یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

اعتراض‌ها به دستور ترامپ برای ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا همچنان ادامه دارد

اعتراض

دونالد ترامپ، چهل و نهمين رئيس‌جمهور آمريكا، نامش با «بي‌سابقه‌ترين»‌ها گره خورده است. يك روز پس از ورودش به كاخ سفيد، جهان شاهد اعتراض‌ بي‌سابقه ميليوني زنان در جهان بود و اكنون با گذشت 10روز از حضورش در قدرت، موجي بي‌سابقه در مخالفت با او و سياست‌هايش در قبال پناهجويان و مسلمانان در كشورهاي جهان به‌راه افتاده است.

دستور ترامپ براي ممانعت از ورود پناهجويان و اتباع 7 كشور عمدتا مسلمان به آمريكا طي 2روز گذشته اعتراض‌هاي گسترده‌اي را در آمريكا و ديگر كشورهاي جهان به‌دنبال داشته است؛ اعتراض‌هايي كه با آشفتگي بي‌سابقه ناشي از دستور رئيس‌جمهور آمريكا در داخل اين كشور همراه بوده است.

ديروز رأي دادگاه فدرال آمريكا در نيويورك در مخالفت با فرمان ترامپ، هزاران معترضي كه طي 48ساعت گذشته در واكنش به فرمان ترامپ در فرودگاه جي‌اف‌كي اين شهر و ديگر شهرهاي آمريكا دست به تجمع زده بودند را خوشحال كرد. طبق اين راي، نيروهاي امنيتي بايد آن دسته از افرادي كه به‌رغم داشتن ويزاي معتبر، طبق دستور رئيس‌جمهور پس از ورود به فرودگاه‌هاي آمريكا بازداشت شده بودند را آزاد مي‌كردند.

خوشحالي معترضان ديري نپاييد و وزارت امنيت داخلي آمريكا كه مسئوليت تأمين امنيت در فرودگاه‌هاي اين كشور را برعهده دارد، با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه تنها فرمان رئيس‌جمهور را اجرا مي‌كند و «رأي دادگاه نمي‌تواند فرمان رئيس‌جمهور را به حالت تعليق درآورد».

رسانه‌هاي آمريكايي تعداد افراد بازداشت شده را بين100 تا 200نفر اعلام كرده‌اند. چند برابر اين تعداد اما در خارج از مرزهاي آمريكا و در فرودگاه‌هاي ديگر كشورها سرگردان و بلاتكليف مانده‌اند. طبق دستور ترامپ، ورود اتباع كشورهاي ايران، عراق، سوريه، يمن، ليبي، سومالي و سودان با ويزاي مهاجرتي يا غيرمهاجرتي به آمريكا براي مدت 90روز ممنوع شده است.

براساس اين دستور، ورود اين افراد درصورتي‌كه كارت اقامت در آمريكا داشته باشند هم با مشكل مواجه شده است. اتباع دوتابعيتي از اين 7كشور هم امكان ورود نخواهند داشت و بسياري از خطوط هوايي از پذيرش آنها ممانعت كرده‌اند. همچنين روند ورود پناهجويان و آوارگان از سوريه و ديگر كشورها به خاك آمريكا براي مدت 120روز معلق شده است.

اقدام دونالد ترامپ، اقدامي ضدنژادي و ضدديني قلمداد شده است. ترامپ كه اين روزها سرگرم امضاي فرمان‌هاي مختلف است، ديروز در حاشيه امضاي 3فرمان ديگر گفت كه فرمان قبلي‌اش به‌معناي «ممنوعيت ورود مسلمانان» نيست و هدف از اجراي آن جلوگيري از ورود تروريست‌ها و حفاظت آمريكا از حملات تروريستي است. او با ناديده گرفتن اعتراض‌هاي داخلي و خارجي گفت كه اين فرمان «عملكرد خوبي» داشته و اجراي آن همچنان در فرودگاه‌ها و ديگر گذرگاه‌هاي مرزي آمريكا دنبال مي‌شود.

  • مخالفت هم‌حزبي‌هاي ترامپ

دستور ترامپ فضاي سياسي آمريكا را هم به لرزه درآورده و دچار آشفتگي كرده است. بسياري از اعضاي كنگره آمريكا از هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه با دستور او مخالفت كرده‌اند. دمكرات‌ها دستور او را «بي‌رحمانه» خوانده و خواستار لغو آن شده‌اند. برخي از چهره‌هاي مطرح حزب جمهوريخواه هم با انتشار بيانيه‌هايي با دستور ترامپ مخالفت كرده‌اند.

سناتور جف فليك در بيانيه خود تصميم ترامپ را «غيرقابل‌قبول» دانسته و گفته كه يكي كردن همه مسلمانان با تروريست‌ها اقدامي نادرست و نسنجيده است. سناتور بن ساس هم دستور ترامپ را به نفع گروه‌هاي تروريستي و كمك به آنها براي جذب چهره‌هاي افراطي دانسته است. همزمان برخي مقام‌هاي دولت آمريكا هم با اين اقدام مخالفت كرده‌اند. تري مك آليف، فرماندار ويرجينيا گفته است كه اين فرمان به ايجاد نفرت و انزجار نسبت به آمريكا و مردم اين كشور منجر مي‌شود. جي اينسلي، فرماندار واشنگتن فرمان ترامپ را اقدامي ناكارآمد، بي‌تأثير و خطرناك براي دولت آمريكا توصيف كرده است.

  • اعتراض و تظاهرات در فرودگاه‌ها

با انتشار خبر دستگيري برخي مسافران از اتباع 7كشوري كه رئيس‌جمهور آمريكا ورود آنها را به اين كشور ممنوع كرده، از عصر روز شنبه فرودگاه‌هاي برخي ايالت‌ها ازجمله نيويورك، نيوجرسي، كاليفرنيا، ميشيگان، بوستون، فيلادلفيا، آتلانتا، سياتل، شيكاگو، اورلاندو و واشنگتن، به صحنه تظاهرات و تجمع مردم تبديل شد. معترضان پلاكاردهايي در حمايت از مهاجران و شهروندان مسلمان و مسافران ممنوع‌الورود در دست داشتند و شعار مي‌دادند راهشان دهيد!

در نيويورك راننده‌تاكسي‌هاي فرودگاه در اعتراض به طرح ممنوعيت ورود مسافران مسلمان دست به اعتصاب زدند. فرماندار اين ايالت تيم‌هاي حقوقي را در حمايت از مسافران ممنوع‌الخروج شده در فرودگاه مستقر كرده‌ است. در كاليفرنيا، فرماندار با حضور در فرودگاه، در جمع معترضان، خطاب به ترامپ گفت: آقاي رئيس‌جمهور اين كار را نكنيد. آمريكايي‌ها همچنين با هشتگ we too are America در شبكه‌هاي اجتماعي روايت‌هاي خود را از مهاجرت به اشتراك مي‌گذارند.

  • بازجويي از مسافران

برخي گزارش‌ها و روايت‌هاي شاهدان در شبكه‌هاي اجتماعي ازجمله توييتر حاكي از آن است كه مأموران اداره مهاجرت مسافران ممنوع‌الورود شده را مورد بازجويي قرار مي‌دهند ازجمله اينكه شبكه‌هاي اجتماعي آنها را با گرفتن پسوردشان در همان فرودگاه مورد تجسس قرار مي‌دهند.

  • موضع‌گيري «آبزرور» عليه ترامپ

روزنامه «آبزرور» چاپ لندن ديروز در اقدامي بي‌سابقه بخشي از صفحه اول خود را به انتشار ديدگاهش در مورد دونالد ترامپ و سفر اخير ترزا مي، نخست‌وزير انگليس به واشنگتن اختصاص داد. آبزرور نوشته است: «در مسائلي كه به انگليس مربوط است، نمي‌توان به ترامپ اعتماد كرد.» اين روزنامه اتفاقات هفته اول كاري ترامپ را شبيه هيچ‌يك از اتفاقات گذشته در تاريخ آمريكا ندانسته و گفت كه دونالد ترامپ «نادان، متعصب و بدطينت» است. چنين موضع‌گيري رسمي از سوي يك روزنامه انگليسي عليه رئيس‌جمهور يك كشور ديگر هيچگاه سابقه نداشته است.

کد خبر 360383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha