شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

سِر جان هرت که با ۲ فیلم «قطار سریع‌السیر نیمه‌شب» و «مرد فیل‌نما» نامزد جایزه اسکار شده بود، پس از حدود ۶ دهه فعالیت در عرصه بازیگری در ۷۷ سالگی تسلیم عوارض ناشی از ابتلا به سرطان شد و از دنیا رفت.

سینما جهان

به گزارش همشهري، بازيگر تحسين‌شده بريتانيايي كه يك هفته پيش تولد خود را جشن گرفته بود، نخستين بار در سال 1966براي بازي در «مردي براي تمام فصول» شناخته شد؛ فيلمي با بازي پل اسكافيلد، رابرت شاو و اورسن ولز كه 6جايزه اسكار ازجمله بهترين فيلم را برد. او 12سال بعد در قطار سريع‌السير نيمه‌شب، به كارگرداني آلن پاركر به نقش يك هروئيني ظاهر و نامزد دريافت اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل شد.

«بيگانه» به كارگرداني ريدلي اسكات و سريال كوتاه «جنايت و مكافات» به نقش راسكولنيكف ديگر هنرنمايي‌هاي هرت در عرصه بازيگري بود كه به يك شاه‌نقش در مرد فيل‌نما در 1980ختم شد. اين فيلم به كارگرداني ديويد لينچ، مهم‌ترين نقش كارنامه بازيگر پركار بريتانيايي بود كه در آن با آنتوني هاپكينز، آن بنكرافت و جان گيلگاد همبازي شد؛ هر چند با وجود نامزدي بهترين بازيگر مرد در اسكار، نصيبي از جايزه آن دوره نبرد.

هرت كه پيش‌تر 2مرتبه ازجمله براي قطار سريع‌السير نيمه‌شب برنده بفتا شده بود، اين جايزه را سومين بار با مرد فيل‌نما به‌دست آورد. از ديگر فيلم‌هاي مهم كارنامه او مي‌توان به «دروازه‌هاي بهشت» مايكل چيمينو، «آخر هفته آسترمن» سم پكين‌پا، «مرد مرده» جيم جارموش و «راب روي» مايكل كاتن جونز اشاره كرد. هرت در نخستين فيلم از مجموعه هري پاتر، يعني «هري پاتر و سنگ جادو» در نقش آقاي اوليوندر ظاهر شد و اين نقش را در 2فيلم ديگر تكرار كرد.

او كه در سال‌هاي اخير با سرطان لوزالمعده و مشكلات مربوط به روده دست و پنجه نرم مي‌كرد، يك زندگي بسيار پرفراز و نشيب داشت. هرت 4بار ازدواج كرد كه حاصل آن 2فرزند از همسر سومش بود و سال 2008اعتراف كرد كه از يك اعتياد طولاني به الكل رها شده است؛ مشكلي كه بازيگران سرشناسي چون ريچارد هريس و پيتر اوتول هم گرفتار آن بودند.

کد خبر 360222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha