مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخورد‌دهنده بزرگ هادرون درحال حاضر قدرتمند‌ترین شتاب‌دهنده ذره‌ای در جهان است اما قرار است به زودی توانایی آن تا حد قابل‌توجهی افزایش پیدا کند زیرا مهندسان با ارتقا سیستمی که آن را مانند یک پیوند قلب می‌دانند قدرت تشخیص بیشتری به این آزمایشگاه بخشیده‌اند.

هادرون

براساس گزارش ساينس الرت، مقامات سازمان مطالعات هسته‌اي اروپا،‌سرن، به تازگي بخشي كليدي از يكي از آشكارساز‌هاي اين شتابگر را ارتقا داده‌اند كه خود آن را با جراحي پيوند قلب مقايسه مي‌كنند.

اين ارتقا در آشكارساز CMS برخورد‌دهنده رخ داده‌است، بخشي كه در تاييد كشف بوزون هيگز در سال 2012 نقشي حياتي به عهده داشت. به لطف اين ارتقا سيستم، CMS اكنون از يك ردياب ذره‌اي جديد برخوردار است،‌ دوربيني درست در قلب اين ردياب قرار گرفته كه مي‌تواند ذراتي را كه با سرعتي نزديك به سرعت نور در حركتند را رديابي كند، اين دوربين نسبت به ذرات جديد و ناشناخته از حساسيت بالاتري برخوردار است.

برخورد‌دهنده بزرگ هادرون تونلي 27 كيلومتري در اعماق مرز سوئيس و فرانسه است و دانشمندان با كمك آن مي‌توانند ذرات را با سرعت نزديك به سرعت نور با يكديگر برخورد داده و از بقاياي آن ذرات جديد و نظريه‌هاي فيزيكي چجديد را كشف كنند. آشكارساز CMS يكي از چهار آشكارساز اين برخورد دهنده است كه ارتفاعي برابر يك ساختمان چهارطبقه دارد و طول آن برابر دو اتوبوس است.

دوربين ردياب پيكسلي با هدف بازسازي مسير ذرات و درات تحت اتمي ساخته شده‌است كه در اثر برخورد اتم‌ها با يكديگر ايجاد مي‌شوند. اين دوربين جديد مي‌تواند 120 ميليون پيكسل در 40 ميليون فريم بر ثانيه را ثبت كند، يعني دوبرابر دقيق‌تر از دوربين پيشين. دانشمندان اميدوارند با استفاده از اين دوربين جديد بتوانند ذرات ناشناخته جديد را كشف كرده و به حل اسرار فيزيكي مانند ماده تاريك يا ابرتقارن كمك كنند.

کد خبر 364018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha