۲ تبهکار که به اتهام ربودن و آزار و اذیت دست‌کم ۱۴ زن و دختر به اعدام محکوم شده بودند به دار مجازات آویخته شدند.

متهم

متهمان به كركس‌هاي سياه معروف بودند و همزمان با آنها 4قاتل هم پاي چوبه دار رفتند كه 3نفر از آنها بخشيده شدند و يكي مهلت گرفت. تحقيقات در پرونده كركس‌هاي سياه از اوايل سال84 شروع شد. ساعت يك بامداد يكي از روزهاي ارديبهشت، مأموران كلانتري28 آدران در جاده چالوس به سرنشينان يك دستگاه خودروي پيكان طوسي‌رنگ مشكوك شدند.

آنها 2مرد و يك زن بودند اما زماني كه خودروي پليس به پيكان نزديك شد، راننده، ماشين را روشن و چراغ خاموش شروع به حركت كرد و به سمت جاده خاكي رفت. مأموران به تعقيب وي پرداختند و در نهايت موفق شدند با شليك گلوله چرخ‌هاي پيكان را پنچر و خودرو را متوقف كنند. 2مرد جوان اما پس از پياده شدن از ماشين پا به فرار گذاشتند و با استفاده از تاريكي هوا ناپديد شدند.

  • نقشه شيطاني

ماموران به سمت دخترجواني كه هنوز داخل خودروي پيكان نشسته بود رفتند. او وحشت كرده بود و با ديدن پليس به گريه افتاد و گفت 2مرد جوان ‌او را ربوده و با تهديد، وي را تسليم نيت شيطاني خود كرده بودند. دخترجوان توضيح داد: عصر ديروز در خيابان ستارخان منتظر تاكسي بودم كه خودروي پيكان مقابلم توقف كرد و سوار شدم.

در بين راه مرد جواني كه به‌نظر مي‌رسيد مسافر است، تيغه چاقويش را روي پهلويم گذاشت و با تهديد سرم را به زير صندلي برد. او همه پول‌ها و طلاهايم را گرفت و گفت كه اگر سر و صدا كنم مرا مي‌كشد. آنها به سمت جاده چالوس حركت كردند و پس از توقف در كنار جاده هردو به من تجاوز كردند. مردان جوان حاضر نبودند رهايم كنند تا اينكه پليس سر رسيد و آنها فرار كردند.

  • دستگيري

با شكايت دختر جوان و سرنخ‌هاي به‌جامانده از متهمان هر دوي آنها دستگير شدند. متهمان كه اميد و حسين نام داشتند پس از دستگيري به شكار 14دختر و زن و آزار و اذيت آنها اقرار كردند. يكي از متهمان گفت: از بهمن سال83 باندي تشكيل داديم و در پوشش مسافركشي، طعمه‌هاي خود را سوار ماشين مي‌كرديم. پس از آن با تهديد چاقو آنها را به خارج از شهر كشانده و به آنها تجاوز مي‌كرديم.در آخر هرچه پول و طلا داشتند، مي‌دزديديم.

وي ادامه داد: ابتدا فقط كرج بوديم و در آنجا طعمه‌هايمان را شكار مي‌كرديم اما مدتي بعد تصميم گرفتيم به تهران بياييم و سوژه‌هاي‌مان را در پايتخت به دام بيندازيم. ما بيشتر در مناطق غرب تهران مانند ستارخان، آرياشهر، جنت‌آباد و آزادي به كمين زنان و دختران مي‌نشستيم و پس از ربودن آنها و اجراي نقشه‌مان، همدستم از هر كدام آنها يك وسيله تزئيني به‌عنوان يادگاري مي‌گرفت.

  • حكم اعدام

2متهم كه به‌خاطر شرارت‌هاي خود به كركس‌هاي سياه كرج معروف شده بودند پس از مدتي در شعبه79 دادگاه كيفري استان تهران به اعدام محكوم شدند. آنها همچنين به جرم سرقت مقرون به آزار به 10سال زندان و به جرم آدم‌ربايي به 15سال زندان محكوم شدند كه اين احكام به تأييد قضات شعبه 27ديوان عالي كشور رسيد. در ادامه پرونده آنها به اجراي احكام دادسراي جنايي تهران فرستاده شد و با دستور قاضي شهرياري سرپرست دادسرا مقدمات اجراي حكم آنها فراهم شد. 2كركس سياه سحرگاه چهارشنبه در زندان رجايي‌شهر پاي چوبه دار رفتند و به‌سزاي اعمال خود رسيدند.

  • فرار از قصاص

سحرگاه چهارشنبه علاوه بر كركس‌هاي سياه 4متهم به قتل نيز پاي چوبه دار قرار گرفتند اما حكم هيچ‌كدام از آنها اجرا نشد. يكي از آنها مردي بود كه 11سابقه سرقت در كارنامه خود داشت. او در جريان يكي از سرقت‌هاي خود در 26تير سال88 سرباز جواني را با شليك گلوله به قتل رسانده بود. ماجرا از اين قرار بود كه اين مرد و همدستش نقشه دزديدن احشام را كشيده بودند كه پس از سرقت با ايست بازرسي پليس مواجه شدند.

در اين ميان سارق سابقه‌دار با اسلحه‌اي كه همراهش بود، سرباز جواني را با شليك گلوله به قتل رساند. متهم پس از دستگيري در شعبه71 دادگاه كيفري به قصاص محكوم شد و حكم به تأييد قضات شعبه24 ديوان عالي كشور رسيد. او صبح چهارشنبه پاي چوبه دار رفت اما پيش از قصاص موفق شد از اولياي دم رضايت بگيرد.

آنها بدون هيچ شرطي و فقط به‌خاطر رضاي خدا قاتل را بخشيدند.دومين قاتلي كه موفق شد از چوبه‌دار نجات پيدا كند مردي افغان بود كه سال82 در جريان اختلاف با سركارگرش با ضربات چاقو وي را به قتل رسانده بود. متهم پس از محاكمه در شعبه71 دادگاه كيفري به قصاص محكوم شد و حكم به تأييد قضات شعبه32 ديوان عالي كشور رسيد. مرد جوان صبح چهارشنبه پاي چوبه دار موفق شد با پرداخت ديه از اولياي دم رضايت بگيرد و به زندان برگردد.

سومين فردي كه قرار بود چهارشنبه قصاص شود، فروردين92 يك راننده تاكسي را به قتل رسانده بود. او به‌عنوان مسافر سوار تاكسي شده و در بين راه به‌خاطر سرقت خودرو و اموال راننده، او را با ضربات چاقو به قتل رساند. وي پس از دستگيري به قصاص محكوم شد اما صبح چهارشنبه پاي چوبه دار با تلاش واحد صلح و سازش دادسراي جنايي تهران موفق به گرفتن مهلت از اولياي دم شد. آخرين كسي كه قرار بود به دار مجازات آويخته شود نيز با قبول شرط ساخت يك خيريه در شمال كشور از قصاص گريخت.

اين مرد خرداد‌ماه سال87 زماني كه 26سال داشت با همسر 20ساله باردار خود درگير شده و او را به قتل رساند. متهم كه در آن زمان به مواد مخدر اعتياد داشت پس از دستگيري به قتل اقرار كرد. وي گفت: همسرم هفت‌ماهه باردار بود و مدام بهانه‌گيري مي‌كرد و به من گير مي‌داد.

روز حادثه دعوايمان شد و وقتي درگيري بالا گرفت به‌شدت عصبي شدم و با دستم گلوي همسرم را گرفته و او را خفه كردم. وقتي به خودم آمدم با پليس تماس گرفتم و دستگير شدم. وي پس از محاكمه به قصاص محكوم شد و پرونده پس از تاييد حكم به اجراي احكام دادسراي جنايي تهران فرستاده شد تا مقدمات اجراي آن فراهم شود.

درحالي‌كه سحرگاه چهارشنبه گذشته مرد جوان پاي چوبه دار رفته بود، واحد صلح و سازش با دستور قاضي محمد شهرياري سرپرست دادسراي جنايي تهران دست به‌كار شدند تا اينكه موفق شدند از خانواده مقتول رضايت بگيرند. آنها اما شرطي براي بخشش تعيين كردند، شرطشان اين بود كه متهم بايد در شهرآستانه اشرفيه يك مؤسسه خيريه (يتيم‌خانه) بسازد و مرد جوان شرط را پذيرفت. همين كافي بود تا او به زندان بازگردد و از مجازات قصاص رهايي يابد. اين متهم پس از شروع به ساخت خيريه از زندان آزاد خواهد شد.

در همين حال محمد شهرياري، سرپرست دادسراي امور جنايي تهران به همشهري گفت: وقتي پرونده فردي كه محكوم به قصاص شده براي اجراي حكم به شعبه اجراي احكام ارسال مي‌شود، ابتدا جلسات صلح و سازش برگزار مي‌كنيم تا بتوانيم از اولياي دم رضايت بگيريم و فردي را از مرگ نجات بدهيم. وي ادامه داد: اين جلسات گاهي با حضور خيرين و افراد معروف است و گاهي نيز تنها توسط واحد صلح و سازش دادسراي امور جنايي تهران صورت مي‌گيرد.

البته تلاش براي گرفتن رضايت بيشتر درخصوص محكوماني انجام مي‌شود كه ناخواسته دست به جنايت زده و پشيمان هستند و يا در زندان توبه كرده و اين را ثابت كرده‌اند. در همين راستا چهارشنبه گذشته پس از مذاكره و صحبت با خانواده‌هاي مقتولان موفق شديم زندگي را به 3 قاتل كه عميقا پشيمان بودند و در زندان توبه واقعي كرده بودند، برگردانيم و براي يك متهم از خانواده مقتول مهلت بگيريم.

کد خبر 375564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha