جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

محمدامین خرمی: ۵۰ روز پیش ترزا می ‌به این امید که بتواند تعدادی از کرسی‌های رقیب در پارلمان انگلیس را از چنگش درآورد، ناگهان خبر از برگزاری انتخابات زودهنگام داد اما دیروز نتایج انتخابات سراسری به‌گونه دیگری رقم خورد و هم پارلمان را معلق کرد، هم سرنوشت سیاسی خانم نخست‌وزیر را.

طبق نتايج اعلام شده، حزب محافظه‌كار كه ترزا مي‌ رهبري آن را در دست دارد، نه‌تنها نتوانست كرسي‌هاي بيشتري را از آن خود كند بلكه 12كرسي را هم از دست داد؛ نتيجه‌اي كه باعث مي‌شود حزب حاكم انگليس اكثريت نسبي خود در پارلمان را از دست داده و پارلمان آينده اين كشور اصطلاحا به «پارلمان معلق» تبديل شود.

ترزا مي‌ با هدف تقويت موقعيت دولت انگليس در مذاكرات مربوط به خروج اين كشور از اتحاديه اروپا موسوم به «برگزيت»، تصميم گرفت ضمن اعلام درخواست انحلال پارلمان، انتخابات سراسري را 3سال پيش از موعد مقرر برگزار كند. اين در حالي است كه او بارها تأكيد كرده بود قصد ندارد تا پايان كار دولت، به اين اقدام دست بزند.

بسياري از تحليلگران معتقدند او با توجه به افول موقعيت حزب كارگر درنظرسنجي‌ها تصميم گرفت انتخابات را پيش از موعد برگزار كند؛ تصميمي كه ديروز به «قمار بزرگ خانم مي» و شكست سنگينش تعبير شد. وضعيت كنوني، نه‌تنها تقويت مواضع دولت انگليس در تعامل با اتحاديه اروپا را به‌دنبال نخواهد داشت بلكه به ترديدها در مورد چگونگي برگزاري مذاكرات نيز دامن زده است. مشخص نيست آيا مذاكرات برگزيت در موعد مقرر يعني ظرف 9روز آينده آغاز خواهد شد يا خير. فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديروز از «غرق شدن مذاكرات در ابهام» سخن گفت و در مورد وضعيت سياسي در انگليس ابراز نگراني كرد.

فارغ از ضربه‌اي كه نتايج انتخابات به مذاكرات برگزيت وارد خواهد آورد، اكنون وضعيت پارلمان هم وارد نوعي حالت تعليق شده است. پارلمان انگليس داراي 650كرسي است و حزب پيروز براي تشكيل دولت، دست‌كم به 326كرسي نياز دارد. در شرايطي كه هيچ‌يك از احزاب نتوانند اين تعداد كرسي را از آن خود كنند، پارلمان به‌اصطلاح به پارلمان معلق تبديل مي‌شود.

در اين شرايط، حزبي كه بيشترين كرسي‌ها را به‌دست آورده يا بايد چالش مقابله دائمي با احزاب مخالف در پارلمان را به جان بخرد و «دولت اقليت» تشكيل دهد يا به سمت «دولت ائتلافي» پيش برود و با يك يا 2حزب كوچك ائتلاف كند تا حدنصاب لازم براي تشكيل دولت را به‌دست آورد. طبق گزارش رسانه‌هاي انگليس، ترزا مي‌ كه اكنون 318كرسي پارلمان را در اختيار دارد تصميم گرفته با حزب وحدت‌طلب ايرلند شمالي كه موفق شده با كسب 2كرسي بيشتر از دوره قبل، 10كرسي را از آن خود كند، ائتلاف تشكيل دهد.

  • ترزا مي؛ بازنده بزرگ

از دست دادن 12كرسي از سوي حزب محافظه‌كار باعث شد تا ترزا مي ‌با وجود كسب بيشترين كرسي‌هاي پارلمان، «بازنده بزرگ» انتخابات نام بگيرد و در مقابل، جرمي كوربين رهبر حزب كارگر و منتقد سرسخت خانم مي‌ با كسب 261كرسي پيروز ميدان باشد. حزب كارگر اكنون 29كرسي بيشتر از دوره قبل دارد. كوربين بلافاصله پس از اعلام نتايج از ترزا مي ‌خواست از سمت خود كناره‌گيري كند اما رهبر حزب محافظه‌كار در واكنش به سخنان او گفت كه به هيچ وجه قصد استعفا ندارد و انگليس در اين شرايط بيش از هر زمان ديگري نيازمند «آرامش و ثبات» است.

كوربين گفت: «خانم نخست‌وزير اين انتخابات را براي تقويت‌ موقعيتش مي‌خواست. پيام انتخابات اكنون واضح است؛ او كرسي‌ها را از دست داده؛ حمايت لازم را از دست داده؛ اعتماد لازم را هم از داده است.»شرايط خانم نخست‌وزير زماني دراماتيك‌تر مي‌شود كه به انتخابات پارلماني دوره قبل نگاه كنيم. 2سال پيش، حزب محافظه‌كار به رهبري ديويد كامرون توانست با كسب اكثريت لازم در پارلمان، دولت جديد را به‌طور مستقل تشكيل دهد. اين در حالي است كه در دوره قبل از آن، يعني بين سال‌هاي 2005تا 2010كامرون هدايت دولت را در ائتلاف با حزب ليبرال دمكرات در دست داشت.

رأي مثبت مردم به خروج از اتحاديه اروپا در همه پرسي سال گذشته، استعفاي كامرون و جانشيني ترزا مي‌به جاي او را به‌دنبال داشت. اكنون با شكست خانم مي‌در انتخابات زودهنگام، حزب محافظه‌كار آن اكثريت قبلي را هم از دست داده است. ديروز درخواست‌ها براي استعفاي خانم مي ‌نه‌تنها از جبهه رقيب شنيده شد بلكه برخي چهره‌هاي مطرح در حزب محافظه‌كار هم خواسته مشابهي داشتند. مخالفان ترزا مي ‌در حزب، ريزش آراي حزب محافظه‌كار را «نه» مردم به شخص خانم نخست‌وزير دانسته و گفتند مسئوليت نتيجه انتخابات متوجه اوست.

  • پديده اول انتخابات ؛ جوانان

پديده اول انتخابات اخير در انگليس، جوانان بودند. طبق آمار اوليه، براي نخستين بار در اين كشور، 72درصد از جوانان 18تا 24ساله پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شدند. بيشتر اين افراد هواداران حزب كارگر بودند. طي روز‌هاي اخير بسياري از جوانان طرفدار جرمي كوربين در تبليغات خانه به خانه تلاش كردند رأي مردم را به نفع او جذب كنند. اين در حالي است كه بسياري از چهره‌هاي مطرح حزب كارگر با او مخالف بودند.كوربين برخلاف ترزا مي، وعده‌هاي بسياري در زمينه اشتغال، بهداشت و آموزش به جوانان داده بود.

  • پديده دوم انتخابات ؛ نظرسنجي‌ها

سال گذشته نتايج همه‌پرسي برگزيت در انگليس و انتخابات رياست‌جمهوري در آمريكا، درست در نقطه مقابل نظرسنجي‌ها بود. نتيجه اين دو رأي‌گيري ضربه بزرگي به اعتبار نظرسنجي‌ها وارد كرد. امسال اما ابتدا انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه و حالا انتخابات پارلماني انگليس ناجي نظرسنجي‌ها شدند. در فرانسه طبق پيش‌بيني نظرسنجي‌ها امانوئل ماكرون رئيس‌جمهور شد و در انگليس، همانگونه كه نظرسنجي‌ها نشان دادند محافظه‌كاران پيروز شدند اما حزب كارگر فاصله‌اش را با حزب حاكم كم و كمتر كرد.

کد خبر 372631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha