یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

۲ سال پس از آغاز یورش نظامی عربستان سعودی به یمن، اطلاعاتی منتشر شده که از تصمیم دونالد ترامپ برای مداخله مستقیم در این جنگ حکایت دارد.

یمن

گروهي متشكل از نمايندگان دمكرات‌ و جمهوريخواه در كنگره با انتشار پيش‌نويس نامه‌اي به ترامپ، از او خواسته‌اند در مورد برنامه‌اش براي مداخله مستقيم در يمن توضيح دهد. اين گروه در حال جمع‌آوري امضا از نمايندگان كنگره هستند تا ترامپ را مجبور كنند پيش از صدور دستور مداخله نظامي در اين كشور، مصوبه كنگره را بگيرد.

عربستان با ادعاي حمايت از دولت مستعفي منصور هادي، رئيس‌جمهور پيشين يمن، فروردين 1394با آغاز حملات هوايي به يمن، جنگي را آغاز كرد كه طبق گزارش سازمان ملل تاكنون بيش از 12هزار كشته به جا گذاشته است. دست‌كم 20هزار يمني هم در اثر حملات عربستان و ائتلافي متشكل از كشورهاي عرب زخمي شده‌اند. آمريكا از ابتدا با تأمين بمب، موشك و ديگر تجهيزات نظامي مورد نياز سعودي‌ها آنها را در اين جنگ مورد حمايت قرار داده اما دولت جديد اين كشور اكنون به‌دنبال مداخله مستقيم نظامي در يمن است؛ مداخله‌اي كه هدف آن اشغال «بندر حديده» در حاشيه درياي سرخ و در نزديكي تنگه باب المندب است.

در نامه نمايندگان كنگره به ترامپ آمده است: «ورود نيروهاي نظامي آمريكا به جنگ عربستان عليه حوثي‌هاي يمن، درحالي‌كه هيچ خطري از جانب آنها منافع آمريكا را تهديد نمي‌كند، بدون دريافت تأييد كنگره در تقابل با قانون اساسي آمريكاست.» گفته مي‌شود ترامپ قصد دارد خود دستور اعزام نيرو به يمن را صادر كند.

موضوع عمليات نظامي مشترك عربستان، امارات و آمريكا حدود 10روز پيش، پس از آن مطرح شد كه ژنرال احمد عسيري، سخنگوي سعودي نيروهاي ائتلاف عربي در جنگ يمن، اعلام كرد كه هدف بعدي اين نيروها در يمن، بند حديده است. ابتدا تنها بحث حملات هوايي به اين بندر مطرح بود اما چند روز بعد روزنامه واشنگتن پست در گزارشي از درخواست ژنرال جيمز متيس، وزير دفاع آمريكا براي لغو محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي دولت باراك اوباما براي مداخله نظامي در يمن خبر داد. در گزارش واشنگتن پست آمده كه متيس از ترامپ خواسته اين محدوديت‌ها لغو شود تا آمريكا بتواند نيرو وارد يمن كند و ترامپ هم با اين درخواست موافقت كرده است.

اخبار مربوط به موافقت ترامپ با مداخله نظامي آمريكا در جنگ يمن در حالي منتشر مي‌شود كه او پيش از اين و در طول مبارزات انتخاباتي‌اش بارها سياست‌هاي باراك اوباما به‌خاطر مداخله در نقاط مختلف جهان را زيرسؤال برده و شديدترين انتقادات را عليه دولت او مطرح كرده بود.

تيم امنيتي و نظامي ترامپ از 2‌ماه پيش يعني زماني كه قدرت را در دست گرفتند تلاش داشته‌اند اقدامات نيروهاي مقاومت مردمي يمن در مقابله با نيروهاي ائتلاف عربي به رهبري عربستان را در راستاي تهديد منافع آمريكا تفسير كنند تا راه را براي مداخله نظامي در يمن و حمايت مستقيم از عربستان هموار كنند. به همين دليل بوده كه مقام‌هاي ارشد وزارت دفاع آمريكا و مايكل فلين، مشاور امنيت ملي مستعفي ترامپ حملات ماه‌هاي اخير حوثي‌ها عليه شناورهاي نظامي عربستان در درياي خليج عدن را تهديدي عليه ناوهاي آمريكايي حاضر در منطقه خوانده‌اند.

  • درخواست كمك يمني‌ها از اتحاديه اروپا

خبر احتمال مداخله نظامي مستقيم آمريكا تنها به نقل از منابع آمريكايي منتشر نشده است؛ دولت وفاق ملي يمن هم در نامه‌اي به اتحاديه اروپا نسبت به اين حمله قريب الوقوع هشدار داده و خواستار مداخله اروپا براي پايان دادن به 2سال تجاوزگري عربستان و متحدانش به يمن شده است.

هشام شرف، وزير خارجه دولت توافق ملي يمن در 2 نامه به رئيس اتحاديه اروپا و مسئول سياست خارجه اين اتحاديه خواهان تشكيل كميته بين‌المللي مستقل براي تحقيقات درخصوص جنايت‌هاي ائتلاف عربي در يمن و تلاش براي صدور قطعنامه‌اي از سوي شوراي امنيت جهت توقف تجاوز و پايان محاصره و ازسرگيري روند صلح شده است. در اين نامه آمده كه بندر حديده تنها گذرگاه براي ورود مواد غذايي و دارو به يمن است و حمله به آن روند كند كنوني ارسال كمك‌هاي انساني را هم مختل خواهد كرد. بيش از 70درصد كمك‌هاي بين‌المللي براي مردم يمن از طريق اين بند ارسال مي‌شود.

  • هشدار سازمان ملل در مورد حمله به حديده

از سوي ديگر، اسماعيل ولد الشيخ احمد، نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن نيز ضمن ابراز نگراني از عمليات احتمالي سعودي‌ها در حديده تأكيد كرد كه سازمان ملل از هيچ‌گونه عمليات نظامي در اين بندر حمايت نمي‌كند. او گفت از اينكه احتمال مي‌رود به‌زودي عمليات نظامي در بندر حديده صورت گيرد، «به‌شدت نگران است».

طبق گزارش‌هاي نهادهاي وابسته به سازمان ملل، درحالي‌كه بيشتر زيرساخت‌هاي يمن در اثر حملات عربستان نابود شده، خطر قحطي حدود 7ميليون نفر از مردم يمن را تهديد مي‌كند و حدود 19ميليون نفر از جمعيت اين كشور با كمك‌هاي بشردوستانه بين‌المللي گذران مي‌كنند. در اين شرايط و با توجه به بسته شدن فرودگاه صنعا در اثر حملات هوايي عربستان، بندر حديده تنها مسير باز در دسترس سازمان ملل براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه است.

  • عذرخواهي وزير خارجه انگليس از عربستان

بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس در تماس تلفني با محمد بن سلمان، جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان از حمله به احمد عسيري، سخنگوي ائتلاف عربستان به يمن، ابراز تأسف كرد. فعالان ضد‌جنگ در لندن 3روز پيش با تخم‌مرغ به عسيري كه براي سخنراني در شوراي روابط خارجي اروپا به لندن سفر كرده بود، حمله كردند. آنها عسيري را به‌خاطر نقشش در جنگ يمن، به جنايت جنگي متهم مي‌كنند.

کد خبر 365795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha