درحالی‌که پرونده فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام نزد افکار عمومی باز است و مردم آن را پیگیری می‌کنند، یک عضو شورای‌عالی فضای مجازی شکایت اپراتورها از این موضوع را تأیید و البته تأکید کرد که تنها به‌دلیل این شکایت رأی به فیلتر تماس صوتی تلگرام داده نخواهد شد.

تلگرام

نصرالله پژمان‌فر با بيان اينكه به‌نظر مي‌رسد به‌دليل ايجاد مشكلات اقتصادي براي وزارت ارتباطات به‌دنبال كاهش حجم وسيعي از تماس‌هاي تلفني، اين وزارتخانه نيز چندان با فعاليت تماس صوتي تلگرام موافق نيست، به خبرگزاري خانه ملت گفت:« به همين دليل شوراي‌عالي فضاي مجازي چند روز گذشته تشكيل كميته‌اي را در شورا براي بررسي اين مسئله تصويب كرد، تا براساس تحقيقات و نظرات اين كميته درخصوص فعاليت يا عدم‌فعاليت تماس صوتي تلگرام تصميم گرفت. اگرچه شكايت اپراتورهاي مخابراتي در روند تصميم‌گيري شورا براي فيلتر تماس صوتي تلگرام تأثير دارد اما به‌يقين تنها به‌دليل شكايت آنها رأي به فيلتر تماس صوتي تلگرام داده نخواهد شد و از آنجا كه دريافت خدمات ارزان، امن و با كيفيت حق مردم است، مُصر به راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات هستيم.»

اشاره او به شكايت اپراتورها از اين موضوع در حالي است كه وزارت ارتباطات دخالت در اين فيلترينگ را تكذيب كرده و مسئوليت آن را متوجه دادستاني كرده است. يك مقام آگاه قوه قضاييه نيز در پيگيري اين موضوع، ارائه جزئيات بيشتر را به نشست خبري سخنگوي دستگاه قضا موكول كرده و البته تأكيد كرده است خود مسئولان وزارت ارتباطات بايد درباره اين ادعاي خود توضيح بدهند.

پژمان‌فر البته به راه جايگزيني براي تماس صوتي تلگرام نيز اشاره كرده و گفته است:«راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات، سبب خواهد شد علاوه بر پرداخت هزينه كمتر از سوي مردم، از كيفيت بيشتري برخوردار شوند، ضمن آنكه اين شبكه مي‌تواند در كشور توليد اشتغال كند. سرويس مكالمه تنها يك سرويس از ميان صدها امكاني است كه شبكه ملي اطلاعات مي‌تواند به مردم بدهد. به همين دليل وزارت ارتباطات بايد تعلل را كنار بگذارد و هرچه سريع‌تر اين مهم را تحقق بخشد. فضاي مجازي نبايد رها شده باشد و نبايد شرايط به سمتي رود كه افراد و گروه‌هاي ضدنظام و آشوبگر بتوانند اين فضا را در دست گرفته و بر افكار مردم تأثير بگذارند.»

همزمان يك عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه نيز گفت كه تصميم‌گيري درباره فيلترينگ تماس صوتي تلگرام بايد در اين كارگروه انجام شود. محمد كاظمي دراين‌باره گفت: « پيشنهاد خواهيم كرد كه موضوع فيلترينگ تماس صوتي تلگرام در كارگروه مورد بررسي قرار گيرد تا استدلال‌ها درباره اقدام به فيلتر آن به بحث گذاشته شود و ممكن است در آينده نزديك اين موضوع در دستور كار كارگروه قرار گيرد.» 

کد خبر 367821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha