مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

سیدمحمد فخار: در سال‌های اخیر تحولات حمل‌ونقلی تهران با سرعتی بیش از همیشه رشد داشته و دوره سال‌های ۹۲ تا ۹۶ را باید پربار‌ترین محدوده زمانی دانست که در آن سامانه‌های حمل‌ونقلی تهران متحول شده است.

مینی بوس

در ميان فهرست بلندبالاي توسعه خطوط مترو، آغاز به‌كار 800 تاكسي هيبريدي، افزايش 700 اتوبوس تندرو و نوسازي 13هزار تاكسي فقط جاي ميني‌بوس‌ها خالي بود كه خبرهاي خوشي از آن نيز به‌گوش مي‌رسد.آنگونه كه خبرهاي رسيده به همشهري نشان مي‌دهد، تا تابستان قرار است پرونده ميني‌بوس فرسوده به‌طور كلي بسته شود.

براساس آمار منتشره از سوي شهرداري تهران، تا آغاز سال 95 حدود 1100ميني‌بوس فرسوده در پايتخت تردد مي‌كردند كه سن متوسط آنها 28سال بود. اين وسايل علاوه بر كاهش چشمگير كيفيت تردد، موجب ترافيك ناشي از استهلاك بيش از حد، آلودگي‌هاي بصري و آلودگي هوايي مي‌شدند كه در كمترين حدشان هم سرطان‌زا بودند.

بدين‌ترتيب شهرداري تهران برنامه 3گزينه‌اي خود را براي جايگزيني اين وسايل نقليه آغاز كرد تا طبق نقشه راه، به‌جاي آنها تاكسي‌هاي نو را وارد چرخه حمل‌ونقل تهران كند.در اين طرح، شهرداري20 ميليون تومان تسهيلات بلاعوض به متقاضياني كه فرايند ثبت‌نام را انجام داده‌اند و واجد شرايط لازم هستند، ارائه مي‌كند كه با احتساب ۱۰ ميليون تومان گواهي اسقاط، مالكان ميني‌بوس‌هاي فرسوده قادر خواهند بود با پرداخت مبالغ اندكي نسبت به جايگزيني ميني‌بوس فرسوده خود با تاكسي نو اقدام كنند.

  • آخرين وضعيت روند اسقاط

پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران درباره روند نوسازي ميني‌بوس‌ها به همشهري مي‌گويد: در مرحله اول طرح و تا قبل از پايان سال95 برگه اسقاط حدود 400دستگاه از ميني‌بوس‌هاي فرسوده پايتخت توسط ناجا مورد تأييد قرار گرفت و تاكنون 320نفر از مالكان اين خودروها موفق به اخذ برگه اسقاط شده‌اند. از اين تعداد، تاكنون 396دستگاه از ميني‌بوس‌هاي مذكور اسقاط شدند و 258دستگاه از تاكسي‌هاي جايگزين آنها تحويل مالكان داده شده است.

همچنين ناگفته نماند كه خودروسازان و مراكز اسقاط نيز همكاري لازم را در زمينه جايگزيني تاكسي با ميني‌بوس فرسوده دارند. سنندجي در اين‌باره مي‌گويد:‌ خوشبختانه روند جايگزيني تاكسي با ميني‌بوس فرسوده به خوبي پيش رفته و بدون هيچ‌گونه خللي در اجراي طرح توانسته‌ايم پروسه جايگزيني را با موفقيت طي كنيم. وي افزود: بدين‌ترتيب مديريت شهري اميدوار است روند جايگزيني 300دستگاه ميني‌بوس باقيمانده نيز تا پايان بهار سال‌جاري با موفقيت طي شود و اين وسايل نقليه فرسوده از رده خارج شوند.

  • چرا تاكسي؟

طبق طرح مديريت شهري براي از رده خارج كردن ميني‌بوس‌هاي تهران كه در سال 94اعلام شده بود، 3گزينه براي اين اقدام پيش رو بود كه رانندگان ميني‌بوس، جايگزيني با تاكسي را انتخاب كردند. احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران در اين‌باره مي‌گويد: در درجه اول ساخت اين ميني‌بوس‌ها مشكل داشت و در درجه دوم در برآورد هزينه‌هاي مقدماتي، اجراي اين طرح با جايگزيني تاكسي‌ها 17درصد كاهش داشت. از سويي هدف مديريت شهري اين است كه وسيله حمل‌ونقل اصلي در تمام تهران مترو باشد اما هم‌اكنون تا ساخت و تكميل مترو بايد از حمل‌ونقل عمومي مثل تاكسي‌ها استفاده شود.

  • اتوبوس‌ها به صدر رسيدند

اتوبوس‌هاي فرسوده تهران به صدر فهرست انتظار براي جايگزيني رسيدند. هم‌اكنون 3500دستگاه از اتوبوس‌هاي پايتخت فرسوده هستند و مديريت شهري در تلاش است جايگزيني اين اتوبوس‌ها با اتوبوس‌هاي برقي يا اتوبوس‌هاي با كيفيت فاقد آلودگي را در دستور كار قرار دهد. البته نبايد فراموش كرد كه دولت براساس قوانين متعدد بايد 82.5 درصد هزينه خريد و نوسازي اتوبوس‌ها را بپردازد اما روند بي‌توجهي دولتي به اتوبوس‌هاي تهران امسال وارد سال هشتم شده است. حال بايد ديد چه سرنوشتي براي اين وسايل حمل‌ونقل پرمخاطب تهران رقم مي‌خورد؟

کد خبر 369377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha