یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

رئیس سازمان محیط‌زیست که روز گذشته به دعوت رئیس شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورا حاضر شده بود از پدرخوانده‌هایی گفت که در برابر اقدامات کاهنده آلودگی هوا مقابله می‌کنند.

عيسي كلانتري در روزي كه هواي تهران مانند روزهاي قبلش در شرايط ناسالم بود، خطاب به اعضا گفت: مشكل اصلي تهران آلودگي هواست و ممكن است براي حل اين مشكل چند كارخانه هم تعطيل شود اما قبول كنيد اگر شما هم اراده كنيد بايد در مقابل پدرخوانده‌هايي قرار بگيريد كه زورشان هم كم نيست.

  • تلاش پدرخوانده‌ها براي بقا

هيأت وزيران خرداد ماه سال95 تصميمات مهمي اتخاذ كرد كه با اجرايي شدن آنها مي‌شد به كاهش آلودگي هوا در تهران و كلانشهرها اميدوار بود. يكي از مهم‌ترين تصميمات ممانعت از شماره‌گذاري موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري بود كه بايد از مهر ماه همان سال اجرايي مي‌شد اما در چند نوبت و با تبصره‌هايي اين كار صورت نگرفت. اما اواخر شهريورماه بود كه ابوالفضل حجازي، عضوهيأت مديره خانه صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد:

هم‌اكنون 700هزار دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري شماره‌گذاري شده و در انبارها موجود است. از سوي ديگر تلاش‌هايي صورت گرفته است تا موتورسيكلت‌هايي با عنوان شبه انژكتوري وارد كشور شوند. اين موتورها با وجود اينكه عنوان انژكتوري را يدك مي‌كشند اما تواني در مبارزه با آلودگي هوا ندارند و با دور زدن مصوبه سال پيش دولت، سلامت مردم را نشانه مي‌گيرند. اين موتورها به راحتي دچار اختلال شده و حتي توان پاس كردن استاندارد يورو3 را هم ندارند.

ارتقاي كيفيت و استاندارد خودروها نيز ازجمله ديگر نكاتي است كه بارها از سوي كارشناسان به آن تأكيد شده اما هنوز خودروهايي با كيفيت 3دهه گذشته روي خط توليد مي‌روند. همچنين 224 واحد صنعتي آلاينده نيز در تهران فعاليت مي‌كنند،‌اما مشخص نيست چه زماني برخورد جدي با آنها صورت مي‌گيرد.

  • نگاهي به محيط‌زيست پايتخت

رئيس سازمان محيط‌زيست از اختصاص 2ميليارد دلار از محل صندوق ذخيره براي حل مشكل پسماند ظرف 4سال در كلانشهرهاي كشور هم خبر داد.براساس گفته‌هاي كلانتري 30درصد آلودگي هواي تهران ناشي از تردد كاميون‌هاي فرسوده‌اي است كه بالاي 10سال عمر دارند. وي حل مشكلات زيست‌محيطي شهر تهران را نيازمند تصميمات سختي نظير تعطيل كردن 50كارخانه آلاينده شهر تهران دانست كه مي‌تواند به بيكار شدن 10هزار نفر بينجامد.

اينطور كه كلانتري گفته قرار است كارشناسان محيط‌زيست به‌صورت دائم ساكن پالايشگاه‌هاي كشور باشند تا ادعاهاي مطرح شده در مورد استاندارد سوخت توليدي پالايشگاه‌ها را مورد راستي آزمايي قراردهند و درصورت مشاهده خلاف نسبت به تعطيل كردن آن پالايشگاه اقدام كنند. كلانتري از وجود 14واحد آلاينده در جنوب شهر تهران سخن گفت كه موجب بوي بد در اطراف فرودگاه امام شده است كه اين واحدها حداكثر تا تابستان سال آينده همگي تعطيل خواهند شد.

كلانتري همچنين فعاليت نيروگاه شهيد رجايي را عامل 20درصد آلودگي هواي كرج و تهران دانست كه بايد جلوي استفاده از سوخت مازوت در اين نيروگاه را گرفت. همچنين به گفته رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در بيش از 60نقطه در جنوب شهر تهران افرادي اقدام به آتش زدن لاستيك مي‌كنند تا فلزات باقيمانده از لاستيك را جدا كنند كه اين مسئله نيز ظرف 3‌ماه آينده حل خواهد شد. عيسي كلانتري افزود: اساسا وقتي 17درصد از جمعيت كشور در تهران زندگي مي‌كنند اين فشردگي عواقبي مثل آلودگي هوا و ساير آلايندگي‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

يكي از نكات شنيدني و در عين حال نگران‌كننده صحبت‌هاي ديروز رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره آلوده كردن آب سدهاي اطراف تهران بود. واكنش اعضاي شوراي شهر به گزارش كلانتري را در جدول اين صفحه بخوانيد.

  • بازگشت نيكنام به شوراي يزد

ديروز رئيس شوراي شهر تهران درباره ضرورت پدافندي كردن ايستگاه‌هاي متروي تهران با هدف افزايش توان مقابله شهر تهران در زمان وقوع بحران‌ها سخن گفت. محسن هاشمي از اين موضوع به‌عنوان يكي ازكاركردهاي مترو نام برد. وي در ادامه براي دومين بار از سلب عضويت عضو زرتشتي شوراي شهر يزد انتقاد كرد و گفت: اميدوارم در شرايط حساس بين‌المللي از تمامي موضوعاتي كه وحدت ملي را خدشه دار مي‌كند فاصله بگيريم. هاشمي از بازگشت نيكنام به شوراي يزدبه‌عنوان يك مطالبه عمومي نام برد و گفت: آقاي لاريجاني نيز وعده داد كه از جايگاه حقوقي خود اين موضوع را پيگيري خواهد كرد.

  • تذكرات اعضا

2تن از اعضاي شوراي شهر تهران هم ديروز تذكراتي را در صحن علني مطرح كردند. محمدجواد حق‌شناس، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي از مجلس و شوراي‌عالي استان‌ها خواست تا به موضوع سپنتا نيكنام ورود كرده و ماجرا را خاتمه دهد.
زهرا صدر اعظم نوري، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري نيز در تذكري به صداوسيما گفت: عملاً شهردار جديد پايتخت از سوي سازمان صدا‌و سيما ممنوع التصوير و ممنوع البيان است.

اعتراض وي به عدم‌پوشش اخبار روز جمعه اجلاس شهرداران كلانشهرها در مشهد مقدس بود كه به‌رغم حضور فعال شهردار تهران اما اين نشست انعكاسي نداشت. به گفته نوري، هفته گذشته نيز شهردار تهران طي سفر كاري، حضور مؤثري در اجلاس شهرداران جهان در كره‌جنوبي داشت اما باز اخبار شهردار پايتخت پوشش داده نشده، درحالي كه شهردار سابق همواره به‌عنوان مهمان ويژه درصدا وسيما حاضر بود!

به گزارش همشهري همچنين حادثه پالايشگاه شهيد تندگويان تهران نيز از سوي چند تن ازاعضاي شوراي شهر مورد اشاره قرار گرفت. به همين مناسبت افشين حبيب‌زاده از بازرسين كار و سازمان آتش‌نشاني خواست تا گزارشي مبسوط در اين مورد تهيه و ارائه كنند.

تذكر نهايي هم ازسوي مرتضي الويري مطرح شد. انتقاد وي اين بود كه چرا هنوز پس از گذشت 10سال وزارت آموزش وپرورش كه موظف به مكان‌يابي مدارس شده بود گزارشي از اين مهم ارائه نكرده است. به گفته الويري 2مصوبه ديگر نيز در حوزه مدارس اجرا نشده است.

  • آلودگي هوا، غولي بي‌شاخ و دم

نطق پيش از دستور ديروز هم در مورد آلودگي هوا بود كه از سوي بهاره آروين، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران ارائه شد. وي در نطق خود بندهاي مصوبه شهر دوستدار كودك را شعاري توخالي براي شهري دانست كه كودكان بي‌گناهش از زماني كه در شكم مادر هستند، تحت‌تأثير عوارض جبران‌ناپذير آلودگي هوا قرار مي‌گيرند.

به گفته آروين، تهران مسئله و مشكل كم‌ ندارد، اما آلودگي ‌هوا مهم‌ترين معضل اين شهر است چون كشنده است. وي از آلودگي‌هوا به‌عنوان غول بي‌شاخ و دمي نام برد كه دستش را روي گلوي تك‌تك شهروندان اين شهر فشار مي‌دهد. به گفته آروين، مسئله‌ آلودگي هوا جز از طريق سياستگذاري جامع‌نگر و پيگيرانه قابل حل نخواهد بود به همين دليل وي از همه مسئولان دعوت كرد تا در يك تصميم دسته‌جمعي معضل آلودگي هوا را طي 4سال آينده حل كنند.

  • برگزاري انتخابات ستاد شوراياري تا 2‌ ماه آتي

سخنگوي شوراي شهر تهران، ري و تجريش هم ديروز نشست خبري خود با اصحاب رسانه را در نمايشگاه مطبوعات برگزار كرد. ازجمله محورهاي اين نشست عدم‌توازان ميان تخصيص و هزينه‌ها در شهرداري و برگزاري انتخابات ستاد شوراياري ظرف يك يا 2‌ماه آينده بود. علي اعطا با مروري بر ساختار بودجه شهرداري گفت:

بودجه با شتاب زيادي در بخش جاري اضافه شده و ريخت و پاش‌ها افزايش يافته است. وي همچنين از اصلاح بودجه 6 ماه دوم شهرداري خبر داد و گفت: هم‌اكنون 70درصد بودجه شهرداري تحقق يافته اما هزينه‌ها بيش از 113درصد بوده‌اند و اين عدم‌توازن تخصيص و هزينه مشكل‌ساز خواهد شد.

اعطا در پاسخ به سؤالي مبني بر حواشي خريد تبلت و خودرو براي اعضاي شوراي شهر تهران گفت: سندي كه به‌طور وسيع منتشر شده فاكتور خريد تبلت و خودرو نيست. بلكه برگه تأمين اعتبار است. سخنگوي شوراي شهر تهران، ري و تجريش با بيان اينكه هر تبلت با گارانتي و تجهيزات وابسته حدود 3.5ميليون تومان خريداري شد، گفت:

بخش آي‌تي شورا مشخصات تبلت‌هايي كه مورد نياز شورا هستند را ارائه كرد و حتي پيشنهاد داد كه تبلت مدل بالاتري خريداري شود تا بتوانند به اتوماسيون دسترسي پيدا كنند، اما مدل پايين‌تري خريداري و قيمت 3.5ميليون تومان شد. اعطا همچنين در مورد خريد خودروها براي اعضاي شوراي شهر نيز گفت: هم‌اكنون 21خودروي استيجاري در شورا وجود دارد كه ماهانه كرايه آنها 80ميليون تومان بوده كه صرفه اقتصادي نداشته است.

  • گزارش سفر به كربلا

محمدجواد حق‌شناس، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر ديروز به ارائه گزارش سفر خود به عراق و كربلا پرداخت. اين سفر به‌منظور نظارت بر نحوه انجام امور مربوط به برگزاري مراسم اربعين حسيني از سوي شهرداري تهران بود. وي ابتدا به طرح تاريخچه مصوبه شوراي شهر در سال 93پرداخت كه به شهرداري تهران اجازه داده شده بود با مشاركت سازمان جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران و ساير مؤسسات خدمات‌رسان به زائران حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)، تا سقف 50 ميليارد ريال از محل اعتبارات پيش‌بيني نشده هزينه كند؛

اين بودجه اما به گفته حق‌شناس در 3سال گذشته به دوبرابر افزايش يافت. وي در شرح سفرش به كربلا گفت: در مسير 85كيلومتري نجف به كربلا 2 موكب متعلق به شهرداري و بسيج شهرداري به نام‌هاي امام رضا(ع) و صاحب‌الزمان است. اين‌طور كه حق‌شناس در گزارش خود اعلام كرد، لازم است براي تعامل بيشتر شهرداري تهران با سازمان‌هاي مربوط به برگزاري مراسم اربعين در كشور عراق يك سند خواهرخواندگي امضا شود. وي خواستار گزارشي شد كه براساس آن جداول مربوط به ريز هزينه‌هاي سال95 به تفكيك هر كميته و هر منطقه ارائه شود چراكه در اين صورت مي‌توان بودجه حقيقي مورد نياز براي مراسم را تخمين زد چون بعد از گذشت 3سال از تخصيص بودجه‌هاي 5 تا 10ميليارد توماني ابهاماتي وجود دارد.
جدول

 

جدول

کد خبر 386685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha