سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

واکنش‌ها به اعلام فهرست نامزدهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر کمی تندتر از آن بود که پیش‌بینی می‌شد و انتظار می‌رفت.

«بدون تاریخ، بدون امضا» بدون موسیقی متن نامزد دریافت جایزه شده است!

ماجرا از «بدترين دوره 15سال اخير» مسعود فراستي در برنامه «هفت» آغاز شد و تا «سيمرغ كيلويي چند؟» محمدحسين مهدويان و نامه انجمن طراحان، مديران و دستياران جلوه‌هاي ويژه ميداني سينما در روز گذشته ادامه يافت.به گزارش همشهري، فهرست نامزدهاي سوداي سيمرغ در يك اقدام غافلگيرانه در آخرين ساعت‌هاي روز دوشنبه منتشر و بلافاصله به موضوع اصلي بحث مجري و 2منتقد برنامه 7 تبديل شد.

بهروز افخمي كه آشكارا شگفت‌زده به‌نظر مي‌رسيد، عملكرد داوران را بسيار پراشتباه و ضعيف توصيف كرد و گفت: اين احساس جدي وجود دارد كه همان بلايي كه سال گذشته سر «سيانور» آمد و رسمي كنار گذاشته شد، احتمالا قرار است سر «ماجراي نيمروز» هم بيايد. خيلي عجيب است اين شكل ناديده‌گرفتن ارزش‌هاي سينمايي و اعمال نظر آشكار و جهت‌دار سياسي.

فراستي هم كه به سختگيري شهره است، گفت: اين چيزي كه من ديدم شبيه «مورد عجيب بنجامين باتن» است؛ موجودي ناقص‌الخلقه. واقعا در 15سال اخير يادم نمي‌آيد جشنواره‌اي به اين بدي. در اين دوره تعداد فيلم‌هاي بد، توهين‌آميز، نابلد و مبتذل ركورد زده است. بايد ببينيم سينماي ايران كجاي كار است كه كارش به استيصال و حتي اضمحلال رسيده است. من فكر اكران را هم مي‌كنم كه به‌نظرم حداكثر يكي و نصفي در گيشه مي‌فروشند. به‌نظرم آن 2فيلم قابل اعتنا يعني «ويلايي‌ها» و «ماجراي نيمروز» محصول اين جشنواره و اين سياستگذاري نيستند و خلاف جريان هستند.

قطبي‌زاده هم با اظهار تأسف از فهرستي كه به‌عنوان نامزدهاي بخش مسابقه سينماي ايران اعلام شد، افزود: احساس من شبيه آدمي است كه انگار فيلم‌ها را نديده. من باور نمي‌‌كنم اين چيزها را. ما اين همه درباره قابليت‌هاي فيلمبرداري ماجراي نيمروز حرف زديم كه چطور با دوربين 16ميلي‌متري چنين فضايي خلق كرده است؟ يا «اسرافيل» با آن فيلمبرداري درخشان و قاب‌هاي چشم‌نواز. اينها به معني نديدن يا سرسري‌ديدن است.

در فضاي مجازي هم بحث درباره نامزدي‌ها داغ بود؛ باران كوثري از نامزد‌نشدن همبازي‌اش حامد بهداد براي «سد معبر» گلايه كرد و موفقيت «فراري» را به پدرش جهانگير كوثري تبريك گفت. مهدويان كه ماجراي نيمروز او در 9رشته نامزد شده، در صفحه شخصي خود مطلبي كنايه‌آميز از جلال آل‌احمد نوشت و با اشاره به ناديده‌گرفته‌شدن همكارانش افزود: زحمات شما را اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و مهم‌تر از همه مردم عزيز و عاشقان سينما ديدند. سيمرغ كيلويي چند؟ همه جا حرف شماست...

از سوي ديگر، انجمن طراحان، مديران و دستياران جلوه‌هاي ويژه ميداني سينماي ايران نسبت به نامزد‌شدن ارشا اقدسي در بخش جلوه‌هاي ويژه ميداني 2فيلم اعتراض كرد. در بخشي از بيانيه انجمن آمده است: ايشان از همكاران بدلكار هستند و فعاليت حرفه‌اي‌شان سنخيتي با انجمن جلوه‌هاي ويژه ميداني ندارد. مدير جلوه‌هاي ويژه «يك روز به‌خصوص» يك نفر ديگر بوده و آقاي اقدسي در «سارا و آيدا» فقط يك گلدان شكسته است!

عملكرد هيأت داوران در نامزدكردن 2فيلم در بخش جلوه‌هاي بصري و ميداني آن هم در شرايطي كه يك روز به‌خصوص و «گشت2» اصلا چنين بخشي ندارند، از عجايب جشنواره سي و پنجم است. شايد بتوان اين شيرين‌كاري داوران را با يك مورد بسيار خاص در دوره‌هاي گذشته مقايسه كرد؛ جايي كه در حركتي محيرالعقول موسيقي انتخابي يك فيلم شايسته نامزدي دانسته شد و اگر نكته‌بيني برخي رسانه‌ها نبود، شايد داوران سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن را به آن فيلم مي‌دادند!

  • انتقادهاي تند از يك فيلم مبتذل

نمايش «گشت2» به كارگرداني سعيد سهيلي در برج ميلاد با انتقادهاي بسيار جدي اهالي رسانه و منتقدان از عملكرد هيأت انتخاب همراه شد. برخي از حضور يك فيلم با ديالوگ‌هاي زننده و هتاكانه در بخش مسابقه گلايه داشتند و معتقد بودند گشت2بدون رعايت‌كردن اصول اوليه فيلمسازي، حتي در گيشه سال آينده هم بختي براي موفقيت ندارد.

کد خبر 361388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha