فیلم خـارجی‌زبـان هشتادو‌نهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار از او حمایت و از سیاست‌های دولت جدید آمریکا در جلوگیری از ورود شهروندان ۷ کشور مسلمان انتقاد کردند.

اصغر فرهادی

به گزارش همشهري، يك هفته ديگر به برگزاري مراسم اسكار2017باقي‌مانده و آنچه تا امروز قطعي به‌نظر مي‌رسد، تصميم خالق «فروشنده» براي نرفتن به آمريكا و شركت نكردن در مراسم اهداي جوايز است. او كه تنها كارگردان ايراني در ميان نامزدهاي اسكار است، در اعتراض به دستور اجرايي دونالد ترامپ اعلام كرد سفر خود و مدير فيلمبرداري فروشنده (محمود كلاري) را به آمريكا لغو كرده و حتي اگر دولت آمريكا براي او استثنا قائل شود هم قطعا در اسكار شركت نمي‌كند.

«مردي به نام اووه» به كارگرداني هانس هُلم از سوئد كه رقيب فروشنده فرهادي است، به‌دليل داشتن يك بازيگر ايراني‌تبار ممكن است از دستور اجرايي ترامپ آسيب ببيند. بهار پارس كه در شيراز به دنيا آمده و در مردي به نام اووه بازي كرده، ممكن است حق ورود به آمريكا را نداشته باشد. هُلم با اشاره به اين ماجرا گفت: به بهار پيامك زدم و او گفت كه به ديوار اعتقاد ندارد. اگر شما ديوار بسازيد، هميشه راهي براي عبور از آن پيدا مي‌شود.

«تانا» به كارگرداني بنتلي دين و مارتين باتلر از استراليا هم نامزد اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان شده است. سازندگان اين فيلم درباره مشكلي كه ممكن است براي ورود برخي مردم به آمريكا به‌وجود بيايد، به هاليوودريپورتر گفتند: ما تصميم فرهادي را درك و از آن حمايت مي‌كنيم. آنچه در روزهاي آينده مي‌تواند دلگرم‌كننده باشد اين است كه ببينيم مردم و سازمان‌هاي آمريكا براي پايان دادن به ديوانگي‌هاي ترامپ متحد شوند و به تلاش خود براي پيروز شدن ادامه دهند.

مارتين ساندپيت كه از دانمارك با «سرزمين مين» نامزد اسكار شده، در اين‌باره گفت: من كاملا اصغر را درك و از او و ديگر نامزدهاي خارجي حمايت مي‌كنم؛ چه بخواهند از اسكار دور باشند يا در مراسم شركت كنند. ايده جلوگيري از سفر برخي شهروندان بر مبناي كليشه‌ها آزاردهنده است و وقتي مردم از روي ترس واكنش نشان مي‌دهند و ما يكديگر را قضاوت مي‌كنيم، اوضاع خطرناك‌تر مي‌شود. بايد از گذشته درس بگيريم.

مارن آدي هم كه با «توني اردمان» تا اين لحظه جدي‌ترين گزينه بردن اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان بوده، معتقد است: براي من مهم نيست كه دستور ترامپ شامل حال كدام كشورها مي‌شود. يكي دانستن تروريسم و مهاجرت اتفاقي هولناك و غيرانساني است كه باعث به‌وجود آمدن ترس و نژادپرستي مي‌شود. به‌عنوان يك زن برايم سخت است كه بپذيرم ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا شده است. كارهاي او شكلي تازه از ديكتاتوري است؛ كسي كه مي‌كوشد ترس و آشفتگي ايجاد كند.

  • رأي‌گيري براي انتخاب برندگان جوايز اسكار هشتاد و نهم سه‌شنبه

(3 اسفند) به پايان مي‌رسد و برگزيدگان اين دوره بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ايران معرفي مي‌شوند. دستور اجرايي ترامپ درباره جلوگيري از ورود شهروندان 7كشور عمدتا مسلمان به خاك آمريكا هر چند با رأي يك قاضي فدرال متوقف شده اما سرنوشت آن با توجه به سرسختي دولت ترامپ در به نتيجه رساندن ماجرا هنوز مشخص نيست.

کد خبر 362452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha