سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در یک میزگرد تلویزیونی گفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار شرکت در ایران فعالیت می‌کنند که اطلاعات مالی نامشخصی دارند.

رئيس سازمان بورس هم اعلام كرد: فقط 30شركت تاكنون اطلاعات داده‌اند.به گزارش همشهري، براساس قانون شفاف‌سازي‌ شبه‌دولتي‌ها كه از سال 1393به تصويب رسيده است، اطلاعات مالي و اقتصادي همه شركت‌هاي ثبت‌شده بايد در سازمان بورس ثبت و از طريق سامانه كدال منتشر شود. سازمان بورس كه متولي اجراي اين طرح است با وجود مكاتبه با هزاران شركت هنوز فقط موفق به دريافت اطلاعات مالي 30شركت شده است.

شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار كه در برنامه تيتر امشب سخن مي‌گفت، با اعلام اين مطلب گفت: با پيگيري‌هاي سازمان بورس ۳۰ شركت صورت‌هاي مالي خود را افشا كرده‌اند. او تأكيد كرد: تعداد شركت‌هايي كه اطلاعات مالي خود را افشا نكرده‌اند، بسيار بيشتر از آنهايي است كه همكاري كرده‌اند. محمدي در پاسخ به اين پرسش كه بيشتر، كدام دستگاه‌هاي اقتصادي در اين خصوص همكاري نمي‌كنند، گفت: شهرداري‌ها عمدتا هنوز پاسخي به مكاتبات ما نداده‌اند كه البته مجددا در حال مكاتبه با شهرداري‌ها و دهياري‌ها هستيم.

محمدي با بيان اينكه سازمان بورس از يك سال گذشته پيگير افشاي اطلاعات مالي بنگاه‌هاي اقتصادي بوده و اداره‌اي هم در اين سازمان به اين امر اختصاص يافته است، افزود: دستگاه‌هاي مرتبط با اين موضوع ازجمله سازمان ثبت بايد با بورس همكاري نزديك‌تري داشته باشند. محمدي افزود: سازمان بورس در نهايت، گزارش همكاري يا عدم‌همكاري شركت‌ها و نهادها در شفاف‌سازي‌ و افشاي اطلاعات را به جز مواردي كه خود قانون استثنا كرده، آماده مي‌كند و به مجلس گزارش مي‌دهد كه اگر مجلس تشخيص داد، حتي مي‌تواند در صحن علني قرائت شود.

  • اطلاعات ۱.۲ ميليون شركت در دست نيست

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هم گفت: يك ميليون و ۲۰۰ هزار شركت در كشور داريم كه هنوز صورتحساب مالي خود را ارائه نكرده‌اند.محمدرضا پورابراهيمي گفت: طبق برآورد ما، ۶ هزار شركت خيريه ثبت شده در كشور داريم كه هنوز صورتحساب مالي خود را افشا نكرده‌اند و حتما وزارت ارشاد و مجموعه سازمان اوقاف بايد در اين قضيه وارد شوند و تعيين تكليف كنند.

وي افزود: الان در كشور خيريه‌اي وجود دارد كه بزرگ‌ترين شركت هواپيمايي كشور را در اختيار دارد، اما حتي به اندازه يك صفحه اطلاعات مالي در سامانه كدال ندارد. پور‌ابراهيمي گفت: طبق اطلاعاتي كه از سازمان ثبت گرفته‌ايم، يك ميليون و ۲۰۰ هزار شركت ثبت‌شده اعم از سهامي عام، سهامي خاص و با مسئوليت محدود و... در كشور داريم كه هنوز صورتحساب‌هاي مالي خود را ارائه نداده‌اند.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: بخش ديگري از بنگاه‌هاي اقتصادي ما ذيل مجموعه نهادهاي نظامي و انتظامي كشورند كه از برخي از آنها هيچ اطلاع مالي در دست نيست، با اينكه قانون بر آنها تكليف كرده كه اقدام به شفاف‌سازي‌ و افشاي اطلاعات كنند. او در پاسخ به اين پرسش كه كدام دستگاه مسئوليت نظارت و حُسن اجراي قانون شفافيت مالي را به‌عهده دارد، گفت: وزارت اقتصاد تكليف دارد كه بر صحت اجراي اين قانون نظارت داشته باشد.

پورابراهيمي گفت: سازمان ثبت هم هنوز هيچ‌گونه گزارشي به مجلس نداده كه چه اقداماتي در اين بخش انجام شده است. او با بيان اينكه يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت رفاه ۲۶۰ شركت را به ثبت رسانده كه حتي يك صفحه اطلاعات مالي در سامانه كدال ندارند، گفت: حتي برخي مديراني كه به كميسيون اقتصادي مجلس براي توضيح دعوت مي‌شوند، از زيرمجموعه خود اطلاعات دقيقي ندارند.

  • خيريه‌ها هم بايد شفاف‌سازي‌ كنند

در ادامه اين گفت‌وگو، حسين عبده تبريزي، عضو شوراي بورس و دبيركل اسبق بورس تهران گفت: در هر كشوري وجوهي وجود دارد كه به آن وجوه عمومي مي‌گويند و متعلق به همه مردم است؛ بنابراين قانونگذار، از طريق تفريغ بودجه، ديوان محاسبات و بازرسي كل كشور به كنترل آن مي‌پردازد. لذا اگر صندوقي تشكيل دهيم و از مردم درخواست كنيم كه در آن سپرده‌گذاري كنند، اينجا ديگر بانك مركزي بايد وارد شود و نظارت كند؛

اما اگر مثلا در خانواده‌ها صندوق‌هاي كوچكي شكل مي‌گيرد، به حاكميت مربوط نيست. او تأكيد كرد: جالب است كه ميلياردها ميليارد ثروت در داخل كشور دست به‌دست مي‌شود و ميليون‌ها نفر هم در آن منافع دارند، اما هنوز شفافيتي از سوي نهادها يا شركت‌ها انجام نمي‌شود.

  • قوه قضاييه هم مسئول است

عضو شوراي بورس و دبير كل اسبق بورس تهران در پاسخ به اين سؤال كه آيا فقط وزارت اقتصاد را بايد ناظر بر حُسن اجراي قانون شفافيت دانست، گفت: طبيعي است كه يك سر اين قضيه به قوه قضاييه برمي‌گردد زيرا ثبت صورتجلسات و... در اختيار اينهاست و اتفاقا اينها خيلي مي‌توانند به اجراي اين مسئله كمك كنند.

عبده تبريزي افزود: هم‌اكنون، همه مردم از فساد ناراحت هستند ازجمله رانت كه عمدتا از وجوه عمومي اخذ مي‌شود، اگرچه تصور مي‌شود كه اين اموال بلاصاحبند اما در حقيقت اين اموال عمومي، مالكي دارد و آن عامه مردمند. لذا با شفافيت، جلوي حيف و ميل‌ها و فسادهاي احتمالي تا حدود زيادي گرفته خواهد شد. او با اشاره به برخي سوء‌مديريت‌ها در صندوق‌هاي بازنشستگي گفت:

امروز در دنيا گزارش‌هاي مقطعي داده مي‌شود و حتي در كشوري مانند شيلي اطلاعات برخي بنگاه‌هاي مالي به شكل روزانه منتشر مي‌شود كه مثلا اين صندوق چقدر ارزش دارد؛ درحالي‌كه ما صورتحساب مالي صندوق بازنشستگي را هم نداريم. او افزود: هم‌اكنون تعداد زيادي نهاد در كشور داريم كه مقام ناظري ندارند و پايش جدي نمي‌شوند. حتي آن حدسي كه رئيس كميسيون اقتصادي مجلس درخصوص تعداد ۶۰۰۰ خيريه زدند، مي‌تواند خيلي بيشتر باشد زيرا خود بهزيستي مجوزهايي صادر كرده كه روي مقياس چند ده هزار است.

کد خبر 383592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha