سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

درحالی‌که سازمان ملل و نهادهای امدادرسان بین‌المللی این روزها مدام درباره بحران قحطی و بیماری و مرگ تدریجی میلیون‌ها یمنی هشدار می‌دهند، برای یمن تحت محاصره عربستان به جای محموله غذا و دارو، محموله‌های جدید سلاح می‌رسد.

بندر حدیده

خبرگزاري اسپوتنيك روسيه ديروز گزارش داد، 4هواپيماي باري آمريكايي حامل سلاح دوشنبه‌شب در فرودگاه عدن در جنوب يمن به زمين نشسته‌است. اين محموله‌هاي سلاح درحالي توسط آمريكايي‌ها وارد يمن شده‌اند كه در روزهاي اخير گزارش‌هايي درباره تشديد حضور نظامي مستقيم آمريكا در يمن منتشر شده‌است.

منابع امنيتي يمن گفته‌اند كه محموله‌هاي جديد سلاح در هواپيماهاي باري آمريكا براي كمك به ائتلاف سعودي وارد يمن شده‌اند. براساس اين گزارش، همزمان با فرود هواپيماهاي حامل تسليحات آمريكايي به بندر عدن، جنگنده‌ها و بالگردهاي سعودي بر فراز فرودگاه به پرواز درآمدند و فرودگاه پيش از فرود اين هواپيماهاي آمريكايي بسته شده‌بود.

در روزهاي گذشته رسانه‌هاي آمريكايي از جمع‌آوري امضا در كنگره عليه تصميم جديد دولت آمريكا درباره يمن خبر دادند. به نوشته اين رسانه‌ها، دولت ترامپ تصميم گرفته‌است در عمليات اشغال بندر الحديده در غرب يمن و مشرف به درياي سرخ مستقيم وارد عمل شده و به عربستان كمك كند. برخي نمايندگان كنگره آمريكا مشغول جمع‌آوري امضا براي نامه‌اي هستند كه در آن درباره مداخله نظامي آمريكا در اين عمليات هشدار داده شده‌است.

بندر حديده در غرب يمن، از معدود گذرگاه‌هايي است كه محموله‌هاي غذايي و دارويي از خارج براي كمك به مردم يمن از آن وارد مي‌شود. براساس گزارش‌ها، حدود 70درصد از كمك‌هاي غذايي و دارويي به يمن از طريق اين بندر وارد مي‌شود. عربستان بارها اين بندر را هدف حمله هوايي خود قرار داده تا مانع از ورود اين محموله‌ها شود. ادعاي رياض اين است كه از اين بندر، محموله‌هاي سلاح براي يمني‌ها وارد مي‌شود. براساس گزارش سازمان ملل، در چند مورد از حملات سعودي‌ها به اين بندر، محموله‌هاي غذايي و دارويي هدف حمله قرار گرفته‌است.

2سال از شروع حملات هوايي عربستان و هم‌پيمانانش به يمن مي‌گذرد. اين حملات تا‌كنون هزاران كشته و ميليون‌ها آواره به جا گذاشته‌است. عربستان مي‌گويد كه شيعيان حوثي يمن كه پايتخت را در اختيار دارند بايد تسليم شوند. تا‌كنون چندين تجمع چندصدهزار نفري در صنعا پايتخت يمن توسط مردم اين كشور در محكوميت حملات عربستان برگزار شده‌است.

  • افزايش حملات هوايي آمريكا به يمن

وزارت دفاع آمريكا ديروز در گزارشي اعلام كرد، طي روزهاي اخير اين كشور 20حمله هوايي عليه مواضع القاعده در يمن انجام داده‌است. در گزارش پنتاگون به جزئيات اين حملات و اينكه چه اهدافي را درنظر داشته‌اند و آيا به اهداف مورد نظر رسيده‌اند يا نه اشاره‌اي نشده‌است. براساس گزارش رسانه‌هاي آمريكايي، بعد از شروع به‌كار دونالد ترامپ در كاخ سفيد در اول بهمن‌ماه، عمليات نظامي آمريكا در يمن تشديد شده‌است. در يكي از اين عمليات‌ها كه با حضور نيروهاي ويژه آمريكايي و چند بالگرد صورت گرفته و نظاميان اماراتي هم در آن مشاركت داشتند، يك كماندوي آمريكايي كشته شد. در اين عمليات همچنين ده‌ها غيرنظامي يمني كشته شده‌اند.

  • هشدار يونيسف درباره شيوع وبا در يمن

صندوق كودكان سازمان ملل درباره شيوع بيماري وبا در يمن هشدار داده‌است. براساس گزارش يونيسف، در هر 10دقيقه يك كودك در يمن به‌دليل سوء‌تغذيه، اسهال و التهاب در دستگاه تنفسي جان خود را از دست مي‌دهد. يونيسف اعلام كرده‌است كه ميليون‌ها كودك به‌دليل شرايط هولناك يمن در معرض خطر مرگ هستند.

کد خبر 366066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha