صبح دیروز محمدعلی نجفی پنجاه و هشتمین شهردار پایتخت در طول تاریخ بلدیه برای نخستین‌بار در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش مراسم ادای سوگند را بجا آورد.

شورای شهرتهران

از آنجا كه اداي مراسم سوگند ابتكار شوراي شهر پنجم است قرار شد تا از طريق فرمانداري تهران از اين پس اين مراسم شكل قانوني به‌خود گيرد. محمدعلي نجفي در بخشي از اين سوگندنامه بر شفافيت در اقدامات، پاسخگويي به افكار عمومي و توجه به جريان آزاد اطلاعات تأكيد كرد و وعده داد تا عدالت در توزيع منابع، رعايت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودكامگي را سرلوحه فعاليت‌هاي خود و همكارانش قرار دهد.

وي بعد از پايان اين مراسم در سخناني گفت: روز اول شهريور‌ماه كه اعضاي شوراي شهر رأي خود را به بنده دادند در پيشگاه خداوند كه همه‌جا حاضر و ناظر است، سوگند ياد كردم و در برابر وجدان خودم متعهد شدم كه در طول دوران مسئوليتم در شهرداري همه توانايي و وقت خود را وقف خدمت به مصالح نظام و منافع شهر و مطالبات شهروندان تهراني كنم و امروز براي دومين‌بار در حضور اعضاي شوراي شهر و نمايندگان افكار عمومي سوگند ياد كردم. نجفي در ادامه سخنانش 2بار تأكيد كرد كه امسال سال سختي از نظر مالي در مسير انجام طرح‌ها و برنامه‌ها براي شهرداري تهران خواهد بود و اينكه قطعا بخش عمده‌اي از درآمدهاي شهرداري در بودجه تحقق نخواهد يافت.

يكي ديگر از تأكيدات نجفي به شيوه انتخاب همكارانش در شهرداري تهران مربوط مي‌شد و اينكه از لابه‌لاي صدها رزومه ارائه شده به سختي تلاش مي‌كند تا بدون توجه به هيچ‌گونه سفارش يا فشاري شايسته‌ترين افرادي را كه به صلاح و مصلحت شهرداري تهران مي‌داند به‌كار گمارد. نجفي حتي گفت: برخي دوستان از پيش خود براي برخي مناصب با افرادي صحبت كرده بودند درحالي‌كه هيچ‌كس از سوي من اجازه چنين كاري را ندارد و نمي‌تواند براي انتخاب مديري تصميم‌گيري كند. وي كه در صحن علني شوراي شهر و در مقابل اعضاي شوراي شهر و اصحاب رسانه سخن مي‌گفت، تأكيد كرد كه گرچه گوش و دل و ذهنش براي هر حرف حقي باز است اما با هيچ‌كس در انتخاب مديرانش تعارف و رودربايستي ندارد و به خوبي از سختي كار و مشكلات پيش‌رو به‌ويژه در ماه‌هاي نخست شروع كار در شهرداري آگاه است.

نجفي خواستار همكاري و همدلي تمام ارگان‌هاي نظام، مشاركت و همراهي شهروندان، اعضاي شوراي شهر و مجموعه بزرگ همكارانش در شهرداري تهران شد. در پايان اين سخنان وي از اعلام اسامي 4نفر از معاونان شهرداري تهران تا ظهر روز سه‌شنبه خبر داد كه همين امر اتفاق افتاد. البته اعلام اين خبر از سوي برخي از اعضاي شوراي شهر تهران ناگهاني تلقي شد. آنها معتقد بودند كه حداقل شوراي شهر بايد از اين انتصابات پيش از معرفي خبردار مي‌شد.

  • بررسي فعاليت‌هاي اربعين

دستور آخر جلسه اختصاص به تشريح برنامه‌هاي اجرايي ستاد اربعين داشت كه از سوي مجتبي عبداللهي، معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران ارائه شد. درپايان اين گزارش اعضاي شوراي شهر تهران به ايراد سخناني پرداختند. نظر اغلب اعضا اين بود كه هدف اصلي شهردار تهران در اين مراسم بايد تسهيل گري و ساماندهي مشاركت‌هاي مردمي باشد نه اينكه خودش تصدي‌گري را برعهده بگيرد. اعضاي شوراي شهر همچنين بابت اختصاص بودجه‌هاي كلان از سوي شهرداري در كشور عراق انتقاد داشتند. آنها معتقد بودند در شرايطي كه وضعيت اقتصادي شهرداري تهران مناسب نيست اين هزينه‌كردها آن هم از محل عوارض مردم شهر تهران براي مراسمي كه جنبه ملي و بين‌المللي دارد، صحيح نيست.

  • نام عضو ، كميسيون و تذكرات

شهربانو اماني، عمران و حمل‌ونقل : شرايط بسيار بدي در بحث آب داريم. سفره‌هاي زيرزميني ما خالي شده است و ما بحران آب داريم. شهروندان تهران بايد نگهبان آب باشند. ما تنها مي‌توانيم از 20درصد سفره‌هاي زيرزميني بهره‌برداري كنيم؛ درحالي‌كه ميزان برداشت تا 110درصد است. خشكسالي را جدي بگيريم ضمن اينكه اميدوارم شهردار تهران نيز با تمام وجود موضوع بحران آب را در دستور كار خود قراردهد.

سيدحسن رسولي، برنامه و بودجه : ضمن تشكر از سازمان ميادين ميوه و تره‌بار بابت راه‌اندازي مراكز ذبح دام به مناسبت عيد قربان تذكرم اين است كه امسال براي نخستين‌بار برخلاف برنامه همه‌ساله روز عيد قربان كه مطابق با برنامه زمانبندي ميادين ميوه و تره‌بار بايستي از ساعت 8 تا 13 فعال باشد، متأسفانه تعطيل بود و مشكلات زيادي در تأمين مايحتاج مردم به‌وجود آمد. حتي برخي اقلام ميوه‌اي نيز با بيش از 50درصد افزايش قيمت مواجه شد كه اين سؤال را به‌صورت كتبي مطرح مي‌كنم و از معاون خدمات شهري و رئيس سازمان ميادين ميوه و تره‌بار پاسخ مي‌خواهم.

حجت نظري، فرهنگي و اجتماعي :  از انتصاب خوب آقاي حاجي به‌عنوان مديرعامل همشهري خوشحاليم اما تقاضا دارم با توجه به اينكه ايشان در سن بازنشستگي هستند زمينه‌ساز حضور جوانان باشند. درضمن بند 4 سوگندنامه شهردار به نظارت پسين و پيشين شورا مربوط مي‌شود؛ به همين دليل از شهردار مي‌خواهم كه نظر بهتري به شورا داشته باشند و در انتخاب معاونانشان حداقل با شورا مشورت كنند تا بدانيم ايشان چه انتخابي دارند.

محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر : در پاسخ به حجت نظري: آقاي نجفي حاضر به مشورت با همه ازجمله شوراي شهر هستند، اگر نظري داريد مي‌توانيد وقت بگيريد و پيشنهادهاي خود را مطرح كنيد. درمورد آقاي حاجي هم ايشان ممكن است به بازنشستگي اجتماعي رسيده باشد اما نه بازنشستگي سياسي!

محمد عليخاني، عمران و حمل‌ونقل (رئيس) : ما نبايد از طريق رسانه‌ها متوجه انتصابات شويم، بنابراين قبل از معرفي حداقل با شوراي شهر مشورت صورت گيرد. همچنين وضعيت اتوبوس‌هاي فرسوده گازسوز بحراني است و هر لحظه احتمال انفجار مخازن گاز آنها وجود دارد.

افشين حبيب‌زاده، معماري و شهرسازي : هرچه سريع‌تر بايد به وضعيت گودبرداري صورت گرفته در كنار سالن همايش‌هاي برج ميلاد رسيدگي شود. اين گودبرداري مربوط به پروژه فاز دوم برج ميلاد مي‌شود.

محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر : در واكنش به اظهارات حبيب‌زاده: البته تأكيد مي‌كنم خطر از ناحيه اين گودبرداري سازه برج ميلاد را تهديد نمي‌كند و آنچه مورد خطر واقع شده سالن همايش‌هاي برج است كه در كنار اين گود قرار دارد و بايد هرچه سريع‌تر نسبت به تحكيم اين گودبرداري اقدام شود.

زهرا نژادبهرام، معماري و شهرسازي : براساس اطلاعات واصله زميني به مساحت 3هزار متر درخيابان پاسداران در اختيار پيمانكاران طلبكار شهرداري قرار گرفته كه پر از درخت است. اهالي محل نگران تخريب و نابودي درختان اين زمين بر اثر ساخت‌وساز هستند؛ به همين دليل به ديوان عالي شكايت بردند و موفق به كسب رأي توقف ساخت‌وساز در اين زمين شدند اما همچنان نگراني‌هايي از اين بابت وجود دارد كه شوراي شهر تهران بايد پيگير آن باشد.

  • تعيين تكليف ساختمان جايگزين پلاسكو

محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران، ري و تجريش ديروز در سخناني با اشاره به تجمع اعتراض‌آميز تعدادي از صاحبان سرقفلي ساختمان پلاسكو گفت: به‌منظور رسيدگي به وضعيت فعالين اقتصادي كه در اين ساختمان مشغول به‌كار بودند جلسه مشتركي با مديركل بنياد مستضعفان استان تهران داشتيم و تأخير در ساخت ساختماني جايگزين پلاسكو را از ابعاد حقوقي مورد بررسي قرار داديم. نكته اينجاست كه متأسفانه هيأت مديره ساختمان و مالكان نسبت به بيمه كردن ساختمان پلاسكو اقدام نكرده بودند و از نظر حقوقي سازنده آن بايد بنياد جانبازان و مستضعفان باشد و سرمايه اين كار را تأمين كند كه ما از بنياد خواستار پيگيري جدي‌تر اين موضوع هستيم اما مسئله ديگر اين است كه ساختمان جايگزين پلاسكو براساس طرح‌هاي جامع و تفصيلي نمي‌تواند بيشتر از 7طبقه باشد.

کد خبر 381323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha