مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان از کشف اتمسفر در اطراف سیاره‌ای شبه‌زمینی خبر داده‌اند که در فاصله ۳۹ سال نوری از زمین واقع شده‌است.

براساس گزارش BBC، محققان با مطالعه روي سياره‌اي به نام GJ1132b كه 1.4 برابر بزرگتر از زمين است و در فاصله 39 سال نوري از زمين قرار گرفته، پي به وجود اتمسفر بردند.

رصد‌هاي انجام گرفته نشان مي‌دادند اين ابرزمين داراي لايه‌اي ضخيم از گازها متشكل از تركيبي از متان يا آب و يا تركيبي از هردو است. كشف اتمسفر و كشف ويژگي‌هاي آن قدمي مهم در راستاي كشف حيات فراتر از سامانه خورشيدي به شمار مي‌رود. اما احتمال غيرمسكوني نبودن اين سياره بسيار بالا است زيرا دماي سطح آن 370 درجه است.

به گفته محققان دانشگاه كيل، اين درحالي است كه بالاتريم دمايي كه حيات در آن امكان ادامه حيات دارد 120 درجه است.  كشف سياره GJ1132b اولين‌بار در سال 2015 اعلام شد،‌سياره‌اي كه در صورت فلكي ولا در نيمكره جنوبي واقع شده‌است و اگرچه سياره ابعادي برابر با زمين دارد،‌اما در مداري كوچكتر به گرد ستاره‌اي سردتر از خورشيد در حركت است.

محققان با استفاده از تلسكوپي در شيلي توانستند با مشاهده ميزان نوري كه توسط سياره از ستاره ميزبان مسدود مي‌شد،‌ به مطالعه اين سياره بپردازند و دريابند كه سياره داراي اتمسفري ضخيم از جنس بخار آب يا متان يا هردو است. 

کد خبر 366325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha