مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به کشف بقایای دو جمجمه انسان در چین مرکزی شده‌اند که احتمالا به گونه‌ای ناشناخته از انسان‌های باستانی تعلق دارند.

جمجمه

براساس گزارش BBC، اين جمجمه‌ها به 105 تا 125 هزار سال پيش تعلق دارند و حاوي تركيبي بي‌نظير از ويژگي‌هاي انسان‌هاي مدرن و نئاندرتال‌ها هستند و مي‌توانند برخي از قطعات گمشده درخت خانوادگي انسان‌ها در شرق آسيا را تكميل كنند.

باوجود اينكه هنوز دي‌ان‌اي اين بقايا مورد بررسي قرار نگرفته‌است اما دانشمندان احتمال مي‌دهند جمجمه‌ها به گونه‌اي باستاني اما ناشناخته از انسان‌ها تعلق دارد كه تاكنون شناسايي نشده‌است.

درواقع اين ادعا چندان نيز غيرعادي نيست زيرا در تايخچه ژنتيكي انسان نشانه‌هايي وجود دارد كه نشان مي‌دهند در ميان اجداد انسان موارد ناشناخته‌اي وجود دارند كه هنوز در انتظار كشف شدن به سر مي‌برند.

با اين‌همه اين احتمال نيز وجود دارد كه جمجمه‌ها به خانواده دنيسوواها اختصاص داشته‌باشد، پسرعموهاي مرموز نئاندرتال‌ها كه در بازه زماني 100 هزار تا 50 هزار سال پيش زندگي كرده‌اند.

براساس بررسي‌ها، انسان هاي مدرن ساكن چين 0.1 درصد از ژن دنيسوواها را به ارث برده‌اند و اين نشان مي‌دهد در در دوره‌اي از تاريخ انسان‌هاي مدرن و دنيسوواها در كنار يكديگر زندگي مي‌كرده‌اند.

بدون بررسي‌هاي بيشتر فهميدن اينكه كدام احتمال درست‌تر است امكان‌پذير نيست: اينكه جمجمه‌ها به گونه‌اي ناشناخته از انسان تعلق دارد يا به دنيسوواهاي ساكن شرق آسيا؟

اين دو جمجمه كه در سال‌هاي 2007 و 2014 در استان هنان چين كشف شده اند و دانشمندان به تازگي به بررسي آنها پرداخته‌اند،‌ مي‌توانند به توضيح اينكه اجداد انسان به واسطه چه فرايندي به انسان‌هاي مدرن امروزي تبديل شده‌اند كمك كند.

اين جمجمه‌ها مانند آنچه در انسان هاي مدرن مشاهده مي‌شود از خط ابرو و گنجايش مغزي بالايي برخوردار است اما در عين حال داراي كانال گوشي نيم‌دايره و بخش پس سري بزرگي است كه شباهت آن را به نئاندرتال‌ها افزايش مي‌دهد. از اين رو دانشمندان احتمال مي‌دهند اين گونه از انسان‌ها بخشي از جمعيت شرق آسيا بوده‌اند كه در كنار نئاندرتال‌ها و انسان‌هاي مدرن زندگي مي‌كرده‌اند.

درصورتي كه دانشمندان بتوانند از اين نمونه‌ها دي ان اي قابل بررسي استخراج كنند قادر به تشخيص مالكان اصلي آنها خواهند بود، و در عين حال اين اميد وجود دارد كه حفاري‌هاي بيشتر در محل كشف دو جمجمه به كشف قطعات بيشتري از اين پازل كمك كند.

کد خبر 364002

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha