آیین روز جهانی شهرها که با برگزاری نشست‌های تخصصی کار خود را در باغ کتاب تهران آغاز کرده بود با حضور شهردار تهران، نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و تعداد زیادی از مدیران شهری و کارشناسان به‌کار خود پایان داد.

شهردار تهران در اين مراسم روز جهاني شهرها با اشاره به اينكه جامعه ایران طی 4 دهه از جامعه‌ای با جمعیت روستایی به جامعه‌ای با جمعیت شهری تبدیل شده است، گفت: تهران مهم‌ترین شهر کانون تپنده این تغییرات و فصل مشترك فرهنگ‌های گوناگون و اصیل جامعه ایرانی برای رسیدن به فصل مشترکی از مفهوم ملیت است.

محمد علي نجفي در ادامه چشم‌انداز و تلقی خود از مسائل شهر تهران را بیان کرد و گفت: از همه دعوت می‌کنم مدیران شهری را برای شناخت بهتر شهر تهران و ساختن شهری زیست پذیر‌تر یاری كنند. وي همچنين با اشاره به چالش‌هايي كه تهران با وجود برخورداري از زيبايي‌ها با آنها مواجه است، گفت: نابرابری اجتماعی مهم ترین چالشی است که پیش روی شهر تهران قرار دارد. نابرابری اجتماعی اثری گسیخته‌ساز دارد و انسجام اجتماعی را تهدید می‌کند.

به گفته شهردار تهران جلوه های این نابرابری را می‌توان در سطوح مختلف مشاهده کرد كه یکی از اصلی‌ترین جلوه‌ها جمعیت ساکن در بافت‌های نابسامان و سکونتگاه‌هاي غیر‌رسمی است. نجفي با بيان اينكه اين بافت‌ها در حاشیه نظام‌های اقتصادی و اجتماعی قرار دارند و با ساز و کارهای مختلف فرد از فرصت زندگی کنار گذاشته می‌شود از محدوديت در دسترسي به خدمات شهری و برآورده نشدن نيازهاي آنان خبر داد.

وي تاكيد كرد: تمرکز نابرابری شهری در فضاهای شهری و آسیب‌های اجتماعی زندگی بخشی از جمعیت شهر تهران را تهدید می‌کند. اين در حالي است كه از دید مردم فاصله طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان در حال افزایش است و این می‌تواند بر کاهش حس تعلق اجتماعی موثر باشد. شهردار تهران يادآور شد:

در این فرایند زنان، کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های دیگر در معرض آسیب قرار دارند. در اين ميان وظیفه مدیران شهری و متخصصان برنامه‌ریزی شهری است که در هر اقدام به موضوع نابرابری حساس باشند. علاوه بر این، وجود نابرابري مخالف با آموزه‌های دینی ماست چراكه انسجام اجتماعی ما را نیز تهدید می‌کند.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه ساكنان شهر بايد در تامين هزينه‌ها مشاركت داشته باشند، اين امر را مستلزم آن دانست كه سازمان مديريت شهري كارآمد و پاسخگو باشد. نجفي تاكيد كرد: با وجود فساد اداری هیچ سیاستی به بار نمی‌نشیند ضمن اينكه مقابله با فساد تنها در توان مدیران شهری نیست بلكه اداره فراگیر می‌خواهد و مشارکت همگان را می‌طلبد.

شهردار تهران همچنين تاكيد كرد: مردم در برابر سازمان‌های بزرگی مثل شهرداری که قدرت و منابع زیادی دارد و قادر است در امور مختلف زندگی آنان تصمیم‌گیری کند نباید احساس ضعف کنند.

  • افزايش نقش تهران در مجامع بين‌المللي

نماينده برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد هم در مراسم روز جهاني شهرها با اشاره به چهارمين سال برگزاري اين برنامه و مشاركت شهرداري تهران در اين زمينه اظهار داشت: روز جهاني شهرها فرصتي است تا باب گفت‌وگو و همكاري بين كشورها، نهادها، متخصصان، مديران و شهروندان را بگشايد و به افزايش همكاري‌ها در راستاي توسعه پايدار شهري بينجامد.

سيامك مقدم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: به‌تازگي شهردار تهران در متن سخنراني براي شوراي پنجم به موضوعات راهبردي براي شهرداري تهران اشاره كردند كه حكمروايي خوب شهري يكي از محورهاي برنامه او در اداره شهر تهران است. وي همچنين اظهار اميدواري كردكه تهران بتواند با حضور در مجامع بين‌المللي نقش پراهميت و مهم خود را افزايش دهد.

  • تلاش از زحمات شهرداري

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه نيز در مراسم ديروز با قدرداني از كارگران زحمتكش شهرداري تهران كه براي شهر متحمل تلاش‌هاي شبانه‌روزي مي‌شوند، گفت: اميدوارم شهردار تهران با توان و شايستگي كه دارد بتواند بر مشكلات سختي كه به ايشان به ارث رسيده فائق‌آيد. در اين مسير دعاي مردم بدرقه راه ايشان مي‌شود تا شهر كه دچار آلودگي، ترافيك و گرفتاري است را سامان دهند. رحيم‌پور در ادامه تأكيد كرد:

در مجموعه ملل شهرهايي كه در آن زندگي مي‌كنيم، شايد اصالت بيشتري از كشورها داشته باشد. به همين دليل اعتقاد دارم در ايران قادر هستيم كه معضلات و مشكلات شهرها و به‌خصوص شهرهاي بزرگ را ساماندهي كرده و به جلو برويم. معاون وزير امور خارجه يادآور شد: توقع ما از شهرداران شهرها اين است كه زشتي‌هاي شهر را كم‌كرده و بر زيبايي‌هاي آن بيفزايند.

  • حركت به سمت شهرهاي هوشمند

هماهنگ‌كننده سازمان ملل متحد در ايران هم در آيين روز جهاني شهرها گفت: از چند سال پيش يك اتفاق مهم افتاد كه نخستين‌بار تمايل مردم به زندگي در شهرها رشد پيدا كرد و اين روند تا جايي پيش رفت كه در ايران نيز ۷۰درصد مردم در شهرها زندگي مي‌كنند. گري لوئيس با اشاره به اينكه ۷۰درصد انرژي در شهرها مصرف مي‌شود و ۷۵درصد تأثيرات روي گرمايش جهاني بر اثر زندگي شهرنشيني صورت مي‌گيرد، يادآور شد: ما مي‌توانيم به سمت شهرهاي هوشمند حركت كنيم و در كنار آن مي‌توانيم سيستم انرژي، سيستم آبرساني، حمل‌ونقل شهري، سيستم بازيافت زباله و... را تقويت كنيم.

اين مقام بين‌المللي با اشاره به اينكه ايران جزو 10كشور اول در توليد گازهاي گلخانه‌اي است، تأكيد كرد: بايد بر حركت به سمت جوامع پايدار، دسترسي با كيفيت به امكانات، غلبه بر آلودگي هوا و بهبود سيستم بازيافت زباله كه در تهران و حتي بسياري از شهرهاي دنيا داراي اهميت است، تأكيد كنيم.

  • شهرداران نمونه مدارس؛ مشاور شهرداران مناطق

همچنين صبح ديروز نوزدهمين دوره انتخابات شهردار مدرسه با تفاوت‌هاي بسيار از دوره‌هاي قبل برگزار شد. در مراسمي كه به همين مناسبت در مدرسه متوسطه دخترانه حضرت زينب(س) برگزار شد علاوه برشهردار تهران، فرماندار و استاندار تهران به همراه مديركل آموزش و پرورش شهر تهران نيز شركت داشتند. اين‌طور كه محمدعلي نجفي در اين مراسم گفت قرار است امسال براي نخستين بار در هر منطقه، يك شهردار نمونه از بين مدارس انتخاب شود كه اين شهردار نمونه به‌عنوان مشاور شهردار منطقه در سال بعد منصوب خواهد شد.

به گزارش همشهري،‌علاوه بر اين نجفي از برگزاري رقابتي ديگر بين كل مناطق شهر تهران سخن گفت تا در آن نمونه‌ترين شهردار از بين 22منطقه انتخاب شود و به مدرسه‌اي كه شهردارش نمونه شده باشد هديه‌اي به يادگار اهدا خواهد شد.
شهردار تهران در مراسم نوزدهمين دوره انتخاب شهردار مدرسه گفت: قرار است در آذرماه برنامه‌اي با حضور همه شهرداران مدارس برگزار شود تا آنها با مسئولان شهرداري تهران آشنايي بيشتري پيدا كنند.

سپس ارتباطات شهرداران مدرسه از طريق نمايندگاني كه در هر منطقه تعيين مي‌شوند، با شهردار منطقه برقرار خواهد شد. نجفي از اهميت آماده‌سازي جوانان براي زندگي در آينده كشور و در درست گرفتن شئون مختلف مديريت سخن گفت و اينكه تربيت اجتماعي جوانان و مسلح و تجهيز كردن آنها به مهارت‌هاي زندگي در كنار آموزش رياضي، فيزيك و ادبيات مي‌تواند منجر به حضور پرثمر آنها در عرصه فعاليت‌هاي اجتماعي شود.

وي گفت: شعار اين دوره مديريت شهري «تهران، شهر اميد، مشاركت و شكوفايي» است و هر سه اين واژه‌هاي مهم درباره جوانان، نوجوانان و به‌خصوص دانش‌آموزان بسيار عميق‌تر قابل بررسي است چون اميد اساس زندگي نوجوانان را تشكيل مي‌دهد و مشاركت بايد مظهر فعاليت‌هاي دانش‌آموزان در همه امور اجتماعي و اداره مدرسه باشد.

وي افزود: در مورد شكوفايي نيز معتقدم دانش‌آموزان منبع اصلي شكوفايي كشورند و اگر شما دانش‌آموزان به خوبي رشد كرده واستعدادهاي خود را شكوفا كنيد در واقع كشور شكوفا خواهد شد. به گفته نجفي، طرح شهردار مدرسه مي‌تواند زمينه‌ساز بسياري از برنامه‌هاي آموزش و پرورش براي آشنايي دانش‌آموزان با تربيت اجتماعي و مهارت‌هاي زندگي باشد چون دانش‌آموزان با موضوعات حقوق و تكاليف شهروندي و مديريت شهري مستقيما درگير مي‌شوند.

شهردار تهران يكي از ضعف‌هاي امروز جامعه را به حوزه اخلاق شهروندي نسبت داد كه به خوبي در جامعه تعريف و تبيين نشده و مورد توجه قرار نمي‌گيرد. مثلا اگر امروز مشكلاتي در زمينه ترافيك، بهداشت، محيط‌زيست، نظافت و پاكيزگي در شهر داريم چه بسا بخش عمده‌اي به ضعف اخلاق شهروندي بر مي‌گردد.

به همين مناسبت نجفي از انتخاب مشاوري در زمينه اخلاق شهروندي خبر داد و گفت: يكي از افرادي كه در دانشگاه روي موضوع اخلاق به‌صورت عام و اخلاق شهروندي به‌صورت خاص صاحب‌نظر هستند را انتخاب كردم كه طي روزهاي آينده معرفي مي‌شود. اين مشاور قرار است يك شوراي مشورتي تشكيل دهد. وي از همه كساني كه در دانشگاه‌ها، حوزه‌هاي علميه و مراكز علمي درباره اخلاق شهروندي مطالعه و آشنايي دارند درخواست كرد تا به شهرداري تهران در اين زمينه كمك كنند ضمن اينكه به گفته نجفي در موضوع اخلاق شهروندي با قوه قضاييه نيز همكاري مي‌كنيم تا بخشي از كارها به‌صورت مشترك انجام شود و يك هم‌افزايي در اين حوزه اتفاق بيفتد.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود از لايه‌هاي مختلف زندگي اجتماعي سخن گفت و خطاب به دانش‌آموزان افزود: لايه اول زندگي اجتماعي خانواده و لايه بعدي مدرسه است. همان قدر كه نسبت به خانواده احساس مسئوليت و تعهد مي‌كنيد نسبت به مدرسه و لايه سوم زندگي اجتماعي كه شهر است نيز احساس مسئوليت داشته باشيد. البته احساس مسئوليت در شهر سخت‌تر است چون احساس تعلق ما به خانواده جنبه ذاتي دارد.

با اين همه بايد تلاش كنيم اگر جايي در شهر دچار وقفه و نابساماني است با همان احساسي كه نسبت به خانه داريم در حل مسائل شهر هم مشاركت داشته باشيم. نجفي گفت: مسئله حمل‌ونقل، نظافت، پاكيزگي، بهداشت، محيط‌زيست و... بايد در محيط كوچك مدرسه مورد بحث و بررسي قرار گيرد، به اين ترتيب دانش‌آموزان فرصتي پيدا مي‌كنند تا مشاركت را تمرين و احساس مسئوليت را لمس كنند.

شهردار تهران از دانش‌آموزان خواست تا خودشان را دست‌كم نگيرند چون از صندلي همين مدارس انسان‌هاي بزرگ و معروفي به جامعه راه يافتند. وي به‌عنوان نمونه از مرحومه مريم ميرزاخاني نام برد كه يك افتخار بزرگ نه‌تنها براي زنان ايراني بلكه براي تمامي زنان دنيا به‌وجود آورد ودر همين مدارس كشور آموزش ديد.

  • انتصابات در شهرداري تهران يك نهضت دائمي است

محمد علي نجفي درحاشيه انتخابات نوزدهمين دوره شهردار مدرسه با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به انتصاب مديران در مجموعه شهرداري گفت: مجموعه بزرگي مثل شهرداري تهران حدود 800مدير در سطوح مختلف دارد و طبيعي است كه دائما نقل و انتقالاتي بين مديران انجام شود؛ ممكن است برخي از مديران خسته و بازنشسته شوند؛

همچنين امكان دارد مديران از جايي مأمور باشند و بخواهند برگردند از اين‌رو انتصابات به‌صورت طبيعي هميشه ادامه دارد و يك نهضت دائمي است. همچنين نجفي با اشاره به كمك‌هاي صورت گرفته از سوي شهرداري به آموزش و پرورش گفت: در مصوبه بودجه سال‌جاري حدود 30ميليارد تومان براي كمك به مدارس تهران درنظر گرفته شده است.

در كنار اين رقم حدود 35ميليارد تومان ديگر نيز از محل بودجه مناطق 22گانه به مدارس كمك مي‌شود كه شايد اين رقم افزايش يابد، همچنين بخشي از كمك‌ها به‌صورت موردي و با درخواست آموزش و پرورش دنبال مي‌شود.
اين‌طور كه نجفي گفت قرار است كمك‌ها از اين به بعد هدفمند و در چارچوب دستورالعملي كه با خود آموزش و پرورش تنظيم مي‌شود صورت گيرد چراكه يكي از هدف‌هاي اصلي توسعه فرهنگ شهروندي، تعميق اخلاق شهروندي و آگاه كردن جوانان و نوجوانان با حقوق شهروندي است.

  • نگاهي به سابقه شهرداران مدرسه

نوزدهمين دوره انتخاب شهردار مدرسه ديروز به‌طور همزمان در 440مدرسه شهر تهران برگزار شد. در مراسمي كه به همين مناسبت با حضورمديركل آموزش و پرورش، شهردار تهران، فرماندار و استاندار تهران در دبيرستان نمونه حضرت زينب(س) برگزار شد 7نفر از ميان دانش‌آموزان كانديداي شهردار مدرسه شدند كه به معرفي خود و شعارهاي انتخاباتي‌شان پرداختند.

طرح شهردار مدرسه نخستين بار در سال تحصيلي73- 72در زمان وزارت محمدعلي نجفي بر آموزش و پرورش آغاز شد و ديروز نوزدهمين دوره انتخابات خود را در حالي پشت سر گذاشت كه اين بار محمدعلي نجفي نه در كسوت وزير كه در جايگاه پنجاه و هشتمين شهردار تهران برگزار‌كننده اين مراسم بود.

ازجمله وظايف شهردار مدرسه به همراه 8تن از معاونانش تأمين آگاهي‌هاي مورد نياز زندگي شهري در محيط مدرسه، آموزش حقوق و تكاليف شهروندي به همراه مهارت‌هاي زندگي، تقويت روح همكاري گروهي و تقسيم كار جمعي، گسترش نشاط و شور در فعاليت‌هاي اجتماعي و... است.

کد خبر 386957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha