سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا واحدی: وقتی قرار است در نظام احسن الهی و روند طبیعی زندگی، همه‌ افراد از روزی مساوی برخوردار نباشند، باید مقایسه را رها کرد

قیاس کردن

و هر کس به فراخور خود پس از توکل و سپردن دل به خدا، دنبال کار و تلاش بیشتر برای کسب حلال و افزایش روزی باشد.

در حديث است كه پيامبر اكرم صلي‌الله عليه‌وآله به ابوذر سفارش كردند كه مراقب باش خود را با بالادستي‌هاي خود مقايسه نكني و در همه‌ حالات به پايين دستي‌ها نگاه كن تا قدر نعمت بداني. دليل اين امر از نظر روانشناسي بسيار روشن است؛ زيرا مقايسه با برتر از خويش، باعث رنج و حسرت و حس‌هاي منفي مي‌شود و مقايسه با پايين‌‌تر از خود، از آنجا كه وضع فعلي‌ صرفا از روي هوش و استعداد و استحقاق شخصي نبوده، فرد را شاكر الطاف خداوند قرار مي‌دهد.

آنچه مسلم است اينكه انسان با مقايسه‌ بين خود و كساني كه وضعي بهتر از او دارند، دچار حسرت مي‌شود و از راه و روال طبيعي زندگي منحرف مي‌‌شود و چه بسا براي رسيدن به جايگاه مالي ديگران، دست به دزدي و غارت و حتي كشتار بزند. مقايسه باعث رفت‌وآمد افكار منفي به ذهن انسان مي‌شود و نتيجه‌اش در بهترين شرايط اين است كه اعتماد به نفس آدمي پايين مي‌آيد و قدرت تصميم‌گيري‌ و كار مفيد و رسيدن به اهداف والا را از دست مي‌دهد.

اشتباه نكنيد؛ اين حرف به‌معناي اين نيست كه براي آينده برنامه نداشته باشيم و يا اينكه كسي را الگو قرار ندهيم و ويژگي‌هاي خوب و مناسبش را نبينيم و از او درس نگيريم؛ برنامه‌ريزي، اميد به آينده، الگوپذيري و سرمشق قرار دادن انسان‌هاي موفق از همه‌نظر كاري پسنديده و مطلوب است و آنچه مذموم و ناپسند است، مقايسه است كه پيامدهاي نامناسب خود را دارد. قرآن‌كريم، برخورداري يا نابرخورداري مالي مردم نسبت به يكديگر را براي امتحان و آزمايش مي‌داند تا به وسيله اين كم و زيادي، ميزان پايبندي آنها به اصول الهي و انساني سنجيده شود(انعام،165).

بنابراين انسان وقتي به بالادستي‌ها نگاه مي‌كند بايد ضمن سپاس به درگاه الهي، تلاش و اميد و توكلش را بيشتر كند و وقتي به پايين دستي‌ها نگاه مي‌كند بايد ضمن توجه به محرومان و افتادگان، شكر گزاري و سپاس را بيشتركند. اينگونه هم حق نعمت را ادا كرده و هم ‌كمتر به گله و شكايت از خود و بخت خود پرداخته ‌است.

کد خبر 369406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha