همشهری آنلاین: بخش خصوصی توان خرید معاملات عمده شرکت‌های بزرگ را در بازار سرمایه ندارد.

علی اسلامی بیدگلی - مدیرعامل شرکت کارگزاری آستان قدس‌رضوی -با بیان این مطلب گفت: در شرایط کنونی، بخش خصوصی نمی‌تواند در عرضه‌های بلوکی وارد رقابت شود.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران،  با بیان این مطلب گفت: مسئولان سازمان خصوصی‌سازی می‌دانستند که معامله بزرگ عرضه بلوکی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران انجام نخواهد شد؛ آنان تنها قصد داشتند بازار را محک بزنند.

بیدگلی تسریع در اعطای وام تسهیلات 1500 میلیارد تومانی به بخش خصوصی و یا انجام معاملات به صورت اقساطی را از راه‌کارهای برون رفت مشکل کنونی بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: بدون شک اعطای این وام به شرکت‌هایی که توانایی باز پرداخت اقساط آن را دارند، می‌تواند نقش بسزایی در حضور فعال بخش خصوصی در واگذاری‌ها داشته باشد.

وی به عرضه بلوکی سهام شرکت ملی مس ایران در شهریورماه 86اشاره کرد و افزود: عرضه اقساطی سهام این شرکت باعث شد تا رکورد تاریخ 40 ساله بورس شکسته شود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری آستان قدس رضوی یکی دیگر از راه حل‌های رفع مشکل عرضه‌های بلوکی بزرگ را واگذاری سهام این شرکت‌ها به موسسات و بانک‌ها دولتی و نیمه دولتی اعلام کرد و گفت: این موسسات می‌توانند در اقساط بلندمدت سهام این شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند.

بیدگلی به بدهی 14 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: دولت می‌تواند بخشی از مقروضات خود را از طریق ارائه سهام شرکت‌های بزرگ به بانک‌ها پرداخت کند.

سازمان خصوصی‌سازی اواخر هفته گذشته قصد داشت به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، 3 میلیارد و 160 میلیون سهم (معادل 20 درصد) شرکت فولاد مبارکه و 33 میلیون سهم (معادل 20 درصد) شرکت آلومینیم ایران را به صورت نقد و یکجا در بورس اوراق بهادار عرضه کند که این معاملات به علت نبود خریدار انجام نشد.

کد خبر 37998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز