مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

کامران محمدی: جمعی از هنرمندان و اهالی تئاتر به دعوت شرکت مترو، از نزدیک از تأسیسات و راهروهای زیرزمینی ایستگاه ولی‌عصر(عج) بازدید کردند.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که مدیران تئاتر کشور به احداث ایستگاه مترو در نزدیکی مجموعه تئاتر شهر اعتراض کردند.

گرچه شرکت مترو بلافاصله به این اعتراض‌ها پاسخ داد که فاصله 70 متری ایستگاه تا تئاتر شهر جای هیچ گونه نگرانی برای این استوانه قدیمی ندارد، اما مدیران تئاتر که با وجود وعده‌های مکرر هنوز در بازسازی این مجموعه ناکام مانده‌اند، به اعتراض‌ها ادامه می‌دهند، ضمن آن که پای برخی از اهالی هنر را هم به این ماجرا کشانده‌اند.

این اظهارنظرها در مورد احداث ایستگاه مترو در نزدیکی تئاتر شهر حول یک محور است: اگر به تئاتر شهر آسیب‌می‌رسد، متوقف شود.

و حالا مترو ابتکار به خرج داده تا اهالی هنر از نزدیک ببینند که آیا احداث ایستگاه به ضرر تئاتر شهر است یا برعکس به نفع آن.

متروی تهران، به داد مسئولان تئاتر رسید

هنرمندان تئاتر ساعت 16 روز دوشنبه 12 آذر، در محوطه تئاتر شهر گرد هم می‌آیند تا اعتراض خود را نسبت به احداث ایستگاه مترو در نزدیکی این ساختمان استوانه‌ای زیبا اعلام کنند.

این اعتراض که به شکل اعجاب‌آوری در تمام سطوح مدیران هنری کشور، هنرمندان و اهالی مطبوعات گسترده شده است، در چند روز گذشته با انتشار نخستین خبرها در باره احداث ایستگاه مترو در نزدیکی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد و خیلی زود واکنش مسئولان مترو را به همراه آورد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر در نخستین واکنش‌ها در اظهار نظری عجیب گفت: «این شبیخون حساب‌شده به گونه‌ای صورت گرفت که هیچ کس نتواند کاری انجام دهد. چهارشنبه شب این اتفاق افتاده و روز پنجشنبه و جمعه هم که تعطیل است و دست ما به جایی بند نبود.

فقط توانستیم چند نفر از کسانی که باید مطلع می‌شدند را در جریان بگذاریم و همچنین برخی از مطبوعات که این خبر را منعکس کردند.»

مهرداد رایانی‌ مخصوص که این 4 روز هر چه فریاد داشته است، همراه با همه مسئولان هنری کشور بر سر مترو تهران کشیده است، ادامه می‌دهد: «جایی که اکنون برای مترو تعبیه شده است جزء محوطه تئاتر شهر است و از سوی دیگر ساختمان تئاتر شهر در میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، بنابراین برای حفظ این بنا، به شعاع حداقل یک کیلومتر نباید ساخت و سازی در اطراف این مجموعه صورت بگیرد.»

اما مسئولان مترو تهران که این روزها همه امیدهای مردم گرفتار تهران را در ترافیک‌های لاینحل پایتخت به زیر زمین کشانده و از لابه‌لای سنگ‌ و خاک عبور می‌دهند، معتقدند، از محوطه تئاتر شهر به اندازه کفایت فاصله دارند و جای نگرانی نیست.

مدیر عامل شرکت مترو تهران که در خانه هنرمندان ایران حاضر شد و ماجرا را توضیح داد، می‌گوید: «فاصله ما از تئاتر شهر حدود 70 متر است و هیچ نگرانی برای تئاتر شهر وجود ندارد. طراحی ایستگاه چهار راه ولیعصر عج به 30 سال پیش باز می‌گردد و طرح امروز نیست. ضمن این که سوء‌تفاهم است که تصور کنید زیر تئاتر شهر مترو می‌سازیم، بلکه این فرصتی است برای هنرمندان تئاتر تا دسترسی ساده‌تری به تئاتر شهر داشته باشند.»

از سوی دیگر، احداث ورودی مترو در نزدیکی تئاتر شهر، حتی این امکان را فراهم می‌آورد که مردم بی‌شماری که از مترو استفاده می‌کنند در معرض تئاتر قرار گرفته و شعار مسئولان تئاتری -تئاتر برای همه- تا حدودی محقق شود.

ضمن آنکه مراجعه‌کنندگان به تئاتر شهر به ویژه در ایام جشنواره‌های فراوان مرکز هنرهای نمایشی، می‌توانند از ایستگاه نزدیک و ویژه این مجموعه استفاده کنند.

اما مسئولان هنرهای نمایشی که با گذشت بیش از یک ماه از آخرین زمان اعلام شده برای اتمام بازسازی، هنوز هم نتوانسته‌اند به وعده‌های موکدانه خود عمل کنند، بدون فوت وقت و انجام مذاکره، ناگهان همه با هم به مقابله با شبیخون مترو پرداختند.

محمدحسین ایمانی خوشخو- معاون هنری وزارت ارشاد- گفت: «فضای جلوی تئاتر شهر جدای از مباحث سازه‌ای،‌ سالن روبازی برای تئاتر است و در بسیاری از ایام سال در این محوطه برای مردم تئاتر اجرا می‌شود که از این نظر هم با احداث مترو دراین مکان، سالن روباز تئاتری را دستخوش تغییراتی قرار می‌دهیم که برای مردم فرهنگ دوست و هنر دوست ما نگرانی‌های زیادی را به دنبال دارد.»

حسین پارسایی- مدیر مرکز هنرهای نمایشی افزود: «ساختمان تئاتر شهر تنها نماد تئاتر کشور است و پس از انقلاب نه تنها هیچ ساختمان و تالاری به آن افزوده نشده است بلکه در بازسازی‌ها 2 تالار آن را هم به دلیل رعایت مسائل ایمنی کم کردیم ولی با احداث مترو و عملیات زیرزمینی آن مقابل تئاتر شهر باعث شده که بخشی از ساختمان تئاتر شهر منتهی به مترو نشست کرده که ناشی از تأثیر مستقیم مترو است.»

اما محسن هاشمی معتقد است این نشست ربطی به ساخت و ساز مترو ندارد و می‌افزاید: «مترو از زیر خانه‌های کلنگی مردم هم رد می‌شود بدون آنکه هیچ گونه آسیبی به این بناها بزند.»

با تمام اینها، روزنامه‌نگاران عرصه فرهنگ و هنر که به ندرت موضوعی تا به این مایه جذاب می‌یابند، با پیگیری ماجرا بحث را به نمایندگان مجلس نیز کشانده و اظهار نظرهای مختلفی را از زبان اعضای کمیسیون فرهنگی منتشر کرده‌اند.

این اظهار نظرها از زبان هنرمندان تئاتر و هر کسی که به شکلی به موضوع مربوط می‌شود نیز تا عصر دیروز در سایت‌های مختلف آمده است. اظهار نظرهایی که همگی همراه با اما و اگرهای فراوانی است و به طور خلاصه همان است که همه می‌گویند: «اگر به تئاتر شهر آسیب می‌رسد، نشود!»

جالب این که تنها بازدید رسمی و از نزدیک و بدون حاشیه از محل، ساعت 17:30 روز گذشته انجام گرفته که آن نیز به دعوت شرکت مترو از هنرمندان تئاتر صورت گرفته است تا هنرمندان تایید کنند مشکلی برای تنها مجموعه تئاتری‌شان رخ نخواهد داد.

خلاصه ماجرا

مدیر عامل شرکت مترو می‌گوید: «اگر علاقه‌مندید ورودی و خروجی جابه‌جا شود ما مخالفتی نمی‌کنیم ولی گمان می‌کردیم این امر برای تئاتر شهر مهم است.

حتی ما برای اجرای نمایش‌های خیابانی در فضای داخلی مترو جایی را تعبیه می‌کردیم تا کار هنری و نمایشی در آن انجام شود. ما حتی حاضریم در زیر تئاتر شهر چند سالن نمایش نیز احداث کنیم. ما فقط برای ایجاد پلکان و یک ورودی کوچک از آنجا استفاده می‌کردیم و سازه آن نیز با موافقت اهالی تئاتر و متناسب با طراحی تئاتر شهر احداث می‌شد.»

به این شکل هاشمی رضایت می‌دهد که اگر مسئولان متحد ارشاد با همراهی میراث فرهنگی قصد دارند مانع وجود ایستگاه مترو در یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های تهران شوند، مشکلی نیست.

اما آیا واقعا این همان چیزی است که باید انجام می‌شد؟ آیا واقعا تئاتر کشور از همنشینی با مترو متضرر می‌شود،یا می‌شد؟ آیا مسئولان تئاتر کشور کمی‌ شتاب‌زده عمل نکردند؟ آیا... راستی بازسازی تئاتر شهر چه شد؟

کد خبر 38154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز