مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

معاون اجتماعی وزارت بهداشت درباره تعدد سامانه‌های تلفنی وزارت بهداشت و سردرگمی مردم در مراجعه به آنها گفت که اقداماتی برای تسهیل امور در جریان است.

دكتر محمدهادي ايازي به خبرنگارهمشهري گفت: قرار است سامانه 190براي كل وزارت بهداشت فعال شود كه فعلا در فاز نخست براي ثبت شكايات بهداشت محيط است.وي افزود: راه‌اندازي اين سامانه كار بسيار بزرگي است و بايد اطمينان مردم را جلب كند زيرا كارشناسان بهداشت محيط در صحنه بوده و حافظ سلامت مردم هستند.

  • 1490، 1590 و 1690 ادغام مي‌شوند

معاون اجتماعي وزارت بهداشت همچنين گفت: يكي از مسائل دسترسي مردم به خدماتي است كه ارائه شود. اين دسترسي‌ها فعلا در قالب 3سامانه 1490، 1590و 1690طراحي شده كه البته قرار است اين سامانه‌ها در دل سامانه 190قرار بگيرند. هم‌اكنون سامانه 1690كه مربوط به بحث تخلفات است و سامانه 1590كه مباحث مرتبط با حوزه درماني را پيگيري مي‌كند، اين پروسه را طي كرده‌اند. البته سامانه 1490همچنان براي دريافت اطلاعات مربوط به حوزه دارو فعال است. يعني ما 3سامانه در چارچوب مديريت نظام سلامت داشتيم كه در نهايت تصميم گرفته شد يك سامانه به شماره 190 معرفي شود كه سامانه‌هاي ديگر را در دل خود دارد. ايازي با بيان اينكه شماره 190هم‌اكنون درتمام شهرهاي ما فعال است، گفت: البته رونمايي رسمي از اين سامانه هنوز انجام نشده و هم‌اكنون در تلاشيم خدماتي كه مي‌خواهد توسط سامانه 190ارائه شود را تعيين كرده و زيرساخت‌هايش را فراهم كنيم.وي افزود: خوشبختانه خدماتي كه وزارت بهداشت مي‌خواهد ارائه كند يك بخشي از همين 3سامانه‌اي بود كه اشاره كردم و يك بخشي اين است كه دامنه اين نوع فعاليت‌ها بايد در اين زمينه گسترده‌تر شود. مثلا در بحث بهداشت محيط اگر كسي به يك رستوراني مي‌رود و در آنجا موارد غيربهداشتي را مي‌بيند با 190تماس بگيرد.ايازي افزود: در واقع همان كاري كه سامانه 137شهرداري انجام مي‌دهد يا سامانه 110پليس در كمترين زمان انجام مي‌دهد، قرار است سامانه 190هم انجام دهد.معاون اجتماعي وزارت بهداشت همچنين گفت: معتقديم كه 190مشكل را حل خواهد كرد و با همين استدلال و همچنين براي جلوگيري از پراكندگي، قرار است 3سامانه اصلي وزارت بهداشت را در شماره 190تجميع كنيم.

  • راه‌اندازي داشبورد سلامت

معاون اجتماعي وزارت بهداشت از راه‌اندازي سامانه‌اي براي نظارت و ديده‌باني در حوزه سلامت نيز خبر داد. محمد هادي ايازي به همشهري گفت: نكته حائز اهميت‌تر اين روند، اين است كه ما بايد يك داشبورد سلامت داشته باشيم و در تلاشيم آن را طراحي و پياده‌سازي‌ كنيم.

وي منظور خود از راه‌اندازي داشبورد سلامت را سامانه‌اي براي ديده باني سلامت و رصدخانه سلامت عنوان كرد و گفت: مدير نظام سلامت در كشور هر روز بايد در جريان امور سلامت قرار بگيرد و اين داشبورد قرار است همين اتفاق را رقم بزند.

وي افزود: اگر امروز وضع سلامت و بهداشت طوري مي‌شود كه يكباره شاهد هستيم كه 17هزار نفر در اهواز به‌علت آلودگي دچار بيماري مي‌شوند، مي‌توان با سيستم رصدي و داشبورد سلامت، شاخص‌هاي آلودگي را رصد كنيم و تصميم فوري و صحيح را قبل از رخدادها بگيريم.

معاون اجتماعي وزارت بهداشت افزود: با تدبير صورت‌گرفته، خوشبختانه زيرساخت‌هاي 190كاملا آماده شده و به محض آنكه داده‌هايش را دريافت كنيم، سيستم را تكميل مي‌كنيم. به‌زودي مركز ديده باني سلامت رونمايي مي‌شود و كمك مي‌كند تا ما به‌صورت آنلاين اطلاعاتي از وضعيت سلامت كشور داشته باشيم؛ مانند سامانه سيب كه به‌صورت آنلاين است و وضعيت اوليه جسماني را به‌دست مي‌دهد.

ايازي در پايان گفت: به‌طور مثال، از سامانه سيب اين اطلاعات به‌دست آمده كه50درصد مردم ما به‌طور متوسط اضافه وزن دارند و بسياري اطلاعات ديگر. اين يكي از كارهاي جدي و اساسي است و چنانچه بتوانيم آن را به نتيجه برسانيم كار ارزشمندي است.

کد خبر 360400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha