مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

حامد فوقانی: خبرهای خوبی از اعماق گودال‌‌های به جای مانده معادن شن و ماسه واقع در جنوب غرب تهران به گوش می‌رسد.

غول های شنی

 آنچنان كه شواهد نشان مي‌دهد و اخبار حكايت مي‌كند، قرار است به‌زودي مقدمات كار براي اجراي طرح تفرجگاهي به جاي اين گودال‌هاي عميق فراهم ‌شود. البته هنوز موانعي بر سر راه اين طرح وجود دارد كه نيازمند تعامل از سوي شهروندان محله‌هاي حاشيه‌اي معادن، سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران و مالكان معادن است.

خرداد‌ماه سال گذشته بود كه معادن 400هكتاري واقع در منطقه 18تهران پس از مدت‌ها مطالبه مردمي به‌خاطر مشكلات زيست‌محيطي و خطرات احتمالي تعطيل شدند. اگرچه بي‌توجهي يكي از معادن نسبت به حكم توقف عمليات، سبب شد دادستاني تهران در مهر‌ماه 95، حكم پلمب تمام دستگاه‌ها و بسته شدن تمام راه‌هاي خروجي به معادن را نيز صادر كند تا كوچك‌ترين مسيري براي فعاليت باقي نماند. اين اقدام با درخواست‌هاي مكرر شهروندان محله‌هاي خليج‌فارس، سينا، فربت و ثارالله به‌دليل رفت‌وآمدهاي زياد كاميون‌ها و وجود گرد و خاك بسيار زياد صورت گرفت. اما نكته اينجا بود كه با بسته‌شدن راه‌ها، عملا از يكسو عمليات اجرايي پايدارسازي ديواره گودال‌هاي 130متري و ايمن‌سازي ضلع غربي رودخانه كن به مشكل برخورد و از سوي ديگر، اجراي طرح تفرجگاهي موسوم به تاكا به جاي معادن با اما و اگرهاي فراوان روبه‌رو شد.

واقعيت آن بود كه اين دو اقدام، نيازمند تردد كاميون‌ها و تأمين مصالح مورد نياز بودند ولي اهالي محله‌هاي مذكور كه سال‌هاي طولاني از مشكلات معادن، طاقت‌شان طاق شده بود، درخواست‌شان تنها تعطيلي معادن بود كه سرانجام محقق شد. البته در اين ميان به‌نظر مي‌رسيد كه برخي از مالكان معادن هم انگيزه لازم را براي سرمايه‌گذاري و مشاركت در طرح تفرجگاهي نداشتند. با وجود اين، از هر طريق ممكن پايدارسازي ديواره‌هاي معادن و ايمن‌سازي رودخانه كن انجام شد و بحران احتمالي ريزش از بين رفت. پس از اين راهكارهاي لازم براي شروع تاكا بايدارائه مي‌شد كه هيأت مديره آن آخر هفته گذشته، تصميمات مناسبي را براي اين منظور اتخاذ كرد.

  • توزيع متوازن كاربري‌ها

عضو هيأت مديره شركت تاكا به خبرنگار همشهري مي‌گويد؛ زمينه‌هاي لازم براي شروع عمليات اجرايي طرح فراهم‌شده و تنها نيازمند موافقت سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران است. به گفته چنگيز احمري‌پور قرار بر اين شده تا مالكان 2معدن اصلي، هركدام جداگانه طرح را اجرا كنند. وي با بيان اينكه شركت مشاور انتخاب شده نيز تغييراتي را بر همين اساس در طرح به‌وجود آورده، مي‌افزايد: «بدين‌ترتيب در بازنگري طرح كاربري‌هاي تجاري، اداري، تفريحي به‌طور متوازن در اراضي معادن توزيع شد. يعني يك مالك، ديگر گلايه نخواهد كرد كه چرا مثلا در زمين ديگري هتل ساخته مي‌شود اما در زمين آنها هتل يا هر مجتمع سودآور ديگري وجود ندارد.»

  • برداشت سخت يك ديواره‌ بزرگ خاكي

طرح تفرجگاهي كه قرار است در اراضي به جاي مانده از فعاليت‌هاي معدني اجرا شود، چند مزيت بزرگ را به همراه خواهد داشت؛‌ نخست اينكه باعث مي‌شود بستر خشك گودال‌ها از وضعيت فعلي خارج شده و يكي از كانون‌هاي محلي توليد گردوغبار از بين برود. از طرف ديگر با اجراي آن فضاهاي تفريحي، فرهنگي و اقتصادي متنوعي ايجاد مي‌شود كه مي‌تواند تحولي قابل توجه را در جنوب غرب پايتخت به‌دنبال داشته باشد. اين طرح فرامنطقه‌اي كه رأي كميسيون ماده 5را نيز دارد، در قالب طرح توسعه اراضي كن ترسيم شده است. هم‌اكنون شركت فربت براي فراهم آوردن مقدمات كار مشغول برداشتن ديوار بسيار بزرگ با معدن همسايه خود يعني معدن خليج است. اين دو معدن مجموعا بيش از 200 هكتار وسعت دارند و بسته بودن راه‌ها كار تردد ادوات و كاميون‌ها را در عمليات ديواربرداري سخت كرده چرا كه راننده‌ها مجبورند از طريق بزرگراه آزادگان و طي مسافت بسيار زياد در داخل گودال‌ها به ديوار خاكي مورد اشاره برسند.

  • تاكا چه مشخصاتي دارد؟

طرح تفرجگاهي تاكا تغيير كاربري اراضي از صنعتي و معادن به عمدتا فضاهاي سبز را شامل مي‌شود كه در سال 90تهيه شده است. مشخصات اصلي اين طرح در زير آورده شده است:
حدود يك‌ميليون و 260هزار متر زيربنا براي اين پروژه پيش‌بيني شده است.
در اين طرح 184هزار مترمربع براي ساخت هتل و 15هزار مترمربع براي ساخت مجموعه‌هاي ورزشي پيش‌بيني شده است.
140هزار مترمربع طرح را دفاتر خدماتي تشكيل مي‌دهد.
فضاي سبز سهم 62درصدي از كل طرح دارد.
احداث مراكز خريد، مراكز اقامتي و هتل‌ها، شهر گل و گياه، مراكز ورزشي و درماني در اين طرح ديده شده است. همچنين درياچه‌اي با مسيرهاي آبي به وسعت 52200مترمربع ساخته مي‌شود.

کد خبر 380889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha