همشهری آنلاین: معاون پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند از احداث سه واحد کارخانه بازیافت خاک و نخاله در مجتمع آبعلی طی ماه‌های آتی‌ خبر داد.

تولید مصالح ساختمانی از خاک و نخاله افزایش می‌یابد

به گزارش مهر، حسین گلبخش با اشاره به تولید روزانه ۵۰ هزار تن خاک و نخاله در شهر تهران، تصریح کرد: بخش غالب آن‌ها به پروژه‌های مدیریت شهری نظیر ساخت‌ وساز پل‌ها، رمپ‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها و یا امور لوله‌گذاری سازمان آب و فاضلاب مرتبط است.

وی در همین خصوص افزود: بخش اعظم پسماندهای عمرانی و ساختمانی شهر پس از جمع‌آوری به مجتمع پردازش خاک و نخاله آبعلی منتقل و مابقی آن به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه سپرده می‌شود.

گلبخش، دفن، بازیافت و تولید مصالح ساختمانی را اصلی‌ترین شیوه مدیریت این پسماندها در پایتخت دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی توسط یک کارخانه که در مجتمع آبعلی واقع شده صورت می‌گیرد. این کارخانه با ظرفیت ورودی روزانه ۳۳۰۰ تن از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را شروع کرده و سهم عمده‌ای در دفع خاک و نخاله جمع‌آوری شده از سطح تهران برعهده دارد.

وی ادامه داد: چیزی در حدود ۶۰ درصد خاک و نخاله تحویل داده شده به این واحد، پردازش شده و برای استحصال شن و ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۴۰ درصد دیگر نیز به صورت ریجکت به مراکز مخصوص دفن ارسال می‌شود.

معاون پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند با ابراز خرسندی نسبت به عملکرد این واحد از بهینه‌سازی سیستم پردازش و دفع خاک و نخاله در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم برای افزایش تعداد محصولات بازیافتی تولید شده از پسماندهای ساختمانی و عمرانی هم‌چون آسفالت و فرآورده‌های بتنی صورت پذیرفته و امیدواریم این پروژه به زودی عملیاتی شود.

وی به احداث دو کارخانه دیگر با ظرفیت پردازش سالیانه یک میلیون تن خاک و نخاله اشاره کرد و افزود: به دنبال اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت بازیافت فرآورده‌های بتنی هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که دست کم یکی از آن‌ها تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد.

گلبخش از مراحل ساخت کارخانه‌ای دیگر با توان تولید روزانه ۱۶ هزار تن شن و ماسه، آسفالت و فرآورده‌های بتنی در مجموعه آبعلی خبر داد و یادآور شد: سازمان مدیریت پسماند و به ویژه معاونت پسماندهای ساختمانی و عمرانی متبوعه در راستای اهداف زیست محیطی شهرداری تهران و به منظور ارتقای سطح سلامت جامعه، عزم خود برای ارتقا و گسترش تجهیزات و فناوری‌های به کار گرفته را جزم کرده و تاکنون نیز گام‌های بلندی در این زمینه برداشته است.

کد خبر 378681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha