چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

مردم انگلیس امروز در انتخابات سراسری برای تعیین سرنوشت ۶۵۰ کرسی پارلمان به پای‌صندوق‌های رأی می‌روند؛ انتخاباتی که طبق تصمیم ترزا می، نخست‌وزیر، ۳ سال پیش از موعد مقرر برگزار می‌شود.

حدود يك ماه‌ونيم پيش نخست‌وزير انگليس به ميان خبرنگاران آمد و از تصميمش براي برگزاري انتخابات زودهنگام خبر داد. خانم مي نياز به يك پارلمان يكدست و حامي دولت براي حضور قوي در مذاكرات مربوط به خروج از اتحاديه اروپا، موسوم به «برگزيت» را دليل اين تصميم اعلام كرد.

طي 3سال گذشته، انگليسي‌ها هر سال يك‌بار به پاي صندوق‌هاي رأي رفته‌اند. در سال 2015در انتخابات سراسري پارلماني شركت كردند كه در نهايت به پيروزي حزب محافظه‌كار به رهبري ديويد كامرون منجر شد. برگزاري همه‌پرسي براي خروج از اتحاديه اروپا يكي از وعده‌هاي اصلي كامرون در انتخابات بود. عمل به اين وعده در سال بعد به رأي مثبت اندكي بيش از 50درصد مردم انگليس به خروج از اتحاديه منتهي شد؛ خروجي كه به نقطه آغاز تلاطم‌هاي سياسي و اقتصادي در جامعه انگليس تبديل شد و كناره‌گيري كامرون از قدرت را هم به‌دنبال داشت. انتخابات امروز سومين انتخابات طي 3سال است؛ انتخاباتي كه بيش از هر زمان ديگري انتخاب ميان تفكرات چپ و راست در جامعه انگليس است.

سياست در انگليس به‌طور سنتي در كنترل 2حزب اصلي اين كشور يعني حزب محافظه‌كار و حزب كارگر است. حزبي كه بيشترين كرسي‌هاي پارلمان را به‌دست آورد، تشكيل‌دهنده قدرت خواهد بود. 2حزب محافظه كار و كارگر بيشترين هواداران را دارند و قدرت سياسي هميشه ميان اين دو دست به‌دست مي‌شود.

محافظه‌كاران هميشه به تفكرات راست سياسي تمايل داشته‌اند و حزب كارگر كه برخاسته از جنبش كارگري است، به تفكرات چپ. در ميانه اين دو تفكر، حزب ليبرال دمكرات قرار مي‌گيرد كه در مقايسه با راست‌ها و چپ‌ها طرفداران چنداني ندارد. حزب استقلال بريتانيا بعد از حزب ليبرال دمكرات، قرار مي‌گيرد.

اين حزب جزو احزاب راست افراطي اروپا دسته بندي مي‌شود كه در همه‌پرسي برگزيت بيشترين فعاليت را داشت و توانست عده زيادي از مردم را به رأي مثبت به خروج از اتحاديه متمايل كند. حزب استقلال اما در پارلمان كرسي‌هاي زيادي در اختيار ندارد و در تشكيل دولت نقش چنداني ندارد. حزب سبزها نيز مانند ديگر احزاب مشابه در اروپا داراي تفكرات محيط‌زيستي است. از ميان 650كرسي پارلمان، 59كرسي متعلق به اسكاتلند است كه 56كرسي آن اكنون در دست حزب ملي اسكاتلند يا اس‌ان‌پي است. اين حزب به‌دنبال جدايي از بريتانياست.

ترزا مي‌كه سال گذشته پس از استعفاي كامرون جانشين او شد، اگرچه به بهانه «حضور پرقدرت» در مذاكرات برگزيت، انتخابات زودهنگام را كليد زد اما نيم‌نگاهي هم به‌نظرسنجي‌ها داشت. مخالفان ترزا مي معتقدند او به‌خاطر افول حزب كارگر درنظرسنجي‌ها تصميم گرفت انتخابات را پيش از موعد مقرر برگزار كند تا بتواند علاوه بر كرسي‌هاي تحت كنترل محافظه‌كاران، تعدادي از كرسي‌هاي حزب كارگر را هم به‌دست آورد و نقش اين حزب را در پارلمان كم‌رنگ كند.

برگزيت، خدمات بهداشتي، اشتغال و امنيت، 4موضوع محوري در مباحث انتخاباتي انگليس طي هفته‌هاي اخير بوده است. طي اين مدت درحالي‌كه ترزا مي، رهبر محافظه‌كاران، بيشتر روي مسائل مربوط به برگزيت متمركز شده بود، جرمي كوربين با انتشار يك مانيفست جديد وعده‌هاي معيشتي بسياري به مردم انگليس داد؛ اقدامي كه رشد بي‌سابقه و ناگهاني او و حزبش درنظرسنجي‌ها را به‌دنبال داشت. درحالي‌كه ترزا مي ‌وعده كاهش ورود مهاجران و سختگيري‌هاي بيشتر در مورد اشتغال آنها، سختگيري براي ورود دانشجويان خارجي و پيشبرد سياست‌هاي رياضتي را مطرح مي‌كرد، كوربين سعي كرد با جملاتي به آنها اطمينان دهد حقوق‌شان در دولت او ضايع نخواهد شد.

جرمي كوربين وعده داده كه بسياري از شركت‌هاي عمومي را ملي كند؛ ازجمله شركت پست و راه‌آهن. كوربين همچنين قول داده ميلياردها دلار در حوزه‌هاي بهداشت، آموزش و سلامت اجتماعي هزينه كند و منابع لازم براي اين برنامه‌ها را از افزايش ماليات ثروتمندان و شركت‌هاي بزرگ تأمين كند. او همچنين اعلام كرده به‌دنبال افزايش حقوق كارگران و پايان دادن به سياست‌هاي رياضتي است. برنامه‌هاي مطرح شده از سوي كوربين، برنامه‌هايي است كه اغلب احزاب چپ گرا در اروپا مطرح مي‌كنند.

وعده‌هاي كوربين كه بسياري از تحليلگران آنها را وعده‌هاي پوپوليستي خوانده‌اند باعث شد تا فاصله 20درصدي 45روز پيش حزب كارگر با حزب محافظه‌كار درنظرسنجي‌ها، به 5درصد در روز آخر تبليغات كاهش پيدا كند. اين وضعيت حتي احتمال كاهش تعداد كرسي‌هاي متعلق به محافظه‌كاران در پارلمان را مطرح كرده است.

جدول

کد خبر 372541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha