محمد باریکانی: اواخر دولت اصلاحات طراحی ویزای مخصوص کشورهای اسلامی در ایران مطرح شد.

ویزا

اين ويزا شبيه به ويزاي شنگن اروپا بود كه به اتباع كشورهاي اسلامي اجازه مي‌داد با دريافت آن به‌راحتي در كشورهاي اسلامي عضو سازمان كنفرانس اسلامي تردد كنند. طراحي اين ويزا پس از آن به ذهن مسئولان وزارت كشور رسيده بود كه اجلاس سران كنفرانس اسلامي در ايران برگزار شد.

پروژه ويزاي شنگن اسلامي اما مسكوت ماند و بعد از سال‌ها موضوع لغو رواديد در دولت‌هاي نهم و دهم با گرته‌برداري از طرح شنگن اسلامي مطرح شد.

از همان زمان نيز اقدام به لغو رواديد با كشورهاي مختلف مطرح شد. اما اين پروژه بسيار كوته‌نظرانه اجرا شد و كار به جايي رسيد كه مسئولان آن‌زمان نه با كشورهاي قدرتمند گردشگري كه با دورافتاده‌ترين نقاط جهان كه نه پرواز مستقيم به آن كشورها مهيا بود و نه مسافت‌هاي طولاني اجازه تردد آسان به گردشگران مي‌داد و نه شهروندان‌شان به لحاظ اقتصادي توان سفر به ايران داشتند.

نمونه اجراي عقيم پروسه لغو رواديد با ايران، لغو رواديد با مجمع‌الجزاير كومور يا همان جزاير قمر بود كه مردمانش به شكل ابتدايي زندگي مي‌گذراندند. نمونه ديگر مربوط به سيشل، جزاير كوك، نيووي، دومينيك، اكوادور، هاييتي، ميكرونزي، سنت كيتس و نويس، نيكاراگوئه و ونزوئلا بود كه ايرانيان بدون نياز به ويزا مي‌توانستند به آن كشورها سفر كنند. اما دستاورد اين لغو رواديد براي ايران چه بود؟ هيچ!

در فهرست گردشگران ورودي به ايران هيچ نشاني در نزديك به يك دهه گذشته از كشورهايي كه با ايران لغو رواديد شدند به چشم نمي‌خورد. با اين حال علي اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي به ايسنا گفته است كه لغو رواديد با كشورهاي خارجي از اين پس هدفمند مي‌شود و بازي برد - برد در اين پروسه مدنظر است.

آنطور كه علي اصغر مونسان اعلام كرده است، تمركز براي لغو ويزا، روي كشورهايي خواهد بود كه لغو ويزا با آنها به ورود بيشتر گردشگر منجر شود.او گفته است كه هم‌اكنون براي اتباع ۱۸۰ كشور در ايران، ويزاي فرودگاهي با اعتبار ۹۰ روز صادر مي‌شود، اما لغو رواديد امتيازي است كه به جريان گردشگري در كشور كمك مي‌كند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي اعتراف كرده است كه لغو رواديد گاه به نفع ايران نيست و موجب خروج بيشتر گردشگر و مسافر از كشور مي‌شود.او درخصوص كشورهاي لغو رواديدشده با ايران كه نام آنها پيش‌تر ذكر شد نيز افزوده است: با اين كشورها كاري نداريم و تعدادشان خيلي محدود است. اما كشورهايي هدف هستند كه لغو ويزا با آنها مي‌تواند به ورود بيشتر گردشگر به كشور كمك كند و ما اين موضوع را بررسي و سپس با وزارت خارجه مطرح خواهيم كرد.

علي اصغر توكلي، فعال صنعت گردشگري و عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران اما مخالف لغو رواديد با كشورهاي ديگر است. او به همشهري گفته است كه دليل مخالفتش با پروسه لغو رواديد نخست تهديد امنيت ملي است و ديگر،رود گردشگراني به كشور است كه به جاي استفاده از خدمات گردشگري به سمت بهره‌مندي از خدمات ارزا‌ن‌قيمت مي‌روند و هيچ كمكي به ارزآوري به كشور نمي‌كنند.

عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران گفت: يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي كه موضوع لغو رواديد براي كشور دارد، موضوع امنيت ملي است. چون درصورت نبود نياز به دريافت ويزا هر فردي مي‌تواند در قالب گردشگر به كشور تردد كند و آن‌زمان مشكلات امنيتي براي كشور ايجاد مي‌شود.

به گفته توكلي، نياز به ويزا براي سفر به ايران علاوه بر آنكه موجب رصد امنيتي گردشگران خارجي ورودي به كشور است و گردشگران واقعي را وارد كشور مي‌كند، موجب مي‌شود تا موج زيادي از گردشگراني كه تنها با يك كوله‌پشتي به ايران سفر مي‌كنند و به جاي اقامت در هتل‌ها و بهره‌گيري از خدمات بخش گردشگري به خانه مردم مي‌روند نيز از سفر به ايران منصرف شوند. او افزود: لغو رواديد همچنين ضربه زيادي به صنعت گردشگري در ايران مي‌زند و موجب مي‌شود آژانس‌ها و هتل‌ها نيز از درآمدهاي گردشگري محروم شوند.

او با اعلام اينكه در شرايط كنوني منطقه و ناامني‌هاي موجود لغو رواديد با كشورهاي خارجي تهديد امنيت است، گفت: اگر مي‌خواهيم اينگونه گردشگر به كشور وارد كنيم، وارد نكنيم بهتر است. به گفته او، لغو رواديد در شرايط كنوني اشتباه بزرگي است.

کد خبر 387642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha