شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

حملات متعدد هکرها به ستاد تبلیغاتی امانوئل ماکرون بالاخره نتیجه داد و در نخستین ساعات بامداد دیروز، یعنی کمتر از ۲۴ ساعت مانده به رأی گیری، بیش از ۹ گیگابایت اطلاعات مربوط به کامپیوترهای این ستاد از سوی افراد ناشناس روی اینترنت قرار گرفت.

انتخابات فرانسه

ستاد ماكرون، نامزد ميانه‌رو انتخابات رياست جمهوري فرانسه، ساعاتي پس از آنكه هدف يك «حمله سايبري بزرگ و هماهنگ» قرار گرفت اعلام كرد كه اطلاعات دزديده شده شامل اسناد داخلي كمپين تبليغاتي ماكرون، محتواي ايميل‌هاي رد و بدل شده و اطلاعات مالي است. ماكرون امروز بايد در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور با مارين لوپن از حزب راست افراطي جبهه ملي رقابت كند.

ماه گذشته يك شركت امنيت سايبري در اروپا اعلام كرده بود كه هكرهاي روسيه ستاد تبليغاتي ماكرون را هدف گرفته‌اند. مسئولان ستاد ماكرون هم چندين بار طي هفته‌هاي اخير نسبت به‌احتمال هك اطلاعات كامپيوترها و ايميل‌هاي خود ابراز نگراني كرده بودند و انگشت اتهام را به سوي هكرهاي روس و اوكرايني نشانه رفتند. آنها معتقدند از آنجا كه ماكرون طرفدار سياست‌هاي ضد‌روسيه است، مسكو قصد دارد در روند انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه اخلال ايجاد كند؛ ادعايي كه دولت روسيه آن را رد كرده است.

اطلاعات منتشر شده از سوي هكرها شامل اطلاعات محرمانه نبوده و بعيد به‌نظر مي‌رسد در سرنوشت انتخابات امروز فرانسه تأثيرگذار باشد اما ماجراي افشاي اطلاعات ستاد تبليغاتي امانوئل ماكرون، هك كامپيوترهاي حزب دمكرات آمريكا در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته اين كشور را يادآور مي‌شود. در انتخابات آمريكا اطلاعاتي منتشر شد كه روي روند انتخابات و ريزش آراي هيلاري كلينتون، رقيب دونالد ترامپ، تأثيرگذار بود. نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا در گزارش‌هاي متعدد بر نقش هكر‌هاي روس در حمله سايبري به انتخابات اين كشور تأكيد كرده‌اند.

ديروز اما در فرانسه كميسيون انتخابات هم به كمك ماكرون آمد و از رسانه‌ها و شهروندان خواست كه محتواي ايميل‌ها و مدارك مربوط به ستاد انتخاباتي ماكرون را افشا نكنند. اين كميسيون با صدور بيانيه‌اي هشدار داده كه باتوجه به پايان يافتن زمان تبليغات، اگر كسي محتواي اين ايميل‌ها و مدارك را افشا كند، قانون را نقض كرده و محاكمه خواهد شد.

  • اولاند عليه لوپن

فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه، كه از مخالفان حزب راست‌گراي جبهه ملي و نامزد آن يعني مارين لوپن به شمار مي‌رود، ديروز در آستانه رأي‌گيري از مردم فرانسه خواست انتخابي نكنند كه «سلاح‌هاي هسته‌اي فرانسه به‌دست نااهلان بيفتد». او پيش از اين هم بارها از ماكرون حمايت كرده و لوپن را «خطري بزرگ» براي فرانسه خوانده است.

اولاند، 2هفته پيش، پس از آنكه هم‌حزبي‌اش يعني فرانسوا فيون از رفتن به دور دوم بازماند گفت: «مارين لوپن آينده اين كشور را به خطر مي‌اندازد. براي در امان ماندن از اين خطر، بايد بسيج همگاني تشكيل داد.» همه احزاب فرانسوي با هدف شكست راست‌هاي افراطي در انتخابات، از امانوئل ماكرون حمايت كرده‌اند. به‌طور سنتي، نظام سياسي در فرانسه با قدرت‌گيري دست‌راستي‌هاي تندرو ميانه خوبي ندارد.

کد خبر 369135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha