليارد تومان درنظر گرفتيم.

وي گفت: ديوان عدالت اداري نيز درآمد پايدار ما را در 2رديف كم‌كرده، يكي عوارض نقل و انتقال ملك و ديگري عوارض نقل و انتقال حق امتياز كه باعث شد دراين حوزه نيز 27ميليارد تومان از دست بدهيم. وي درباره عوارض توسعه قطار شهري و حمل‌ونقل ريلي و بحث 2درصد و كمك از محل فرش طرح ترافيك نيز به رقم 120ميليارد تومان اشاره كرد و در توضيح رديف درآمدي بعدي گفت: قرار است 400ميليارد تومان از محل فروش طرح ترافيك درآمد براي شهرداري حاصل شود.

دبير با ابراز تأسف بابت اينكه دولت و مجلس در بحث سوخت نيز رديف درآمدي پايدار شهرداري را كاهش دادند، گفت: پيش‌بيني ما براي سال95 از اين محل 250ميليارد تومان بود كه در هشت ماهه امسال 140ميليارد تومان محقق شد اما متأسفانه 40درصد كاهش داريم و براي سال آينده نيز به جاي 350ميليارد تومان درآمد 150ميليارد تومان ديديم. عليرضا دبير تأكيد كرد: از آنجايي كه شهرداري تهران در پرداخت سررسيد اقساط وامش در سال‌جاري به خوبي عمل كرد به‌نحوي كه در سال‌جاري 2هزار و 550ميليارد تومان وام برگشت داد بنابراين اجازه داديم كه سهم وام شهرداري براي سال آينده به جاي هزار ميليارد توماني كه خودشان پيشنهاد داده بودند، 1200ميليارد تومان بتوانند وام بگيرند.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه دركل سهم بودجه نقد و غيرنقد را در بودجه سال آينده شهرداري تهران برابر 65.4 بودجه نقد و34.6درصد نيز غيرنقد اعلام كرد و گفت: مبلغ 589ميليارد تومان از درآمدهاي ناپايدار شامل عوارض پروانه، تراكم مجاز، تثبيت و تغيير كاربري كم شده و مبلغ 230ميليارد تومان نيز از محل درآمد ناپايدار بابت املاك كم شده است. اعضاي شوراي شهر تهران هم پس از دريافت اين گزارش، بر تمركز بودجه شهر در رديف درآمدهاي پايدار و وصول مطالبات شهرداري تاكيد كردند.

  • راه‌اندازي سامانه جامع مصوبات شورا

يكي از دستورات جلسه ديروز رونمايي از سامانه جامع مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران بود. در اين‌باره پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر گفت: با راه‌اندازي اين سامانه قابليت دسترسي براي اعضاي شوراي شهر تهران و عموم مردم به مصوبات شوراي شهر به‌صورت دقيق و سريع فراهم شده است.

به گفته سروري، كاربران با درج عنوان يا حتي جست‌وجوي يك كلمه به‌راحتي مي‌توانند به مصوبه مدنظرشان دسترسي پيدا كنند ضمن اينكه اين سامانه قابليت اين را دارد كه كشوري و ملي باشد و تمام شوراهاي سراسر كشور مي‌توانند از اين ظرفيت فراهم شده استفاده كنند. به گفته وي، تعداد 3هزار و 943 مصوبه شوراي شهر از ابتداي دوره اول تا اواسط دي‌ماه امسال وارد سامانه شده است.

کد خبر 359856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha