با بالاگرفتن تنش میان آمریکا و کره‌شمالی طی هفته‌های اخیر، دونالد ترامپ اعلام کرده عزمش را برای «نابودی» کره‌شمالی جزم کرده اما دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا گویا بی‌توجه به اظهارنظرهای جنجالی‌ رئیس‌جمهورشان همچنان کانال‌های مذاکرات دیپلماتیک را بازنگه داشته و مشغول گفت‌وگوی مستقیم با طرف کره‌ای هستند.

کره

خبرگزاري رويترز ديروز گزارش داد به اطلاعاتي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد يكي از مذاكره‌كنندگان ارشد آمريكا، طي ماه‌هاي اخير در چندين مرحله به‌طور مستقيم با نماينده كره‌شمالي در سازمان ملل مذاكره داشته؛ مذاكراتي كه اكنون ميان ديپلمات‌هاي دوطرف به «كانال نيويورك» معروف شده است.

دونالد ترامپ حدود 40روز پيش در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك، رو به رهبران جهان تهديد كرد اگر كره‌شمالي عليه آمريكا يا يكي از متحدانش اقدامي كند، اين كشور را «كاملا» نابود مي‌كند؛ اظهاراتي كه نگراني‌ها در مورد روشن‌شدن آتش يك جنگ خانمان‌سوز ديگر در جهان را تشديد كرد و البته با پاسخ تند طرف مقابل هم روبه‌رو شد. كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي، ترامپ را «ديوانه» و «كودن» خطاب و بار ديگر آمريكا را به حمله هسته‌اي تهديد كرد.

با اين حال، جدي‌بودن موضوع مذكرات آمريكا و كره‌شمالي در چارچوب كانال نيويورك را مي‌توان از سخنان 2هفته پيش ركس تيلرسون، وزير خارجه آمريكا، به‌خوبي درك كرد. تيلرسون كه اكنون تلاش‌هايش براي بازگذاشتن باب مذاكره با كره‌شمالي به ‌عامل اختلافش با ترامپ تبديل شده، در واكنش به سخنان رهبران دو كشور گفت: «تلاش‌هاي ديپلماتيك را تا لحظه‌اي كه نخستين گلوله از يكي از دو طرف شليك شود، ادامه خواهيم داد.»

جوزف يون، دستيار وزير خارجه آمريكا در امور مربوط به ژاپن و كره مسئول مذاكره از سوي آمريكايي‌هاست. پيش از اين گمانه‌زني‌هايي در مورد مذاكره آمريكا و كره‌شمالي از طريق جا سونگ‌نام، نماينده پيونگ‌يانگ در سازمان ملل، مطرح شده بود اما هر بار سخنان تند و تهديدآميز ترامپ عليه اقدامات رهبر جوان كره‌شمالي، وجود چنين مذاكراتي را به‌احتمالي دور از ذهن تبديل مي‌كرد. اطلاعات ديروز رويترز اما وجود چنين مذاكراتي را براي نخستين بار تأييد كرد.

  • ادامه مذاكره با وجود نرسيدن به نتيجه

با وجود ادامه مذاكرات ديپلمات‌هاي آمريكايي و كره‌اي، همچنان نشانه‌اي از بهبود روابط ميان واشنگتن و پيونگ‌يانگ ديده نشده‌ است. طي ماه‌هاي اخير آزمايش‌هاي موشكي كره‌اي‌ها، مرگ يك دانشجوي آمريكايي در بازداشت در پيونگ‌يانگ و دستگيري 3تبعه ديگر آمريكا وضعيت را وخيم‌تر هم كرده است. كره‌شمالي 2‌ماه پيش ششمين و قوي‌ترين آزمايش هسته‌اي را انجام داد تا بار ديگر زنگ خطري باشد براي دشمنان نزديكش يعني كره‌جنوبي و ژاپن و دشمن دورتر يعني آمريكا.

اين وضعيت در كنار آزمايش اخير يك موشك قاره پيما از سوي پيونگ‌يانگ كه قابليت حمل كلاهك هسته‌اي نيز دارد، اوضاع را بحراني كرده است.جوزف يون در ابتداي دوره رياست‌جمهوري ترامپ مسئول مذاكره براي آزادي زندانيان آمريكايي در كره‌شمالي بود اما اكنون طبق گزارش رويترز مذاكره دوجانبه ميان او و نماينده كره‌اي‌ها حوزه‌هاي گسترده‌تري را شامل مي‌شود.

او حتي براي آزادي اوتو وارمبيرف دانشجويي كه سال گذشته در كره‌شمالي بازداشت و به 15سال زندان محكوم شد، به پيونگ‌يانگ سفر كرد. وارمبيرف آزاد شد اما چند روز بعد از ورودش به خاك آمريكا درگذشت. طبق اعلام دولت آمريكا او در اثر «شكنجه‌هايي» كه در زندان كره‌شمالي ديده بود، جان داده است.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوي رويترز، پيشنهاد آمريكا به طرف كره‌اي «توقف كامل» آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي بوده است؛ درخواستي كه در ظاهر از سوي كيم جونگ اون رد شده است. او گفته تا زماني كه كشورش موشكي توليد نكند كه توانايي هدف قرار دادن خاك آمريكا را داشته باشد، پاي ميز مذاكره نخواهد نشست. با اين حال آنچه مشخص است اينكه، با وجود درگيري لفظي ميان رهبران آمريكا و كره‌شمالي، ديپلمات‌هاي دو طرف به آرامي در حال پيشبرد مذاكرات هستند.

  • مذاكره‌كنندگان آمريكايي و كره‌اي

جوزف يون، مذاكره‌كننده ارشد آمريكايي‌ها با كره‌شمالي 63سال دارد. او يك‌ماه مانده به پايان دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما به‌عنوان دستيار وزير خارجه در امور مربوط به ژاپن و كره منصوب شد. يون كه در كره‌جنوبي به دنيا آمده پيش از اين سفير آمريكا در مالزي بوده است. او همچنين به‌عنوان ديپلمات ارشد سمت‌هاي ديگري در ارتباط با كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا داشته است.

جا سونگ‌نام هم همچون همتاي آمريكايي‌اش 63ساله است. او سابقه زيادي در وزارت خارجه كره‌شمالي در زمينه خلع‌سلاح و مذاكرات صلح دو كره دارد. جا سونگ‌نام پيش از اين بين سال‌هاي 2006تا 2011، سفير كره‌شمالي در انگليس بوده است. او در 3سال گذشته نماينده پيونگ‌يانگ در سازمان ملل بوده و يكي از كانال‌هاي ارتباط دولت كره‌شمالي با جهان خارج بوده است.

کد خبر 387072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha