شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

زمستان امسال با تلخی گره خورده است. بعد از روزهای تلخ حادثه پلاسکو و مرگ کولبران در شمال‌غرب کشور، این بار در نزدیکی پایتخت، بهمن آوارش را بر سر خودروهای عبوری در جاده هراز فرو ریخت و جان ۳نفر را گرفت.

حوادث بهمن

بارش شديد برف در مناطق مختلف كشور صدها مسافر را كه بي‌خبر از همه‌جا وارد جاده‌هاي برفگير شمال كشور شده بودند گرفتار كرد و خيلي‌ها را تا يك قدمي مرگ برد. اما برف و بوران و بهمن چطور آخر هفته پرحادثه‌اي را رقم زد و جان 3نفر از هموطنان‌مان را گرفت؟ طي روزهاي گذشته چنانكه سازمان هواشناسي پيش‌بيني كرده بود با بارش سنگين برف، موجي از سرما بخش‌هاي مختلف كشور را فرا گرفت.

بارش برف در روزهاي قبل در كردستان و آذربايجان‌غربي روي بد خود را نشان داده و ريزش بهمن جان چند كولبر را گرفته بود اما اين بار بهمن در نزديكي پايتخت بر سر هموطنان‌مان آوار شد. از عصر پنجشنبه از جاده‌هاي منتهي به شمال كشور خبر مي‌رسيد كه صدها خودرو در برف و بوران گرفتار شده‌اند و گروه‌هاي امداد براي نجات آنها در تلاشند. صحبت از جان صدها مسافر بود اما خبرهاي رسيده حاكي از آن بود كه بسياري از اين خودروها بنزين كافي و برخي ديگر حتي زنجيرچرخ همراه ندارند.

با اينكه بارش برف اجتناب‌ناپذير است اما برخي بي‌تدبيري‌ها موجب شده بود طي روزهاي گذشته هزاران نفر از شهروندان در راه‌هاي شمالي كشور ساعت‌ها گرفتار برف و بوران شوند. پنجشنبه‌شب هموطناني كه از جاده فيروزكوه عبور مي‌كردند شب سرد و طاقت‌فرسايي را تجربه كردند. به‌رغم بارش سنگين برف و امكان گرفتار شدن خودروها، راهداري جاده را باز گذاشته بود و در اين شرايط صدها خودرو در مسير گرفتار شدند. يكي از شاهدان عيني در اين‌باره مي‌گويد: «شب سختي بود.

راهداري راه را باز گذاشته بود و من و ساير رانندگان به اين اميد كه مسير قابل تردد است وارد آن شديم غافل از اينكه برف و بوران زمينگيرمان مي‌كند. ما ساعت‌ها با زن و بچه در راه مانده بوديم و راه‌نجاتي نداشتيم. از طرفي به‌دليل بي‌تدبيري و ترافيكي كه ايجاد شده بود نه مأموران راهداري و نه مأموران پليس راه نمي‌توانستند به كمك‌مان بيايند. اين شهروند ادامه مي‌دهد: «همه اين مشكلات قابل پيش‌بيني بود. وقتي اين حجم برف مي‌بارد بايد با مسدود كردن راه از هزار و يك حادثه تلخ جلوگيري مي‌شد اما اين اتفاق نيفتاد.»

از سوي ديگر، بارش شديد برف باعث شد محور امامزاده هاشم - رستم‌آباد نيز ساعت‌ها مسدود شود. گزارش‌هاي رسيده حاكي از آن است كه در اين محور نيز خودروهاي زيادي در بوران گرفتار شده بودند و تا ساعت‌ها خبري از اكيپ‌هاي راهداري نبود.

  • 30ساعت بلاتكليفي در سرما

تعداد ديگري از در راه ماندگان مسافران اتوبوسي هستند كه پنجشنبه از قم به سوي بابل به راه افتادند اما به‌دليل بسته شدن جاده در نزديكي امامزاده هاشم گرفتار شدند و 30ساعت طاقت‌فرسا در دماي 18درجه زير صفر را تجربه كردند. اين در حالي است كه در اين اتوبوس چند كودك و 2بيمار حضور داشتند.

يكي از مسافران اين اتوبوس به همشهري مي‌گويد: «چون جاده باز بود راننده به مسير ادامه داد اما ساعت يك بعدازظهر در نزديكي امامزاده هاشم بارش برف به حدي بود كه راه بسته شد. راننده حدود 3ساعت اتوبوس را روشن گذاشت اما ديگر فايده نداشت و گازوئيل در مخزن يخ زد. از راه و ترابري منطقه به آنجا آمدند اما هيچ كمكي نكردند و مجبور شديم در امامزاده شب را صبح كنيم.» مسافر ديگري مي‌گويد:

«ما 30ساعت در برف و يخ گرفتار شديم. شرايط براي زن و بچه‌ها سخت‌تر بود. با اينكه بعد از 30ساعت راه باز شد اما ماشين ما به‌دليل يخ‌زدگي گازوئيل نمي‌توانست راه بيفتد. چندبار از راهداري درخواست كمك كرديم اما نه آنها كاري كردند و نه تعاوني‌اي كه اتوبوس متعلق به آن است. ما 30ساعت بلاتكليف بوديم.»

  • آواري از برف و يخ

به‌دنبال اين حادثه، گروه‌هاي مختلف براي نجات مسافران در راه‌‌مانده بسيج شده بودند اما در دقايق اوليه بامداد جمعه سقوط 4بهمن در جاده هراز خبرساز شد كه مهم‌ترين آن در روستاي مبارك‌آباد آبعلي اتفاق افتاد و همه نگاه‌ها را معطوف به آنجا كرد. بهمن چندين خودرو را كه در حال عبور از نزديكي روستاي مبارك‌آباد آبعلي بودند با خود به ته دره برده بود.

اين خبر كافي بود تا صدها امدادگر راهي محل حادثه شوند. در دقايق اوليه هيچ‌كس نمي‌دانست چند خودرو و با چند سرنشين زير بهمن مدفون شده‌اند. با وجود اين تلاش‌ها ادامه يافت تا اينكه ساعتي بعد مشخص شد بهمن 6 خودرو كه 2دستگاه از آنها متعلق به راهداري و پليس بود را با خود به ته دره كشانده است.

2خودرو از 6 خودروي گرفتار شده كاميون بودند و اين از قدرت زياد بهمن حكايت داشت. اما چه بر سر رانندگان اين خودروها آمده بود؟ اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور كه ساعتي بعد از ريزش بهمن به محل حادثه رفته بود در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: « آنطور كه شاهدان حادثه مي‌گفتند در اين حادثه بهمن 6 خودرو را به ته دره برده بود. خودروها در عمق دره مبارك‌آباد بودند و انبوهي از برف روي آنها را پوشانده بود.

با وجود اين امدادگران با استفاده از سگ‌هاي زنده‌ياب و تجهيزات ويژه عمليات جست‌وجو را آغاز كردند. حتي نيروهاي ارتش و يگان امداد نيروي انتظامي هم براي كمك آمده بودند تا اينكه تلاش‌ها ساعتي بعد به نتيجه رسيد.» در همان ساعت‌هاي اوليه امدادگران توانستند 4خودرو را از برف بيرون بكشند. نجار در اين‌باره مي‌گويد: «با بيرون كشيده شدن خودروها معلوم شد كه همه آنها تك‌سرنشين بودند.

سرنشينان 3خودرو جان خود را از دست داده بودند اما راننده چهارم زنده بود.يكي از جانباختگان محمدعلي طلوعي‌مقدم رئيس اداره راهداري پرديس بود كه سوار بر خودرو در حال انجام وظيفه بود كه بهمن باعث سقوط خودروي وي به دره شد. قرباني ديگرراننده يك خودروي لكسوس بود. سومين قرباني نيز راننده كاميوني بود كه بهمن خودروي وي را نيز به دره انداخت و جانش را گرفت. اما چهارمين نفر كه او نيز راننده كاميون بود به طرز معجزه‌آسايي از مرگ نجات يافت.»

امدادگران در لابه‌لاي برف با كمك سگ‌هاي زنده‌ياب به‌دنبال نجات افرادي بودند كه ممكن بود مدفون شده باشند. با وجود صعب‌العبور بودن منطقه، امدادگران با استفاده از ماشين‌هاي سنگين موفق شدند جاده‌اي فرعي براي دسترسي به دره مبارك‌آباد ايجاد كنند. در اين مرحله جست‌وجوها در اعماق دره با كاميون ادامه يافت تا اينكه سرانجام 2خودروي مدفون‌شده ديگر نيز كشف شد. حسين كتابدار، مديرعامل جمعيت هلال احمر استان تهران در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «وقتي همكارانم موفق شدند اين دو خودرو را در دره كشف كنند معلوم شد كه هنگام سقوط بهمن در خودروها هيچ سرنشيني حضور نداشته و دقايقي قبل از ريزش بهمن سرنشينان 2خودرو آنها را ترك كرده بودند.»

به اين ترتيب شمار قربانيان حادثه سقوط بهمن در مبارك‌آباد از 3نفر تجاوز نكرد و عصر ديروز عمليات جست‌وجو پايان يافت. به‌گفته كتابدار در عمليات جست‌وجو همه سازمان‌ها همكاري خوبي داشتند. وي مي‌گويد: «در اين حادثه، نيروهاي ارتش، شهرداري، فرمانداري، آتش‌نشاني، نيروي انتظامي، اورژانس و... به ميدان آمدند و عمليات مبارك‌آباد تلاشي جمعي بود.» وي درباره اينكه آيا در اين حادثه فرد ديگري نيز مفقود شده يا نه مي‌گويد: «معمولا مفقودي‌ها به پليس اعلام مي‌شود اما در آخرين تماس‌هايي كه با پليس داشتيم هيچ موردي از مفقود شدن شهروندي به مأموران گزارش نشده بود.»

کد خبر 360858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha