درحالی که وزارت امور خارجه از وجود یک شبکه پیچیده در کنار برخی سفارتخانه‌ها با ورود به موضوع اخذ ویزا یا دادن نوبت سریع‌تر در ازای دریافت پول هنگفت، خبر داد و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اتهامات وارده به آژانس‌ها را در این مورد رد کرد، حالا مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی صحبت از نبود قانون در برخورد با تخلف آژانس‌های گردشگری در موضوع اخذ ویزا می‌کند.

ولي تيموري، مديركل نظارت و ارزيابي گردشگري به ايسنا گفت: ارائه خدمت ويزا در آژانس‌هاي گردشگري غيرقانوني نيست اما در اين ميان گاهي تخلف‌هايي رخ مي‌دهد كه به‌دليل ابهام‌ها و خلاءهاي قانوني، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اجازه و اختيار دخالت در آن را ندارد.

چندي پيش محمدحسن كرماني، رئيس هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و هوايي كشور با رد تخلفات مربوط به ويزا كه به آژانس‌هاي مسافرتي به‌عنوان «دپوكنندگان نوبت مصاحبه در سفارتخانه‌ها» نسبت داده شده است، به ايسنا گفته بود: «صدور ويزا طبق مصوبه دولت و بند «ب» يكي از وظايف تعريف شده دفاتر خدمات مسافرتي است. درواقع آژانس‌ها طبق وظيفه قانوني خود خدمات مربوط به ويزا را ارائه مي‌دهند و منطقي و قانوني نيست گناه يك نفر را به پاي همه نوشت.» تيموري نيز با تأييد اين اظهارات، گفت: طبق مصوبه دولت، در سفرهاي خارجي و ورودي، ارائه خدمات ويزا در قالب بسته سفر بايد در نظر گرفته شود. در اصل آژانس نبايد فقط ويزا صادر كند، بلكه طبق تعريف بايد ديگر خدمات سفر را همراه ويزا ارائه دهد.

او تأكيد كرد: مشكل ما تخلفاتي است كه هنگام ارائه خدمت ويزا اتفاق مي‌افتد وگرنه در بند «ب»، دريافت رواديد، تنظيم برنامه و ارائه خدمات سفر، جزو وظايف و تكاليف دفاتر خدمات مسافرتي است. بنابراين هم‌اكنون و طبق اين تعريف، آژانس‌هاي گردشگري با ارائه خدمت ويزا كار غيرقانوني انجام نمي‌دهند و از اين كار هم منع نشده‌اند و در وظايف‌شان به‌عنوان بخشي از خدمات سفر تعريف شده است. از طرف ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به واسطه همين نگاه كلي و خلأ قانوني كه در تعاريف وجود دارد، نمي‌تواند دخالتي درخصوص تخلفات ويزا داشته باشد.

ضمن آنكه دستگاه‌هاي ديگر مدعي اين كار هستند و در اين خصوص وظيفه دارند. مديركل نظارت و ارزيابي گردشگري ادامه داد: در اصلاحيه آيين‌نامه دفاتر خدمات مسافرتي كه مصوب سال 1380 است، وظايف آژانس‌هاي گردشگري به تفكيك مشخص شده تا آن ابهامات نيز برطرف شود؛ مثلا وظيفه آژانس گردشگري، تهيه و طراحي بسته سفر، بازاريابي، فروش و اجرا تعريف شده و ديگر مثل گذشته به وظايف، تك‌تك اشاره نشده است. تيموري همچنين يادآور شد: مصوبه مربوط به دفاتر خدمات مسافرتي كه در سال 80 ارائه شده، مشكلاتي دارد كه نمي‌توان با بخشنامه آنها را به‌ويژه در حوزه ويزا حل كرد. بنابراين اصلاحيه آن تنظيم شده است تا خلاء‌هاي موجود تا حد امكان رفع شود.

کد خبر 375195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha