یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

ابوالفضل روغنی : سال گذشته دولت پرداخت ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب طرح رونق تولید را مدنظر قرار داد و اعلام شد که مبلغ تسهیلات پرداختی به ۲۴هزار میلیارد تومان رسیده است اما فقط بخشی از این تسهیلات در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار گرفت که برخی مشکلات این بنگاه‌ها را مرتفع کرد.

در ادامه اين روند امسال نيز پرداخت 30هزار ميليارد تومان تسهيلات به بنگاه‌هاي توليدي مصوب شده كه با گذشت بيش از 7‌ماه هنوز از پرداخت اين تسهيلات خبري نيست. برمبناي خوش‌بينانه‌ترين آمارها تا‌كنون حدود 3درصد اين تسهيلات پرداخت شده و بنگاه‌ها همچنان درگير فرايند ثبت‌نام، معرفي به ‌بانك‌ها و تأمين شرايط دريافت منابع هستند و تا جايي كه خبر داريم بانك‌ها به‌دليل نداشتن منابع مالي توان پرداخت اين تسهيلات را نداشته و با اين روند پرداخت تسهيلات امسال رونق توليد دور از دسترس خواهد بود.

از سوي ديگر هنوز هم بنگاه‌هاي توليدي با مشكلات ديگري مانند قوانين كار و بيمه تأمين اجتماعي، ماليات، افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي، فراهم نبودن زيرساخت‌هاي صادرات كالا و از همه مهم‌تر با بحران قيمت تمام‌شده بالا دست و پنجه نرم مي‌كنند كه با اين شرايط حتي درصورت پرداخت تسهيلات پيش‌بيني شده به واحدهاي توليدي نيز به‌نظر نمي‌رسد مشكل وام‌درماني گره كور بخش توليد را باز كند. علاوه بر آن در شرايطي كه مسئولان دولتي از رفع تدريجي ركود حاكم بر بازار محصولات صنعتي خبر مي‌دهند، ركود در بنگاه‌هاي كوچك و متوسط كاملا محسوس است.

ممكن است بنگاه‌هاي بزرگ مانند فولاد، شركت‌هاي خودروسازي يا صنايع بالادستي پتروشيمي از ركود خارج شده باشند اما در صنايع پايين‌دستي همچنان مشكلات جدي به‌دليل ركود حاكم بر بازار وجود دارد. همچنين در حالي كه هزينه تمام‌شده بالاي توليد محصولات صنعتي ريشه در مشكلات اساسي بخش صنعت دارد، فارغ از برخي صنايع بزرگ مانند پتروشيمي‌ها، ساير صنايع كشور اقدام مؤثري براي بازسازي و نوسازي ماشين‌آلات خود انجام نداده‌اند و بر اين اساس چندي پيش اتاق بازرگاني پرداخت تسهيلات براي بازسازي و نوسازي صنايع را به وزير صمت پيشنهاد كرد.

گرچه دولت اعلام مي‌كند كه منابعي را براي اين موضوع در چارچوب بودجه امسال يا طرح رونق توليد آماده كرده است اما هنوز شاهد تخصيص و پرداخت اين منابع نيستيم. علاوه بر موانع تأمين منابع موردنياز براي بازسازي و نوسازي صنايع، مشكلات نقل و انتقال پول در نظام بانكي و تداوم آثار مخرب تحريم‌ها و اينكه شركاي خارجي فناوري روز‌توليد را به ما بفروشند يا خير جاي بحث بسيار دارد. تخصيص منابع، قابليت خريد ماشين‌آلات، رفع مشكلات نقل و انتقال پول و... بسته سياستي مرتبط با يكديگر است كه بايد براي رفع مشكلات ساختاري توليد مدنظر قرار گيرد وگرنه صرف وام درماني، قادر به حل بحران حاكم بر بخش توليد نيست.

  • رئيس كميسيون صنايع اتاق ايران
کد خبر 386540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha