همشهری آنلاین: رییس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و آلومینیوم اراک در بورس، در آینده نزدیک خبر داد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه گفت: کارهای اولیه و مقدمات عرضه سهام این دو شرکت در بورس نیز انجام شده است.

وی به واحد مرکزی خبر گفت: واگذاری این دو شرکت به روش جدید در بورس انجام می‌شود و هم اکنون آگهی واگذاری این دو شرکت به روزنامه‌ها داده شده است.

وی توضیح داد: در روش قدیم واگذاری، سهام شرکت‌ها به شکل 100 درصد نقد عرضه می‌شد، اما در روش جدید واگذاری، 20 درصد به‌صورت نقد و 80 درصد نیز در اقساط 5 ساله دریافت می‌شود.

وی گفت: همچنین در حوزه نفت شرکت پتروشیمی فن آوران بزودی در بورس عرضه خواهدشد.

کرد زنگنه تاکید کرد: کار حسابرسی این شرکت به انجام رسیده است و ظرف 7 روز آینده سهام این شرکت‌ها در بورس عرضه می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: درباره عرضه دو شرکت پتروشیمی دیگر نیز با سازمان بورس به توافق رسیدیم و در عرضه این دو شرکت مشکلی با بورس نداریم.
کرد زنگنه گفت: واگذاری دو شرکت پتروشیمی رازی وامیرکبیر نیز هم اکنون در مرحله آگهی است.

وی اضافه کرد: چندین شرکت بزرگ نیز دوم بهمن  در شورای اجرایی واگذاری، قیمت گذاری شد و هم‌اکنون برای تصمیم‌گیری نهایی به هیات عالی واگذاری ارسال شده است و پس از تصویب نهایی، سهام آنها در بورس عرضه می‌شود.

وی گفت: هم اکنون نسبت به برنامه ریزی‌های واگذاری از نظر حجم در بودجه جلو هستیم. 
کرد زنگنه افزود: هم اکنون رد دیون و تعهدات را انجام داده‌ایم و از 4 هزار میلیارد تومان فقط 300 میلیارد تومان باقی مانده است که این مبلغ نیز برای جواز صادراتی شرکت‌ها نگهداری شده است، که به آنها پرداخت خواهد شد.

وی گفت: درحوزه بانک‌ها نیز پیش از این، پذیرش بانک ملت در بورس تصویب شده بود و بانک صادرات نیز در هفته گذشته در هیات پذیرش بورس تصویب شد ه است و پس از طی مراحل قانونی واگذار می‌شود.

کرد زنگنه تصریح کرد: برای واگذاری بانک صادرات، منتظر تصویب نهایی اساسنامه و گزارش حسابرسی هستیم و به محض دریافت این دو گزارش سهام این بانک نیز عرضه خواهد شد.

رییس هیات عامل سازمان خصوصی سازی در ادامه گفت: با واگذاری سهام عدالت بخش تعاون قطعا به هدف 25 درصدی اصل 44 قانون اساسی خواهد رسید.

وی ادامه داد: GDP (تولید ناخالص داخلی) ما در حال حاضر حدود 240 میلیارد دلار است واگر سهم 25 درصدی بخش تعاون را در ان در نظر بگیریم، رقمی حدود 60 میلیارد دلار خواهد شد.

وی گفت: از رقم سهم بخش تعاون، حدود 25 تا 30 هزار میلیارد تومان آن فقط در قالب سهام عدالت صورت می‌گیرد.

کرد زنگنه اضافه کرد: تحقق 25 درصدی بخش تعاون تا پایان برنامه پنجم قطعا تحقق می‌یابد.

رییس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: تا امروز حدود 12 هزار و 400 میلیارد تومان واگذاری داشته‌ایم و رقمی حدود دو هزار میلیارد تومان هم در دو ماه آینده واگذار می‌شود.
وی تصریح کرد: از دو هزار میلیارد تومان واگذاری حدود هزار میلیارد تومان فقط مربوط به دو شرکت پتروشیمی امیرکبیر و رازی است.

حیدری کرد زنکنه گفت: اگر در دو ماه آینده واگذاری‌ها ادامه یابد رقم واگذاری‌ها به 15 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
وی ادامه داد: با واگذاری این مبلغ از سهام شرکت‌ها ما جزء کشورهای اول منطقه از نظر حجم واگذاری‌ها هستیم.

کرد زنگنه با اعلام اینکه واگذاری‌ها در کشور فرانسه که جزء نخستین‌های اروپا است، در سال 2007 فقط 9 میلیارد دلار بوده است گفت: پیش‌بینی ما تا پایان سال رسیدن به رقم 16 میلیارد دلار است که درمقایسه با کشور فرانسه در رده‌های نخست جهانی نیز خواهیم ایستاد.

کد خبر 42439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز