دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

محمد جعفری: همه هنوز داغدار جان‌باختگان پلاسکو بودند که از سردشت خبر رسید چندین کولبر در بهمن گرفتار شده‌اند و ۴ نفر از آنها جان‌باخته‌اند.

بهمن  حوادث

خبري هولناك كه بار ديگر قلب همه مردم را به درد آورد. كولبراني كه به اميد دريافت دستمزدي ناچيز مجبورند جان‌شان را در ميان برف و سرما به خطر بيندازند و كيلومترها در كوه و دره پياده روي و كالاهاي خارجي را جابه جا كنند. يكي از اين كولبرها «هيدي ظاهري»، جوان 26ساله سردشتي است كه در جريان ريزش بهمن 8ساعت زير دست‌كم 3متر برف مانده بود اما به طرز معجزه آسايي از مرگ نجات يافت. او در گفت‌وگو با همشهري از لحظات نفسگيري كه زير خروارها برف با مرگ دست و پنجه نرم كرده صحبت كرد و گفت كه در لحظات آخر آيه‌الكرسي مي‌خوانده و فقط از خدا كمك مي‌خواسته.»

  • چه مدتي است كه كولبري مي‌كني ؟

من 26ساله هستم و در روستاي بيوران در شهرستان سردشت زندگي مي‌كنم. ما خانواده‌اي 9نفره هستيم. 4پسر و 3دختر. من پسر سومي هستم و تا كلاس دوم راهنمايي درس خوانده‌ام. در شهر ما نه خبري از كشاورزي است و نه دامپروري. جوانان فقط كارگري مي‌كنند و عده‌اي هم مثل من مجبورند كولبري كنند. از 6ماه پيش اين كار را شروع كردم.

  • درباره كولبري بيشتر صحبت كن.

ما شبانه و به شكل گروهي به كوهي بلند در مرز عراق مي‌رويم و از آنجا جنس مي‌آوريم. ما فقط بارها را حمل مي‌كنيم و مزد مي‌گيريم. تازه اگر در بين راه اجناس خراب نشود و خسارت نبيند. كولبري كار سختي است و قدرت بدني زيادي مي‌خواهد. تا حالا افراد زيادي در اين راه جان‌شان را از دست داده‌اند. در هر بار كولبري بين 100تا 120هزار تومان دستمزد به ما مي‌دهند. معمولا براي آوردن هر كيلو بار حدود 5هزار تومان دستمزد مي‌دهند. توي بارها همه‌‌چيز هست. از كفش و سيگار گرفته تا شكلات و آدامس‌هاي خارجي. من معمولا 40كيلو بار مي‌آوردم اما افراد ديگري هستند كه حتي تا 100كيلو بار مي‌آورند.

  • حادثه سقوط بهمن چطور اتفاق افتاد ؟

شنبه شب ما 25نفر بوديم كه به مرز عراق رفتيم تا بار بياوريم. حدود ساعت 7شب بود كه رسيديم به مرز عراق. هوا از هميشه سردتر بود. ناگهان برف شروع به باريدن كرد و طوفان به پا شد. اگر بار مي‌آورديم معلوم نبود چه بلايي سر بارها بيايد. به‌خاطر همين منصرف شديم و تصميم گرفتيم به خانه‌هاي‌مان برگرديم. تا خانه حدود 4ساعت بايد پياده مي‌آمديم. آنقدر برف و بوران شده بود كه حتي راه رفتن هم سخت بود. به سمت خانه حركت مي‌كرديم كه ناگهان از پشت بهمن روي سرمان ريخت. خدا مي‌داند كه چقدر برف بود كه روي همه مان ريخت و گرفتار شديم. اول فرياد مي‌كشيديم و كمك مي‌خواستيم اما كم كم برف روي همه مان را گرفت.

  • مي داني كه چند ساعت زير برف‌ها بودي؟

حدود ساعت 7:30شب بود كه بهمن روي مان ريخت و آنطور كه بعد فهميدم حدود ساعت 4صبح ما را از زير برف بيرون كشيدند. من فقط 20دقيقه اولي كه رويم را برف گرفته بود به ياد دارم و ديگر متوجه چيزي نشدم تا اينكه ساعت 12ظهر روز بعد در بيمارستان به‌هوش آمدم.

  • از لحظه‌هايي كه زير برف بودي حرف بزن. آن موقع چه چيزهايي از ذهنت عبور كرد ؟

من به‌صورت روي زمين افتاده بودم و در آن 20دقيقه‌اي كه بهوش بودم آيه الكرسي مي‌خواندم و از خدا كمك مي‌خواستم. فكر مي‌كردم عمرم تمام‌شده و اشهدم را هم گفتم. بعد بيهوش شدم و ديگر چيزي يادم نمي‌آيد. لطف خدا بود كه زنده ماندم.

  • در بيمارستان وقتي چشمانت را باز كردي چه‌كسي را ديدي ؟ باورت مي‌شد كه زنده‌اي ؟

اولين نفري را كه ديدم دايي‌ام بود. وقتي چشمم را باز كردم باورم نمي‌شد كه زنده‌ام. فكر مي‌كردم كه فوت كرده‌ام. قدري گيج بودم تا اينكه به‌خودم آمدم و ديدم كه نجات پيدا كرده‌ام. دست همه پزشكان بيمارستان امام خميني سردشت كه براي نجاتم زحمت كشيدند درد نكند. آنطور كه به من گفتند حدود 3متر برف رويم ريخته بود و مردم روستا خيلي زحمت كشيدند كه من و بقيه دوستانم نجات پيدا كرديم. آن شب نمي‌دانم دما چند درجه زير صفر بود و از بود اما هرچقدر كه بود خيلي سرد بود و تا حالا تا اين حد سردي را حس نكرده بودم و سابقه نداشت. از طرفي فهميدم كه 4نفر از دوستانم زير برف مانده‌اند و جان‌شان را از دست داده‌اند كه اين موضوع خيلي ناراحتم كرد.

  • حالا وضعيت عمومي ات چطور است ؟

پزشكان گفتند وقتي به بيمارستان منتقل شدم ضربان قلبم كند بود و ممكن بود فوت كنم اما لطف خدا بود كه زنده ماندم. 2روز در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري بودم و يك روز هم در بخش عمومي و آنطور كه پزشكان گفته‌اند هيچ شكستگي يا مشكل ديگري ندارم و يك روز ديگر مرخص خواهم شد.

  • آيا بعد از مرخص شدن از بيمارستان باز هم كولبري مي‌كني ؟

نه ديگر كولبري نمي‌روم. چون كار خطرناكي است.در اين حادثه مرگ را به چشمان خودم ديدم و با اينكه اينجا كار ديگري وجود ندارد اما ديگر كولبري نمي‌كنم.

  • مأموران وظيفه شناس اداره برق قربانيان تازه بهمن

2روز بعد از ريزش مرگبار بهمن در سردشت كه جان 4كولبر را گرفت اين بار از سروآباد كردستان خبر مي‌رسد كه سقوط بهمن جان 2نفر از مأموران وظيفه شناس اداره برق اين شهرستان را هنگام انجام وظيفه گرفته است. اين حادثه ظهر ديروز اتفاق افتاد. به‌دنبال بارش شديد برف در كردستان برخي مناطق اين استان دچار قطعي برق شدند.

يكي از اين مناطق، اورامان بود كه 2نفر از مأموران اداره برق شهرستان سروآباد براي رفع مشكل قطعي برق راهي آنجا شدند اما در منطقه‌اي به نام هزاراني ريزش بهمن آنها را گرفتار كرد. علي مفاخري، فرماندار سروآباد در اين‌باره گفت: به‌دنبال اين حادثه گروه‌هاي امداد راهي محل حادثه شدند اما بعد از پيدا كردن اين 2مأمور وظيفه‌شناس به نام‌هاي پيام محمدي- 23ساله- و داريوش شاكري- 26ساله- از زير برف معلوم شد آنها جان باخته‌اند.

کد خبر 360497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha