مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

مرتضی الویری: مهم‌ترین اولویت کمیسیون برنامه و بودجه در شرایط فعلی تهیه اصلاحیه بودجه با همکاری شهرداری تهران است.

الویری

البته عملكرد 5 ماه اول سال‌جاري شهرداري نشان مي‌دهد كه درآمدهاي پيش‌بيني‌شده در بودجه سال96 به تناسب لازم تحقق پيدا نكرده و هزينه‌ها موازنه لازم با درآمدها را ندارند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه تقريبا درآمدهاي شهرداري تهران در 5 ماه اول امسال 75درصد تحقق يافته و حدود 25درصد از درآمدهاي پيش‌بيني‌شده در بودجه عقب‌ماندگي داريم. از آن سو با توجه به كاهش درآمدها نه‌تنها كاهشي در هزينه‌‌كردها نداشتيم كه براساس گزارش پنج‌ماهه 113درصد هزينه شده كه بيشتر از سقف پيش‌بيني‌شده در بودجه است.

البته در توضيح دليل اصلي عدم‌تحقق بودجه در بخش درآمدهاي ناپايدار بايد به كاهش ساخت و سازها و در بخش درآمدهاي پايدار بايد به شوك ناگهاني كاهش درآمد شهرداري از محل ارزش افزوده اشاره كرد. قدر مسلم است وضعيت درآمدي شهرداري تهران نسبت به سال‌هاي گذشته بدترشده تاجايي كه تكافوي هزينه‌هاي اداره شهر را نمي‌كند، بنابراين درنظر داريم كه ظرف يك هفته به كارشناسان برنامه و بودجه شهرداري فرصت دهيم تا آن دسته از هزينه‌هاي قابل صرفه‌جويي را كه آسيبي به خدمات‌رساني به شهر و شهروندان يا حقوق و دستمزد پرسنل شهرداري وارد نمي‌سازد، شناسايي كرده و به ما معرفي كنند. ازجمله اين هزينه‌ها يكسري كمك‌هايي است كه به مؤسسات و برخي نهادها از سوي شهرداري مي‌شود.

ميزان آن 1500ميليارد تومان برآورد شده است و البته ارتباط مستقيمي هم به وظايف و اختيارات شهرداري ندارد. در مورد درآمدها هم قرار است آن اقلام از درآمدها كه به غلط، متورم در بودجه منظور شده بود، در سال‌ آينده واقعي شود و آن مواردي كه مجريان در وصول آنها كوتاهي كردند، درمهلت باقي مانده تا پايان سال تحقق يابد.

غير از موارد اعلام شده اولويت‌هاي ديگري در دستور كار كميسيون برنامه و بودجه هست كه يكي از آنها تهيه گزارش وضعيت شوراي شهر و شهرداري تهران در زمان تصدي مسئوليت مديريت شهري جديد در شهريور سال96 است. اين گزارش كه بايد ظرف 3‌ماه آينده آماده شود، شامل تعداد پرسنل شورا و شهرداري تهران، بودجه، طرح‌ها و لوايح در دستور كار، شاخص‌هاي محيط‌زيستي، وضعيت درآمدهاي پايدار و ناپايدار شهرداري، وضعيت شهرسازي، حمل‌ونقل، نسبت هزينه‌هاي جاري و عمراني و... است كه بايد به‌صورت شفاف و روشن ارائه شود.

هدف از تهيه اين گزارش آن است كه شوراي پنجم شاخص‌هاي لازم براي ارزيابي عملكرد مديريت شهري در دوران چهارساله عملكردي خود را داشته باشد. ازجمله ديگر اولويت‌هاي ما بررسي عملكرد برنامه پنج‌ساله دوم و فرايند تهيه برنامه سوم پنج‌ساله و در نهايت بررسي و تصويب بودجه سال97 شهرداري تهران است.‌

  • رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا
کد خبر 381294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha