سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

پس از گشایش اعتبار ۸میلیارد یورویی حالا خبر این است که ۲۲ میلیارد یورو فاینانس خارجی در اختیار ایران که قرار می‌گیرد.

بانک

خبري خوب براي اقتصاد ايران كه تشنه پول خارجي و فرصت طلايي براي بخش خصوصي است. بايد ديد تا چه ميزان امكان جذب و استفاده از آن فراهم خواهد شد. در تازه‌ترين خبر قرار است با سفر حسن روحاني به آفريقاي جنوبي تفاهمنامه بانكي امضا شود و دو كشور سطح مبادلات بانكي خود را از حوزه كم‌ريسك آغاز كنند همزمان تيمي از بانك مركزي و بانك‌هاي خصوصي هم مذاكرات جدي با بانك‌هاي برزيلي را در دستور كار قرار دارند. بهاء‌الدين حسيني هاشمي، ‌كارشناس بازارهاي پولي و مالي شرط استفاده از گشايش بزرگ در مراودات بانكي و اعتباري ايران با ديگر كشورها را افزايش ديپلماسي بانكي و رعايت استانداردهاي جهاني دانسته و تأكيد كرد: بايد از اين فرصت استفاده كرد.

‌اقتصاد ايران در دوران اعمال تحريم‌ها با محدوديت‌هاي جدي در استفاده از منابع خارجي جهت تأمين مالي مواجه بود كه همين مسئله باعث فشار به شبكه بانكي داخلي شد و بانك‌ها در پرداخت تسهيلات عملا زمينگير شدند و با وجود افزايش نقدينگي، بخش‌هاي مولد و اشتغالزاي اقتصاد با محدوديت‌هاي ناشي از تنگناي اعتباري بانك‌ها براي دسترسي به منابع بانكي مواجه شدند. سرعت گرفتن ورود پول‌هاي خارجي به چرخه اقتصادي ايران نه‌تنها باعث كاهش فشار بر بانك‌هاي داخلي بلكه موجب كاهش قيمت تمام‌شده هزينه تأمين مالي خواهد شد. اما اين اتفاق چگونه ممكن خواهد شد؟

لطف‌الله سعيدي، عضو هيأت نمايندگان اتاق تهران مي‌گويد: تسهيل روابط بين‌المللي بانك‌هاي ايراني و افزايش توان تسهيلات دهي بانك‌ها از طريق ارتباط با بانك‌هاي بزرگ دنيا و استفاده از خطوط اعتباري ارزان‌قيمت يك ضرورت جدي است كه اين روش هم با تلاش‌هاي بانك مركزي در حال پيگيري است. بها‌ءالدين حسيني هاشمي از مديران اسبق شبكه بانكي هم مي‌گويد: بانك‌هاي بزرگ جهان براي تخصيص خطوط اعتباري شرايطي را درنظر مي‌گيرند و ريسك ارتباط با بانك‌ها را ارزيابي مي‌كنند.

به گفته وي، بانك‌هاي خارجي تنها زماني قانع به تخصيص خطوط اعتباري به بانك‌هاي ايراني خواهند شد كه از رعايت الزامات بين‌المللي در شبكه بانكي ايران اطمينان داشته باشند و دراين‌باره كه بانك‌هاي ايراني توانايي بازپرداخت تسهيلات دريافتي را دارند، قانع شوند.‌هاشمي تصريح كرد: تنها راه چاره در شرايط فعلي تلاش براي رسيدن به استانداردهاي لازم و فعال شدن ديپلماسي بانكي است. بانك‌هاي ايراني بايد با بانك‌هاي بزرگ جهان تفاهمنامه امضا كرده و بعد آن را به قرارداد نهايي تبديل كنند، هرچند شرايط و ساختار مالي بانك‌ها به‌گونه‌اي است كه تا امروز امكان چنين بهره‌برداري‌هايي ممكن نشده است.

حسين سليمي، عضو هيأت سرمايه‌گذاري خارجي با بيان اينكه جرايم سوئيفت براي برخي بانك‌هايي كه با ايران همكاري دارند، منجر به توقف مذاكرات با بانك‌هاي بزرگ اروپا شده، گفت: اروپا زيربار تحريم دوباره نمي‌رود. به گزارش مهر، وي افزود: اكنون روابط بانكي نسبت به دوره تحريم‌ها بهتر شده و برجام، كمك مؤثري به برقراري روابط بانكي با ايران داشته است. وي تصريح كرد: به‌طور قطع ديپلماسي بين‌المللي مي‌تواند به پيشبرد اهداف اقتصادي ايران كمك كند.

  • ديپلماسي بانكي از آفريقا تا برزيل

معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت‌ در حاشيه مذاكرات نفتي بين ايران و بزريل اعلام كرد: روابط بانكي ايران و برزيل در چند‌ماه آينده برقرار مي‌شود. به گفته امير حسين زماني‌نيا تيمي از بانك مركزي و بانك‌هاي خصوصي ايران درچند هفته گذشته در حال آماده كردن زمينه‌هاي همكاري بانكي دو كشور هستند.

خبر ديگر اينكه دوشنبه شب، رئيس‌كل بانك مركزي از تنظيم تفاهمنامه بانكي بين بانك‌هاي مركزي ايران و آفريقاي جنوبي خبر داد و ابراز اميدواري كرد اين تفاهمنامه در سال‌جاري ميلادي همزمان با سفر رئيس‌جمهوري اسلامي ايران به «پرتوريا» امضا شود. به گزارش بانك مركزي، ولي‌الله سيف تصريح كرد: اكنون هيچ‌گونه مشكل لاينحلي براي گسترش روابط بانكي بين ايران و آفريقاي جنوبي وجود ندارد.

وي با بيان اينكه برقراري روابط كارگزاري بين بانك‌هاي دو كشور پيش نياز توسعه روابط اقتصادي و تجاري است ابراز اميدواري كرد تفاهمنامه بانكي بين بانك‌هاي مركزي ايران و آفريقاي جنوبي كه مقدمات آن در حال انجام است، طي سفر رئيس‌جمهور ايران به آن كشور در سال‌جاري ميلادي امضا شود.

به گفته سيف ايجاد حساب بانكي مشترك بين بانك‌هاي مركزي ايران و آفريقاي جنوبي به‌منظور تسهيل تسويه مبادلات تجاري بين دو كشور، يكي از بندهاي پيشنهادي اصلي اين تفاهمنامه است. سيف همچنين با تأكيد بر گشايش‌هاي بانكي ايجاد شده پس از برجام گفت: روابط بانكي بين دو كشور مي‌تواند از حوزه‌هاي كم ريسك آغاز شود و به‌تدريج و با رفع ابهام‌ها شاهد گسترش تعامل طرفين خواهيم بود.

کد خبر 381295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha