شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

تازه‌ترین آمارها از سقوط 2 میلیارد دلاری ارزش سهام شرکت‌های بزرگ معدنی و فلزی در بورس تهران طی یک ماه گذشته حکایت دارد.

به گزارش همشهری، براساس این آمار شدیدترین میزان سقوط ارزش سهام را سهامداران فولاد مبارکه شاهد بوده‌اند، در طول یک ماه اخیر ارزش سهام فولاد مبارکه یک میلیارد و 200میلیون دلار کاهش یافته است.

در همین مدت سهامداران شرکت‌ ملی مس شاهد نزول 300میلیون دلاری ارزش دارایی‌هایشان بودند.

دو شرکت فولاد مبارکه و مس در طول 9ماه گذشته همواره به نماد موفقیت دولت در خصوصی‌سازی مشهور بوده‌اند، اما پس از انتشار شایعاتی مربوط به افزایش بهره مالکانه و هم چنین شکل تملک معادن،‌ روند نزول ارزش سهام آن‌ها آغاز شد، شکست‌های اخیر خصوصی‌سازی در اجرای برنامه فروش یک بلوک 20درصدی از سهام فولاد مبارکه به جو منفی ایجاد شده دامن زد و سهامداران غیر حرفه‌ای را به سوی صف‌های فروش سوق داد.

بزرگان بازار

آمارها نشان می‌دهد: در میان 7 شرکت بزرگ بورس تهران، در طول یک ماه گذشته، فقط ارزش سهام پتروشیمی خارک، روندی رو به صعود داشته است، در این مدت ارزش بازار سهام پتروشیمی خارک 200میلیون دلار بالا رفته است.

به نظر می‌رسد نزدیک شدن به زمان عرضه سهام شرکت‌های پتروشیمی دولتی، تاثیر مستقیمی براستقبال بازار از سهام شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس نظیر خارک، اراک و اصفهان داشته است.

از سوی دیگر، طبق همین آمار می‌توان دریافت که سهام شرکت سایپا پس از یک دوره نزول ظرف یک ماه گذشته با ثبات بوده وارزش آن روی رقم 5/1 میلیارد دلار ثابت مانده است.

طبق آمار موجود و با وجود سقوط ارزش سهام در یک ماه گذشته، فولاد مبارکه با ارزش بازاری معادل 5/5 میلیارد دلار، همچنان بزرگترین شرکت بورس است و شرکت مس با  ارزش 9/4 میلیارد دلاری‌اش در رتبه دوم ایستاده است.

کد خبر 38589

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز