سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

پریچهر باقری: قبل از هر چیز داستان برایم مهم است؛ بعد هم هنوز تصمیم نگرفته‌ام نقش دوم بازی کنم؛ نقش کوتاه، نقشی که شناسنامه دارد، فرق می‌کند

بهاره رهنما در فیلم «توفیق اجباری»، نقشی کوتاه اما دلنشین را ایفا کرده. به نظرش این روزها بازیگرها روی کار تصویر در سینمای ایران موج‌سواری می‌کنند. او درحال‌حاضر، مشغول بازی در فیلم «دایره زنگی» به کارگردانی پریسا بخت‌آور است و البته در هیچ شرایطی علاقه‌اش به نوشتن را فراموش نمی‌کند.

  •  بعد از مدت‌ها چطور شد در «توفیق اجباری» بازی کردید؟

من به طور معمول در 4-3 سال اخیر  کار سینمایی داشتم ولی 2کار آخرم به خاطر مافیای پخش هنوز اکران نشده. اولی «ماجرای اینترنتی» به کارگردانی حسین قناعت است که در جشنواره قاهره از آن تقدیر شد و همین‌طور پارسال در اصفهان پرمخاطب‌ترین فیلم شناخته شد و دومی فیلم «شبانه» که کار 2 فیلمساز جوان و مستعد است؛ کیوان علی محمدی و امید بنکدار. درمورد توفیق اجباری هم اول قرار نبود کار کنم.

یک شب باران کوثری و عطاران و گلزار و نیوشا ضیغمی تماس گرفتند و گفتند: «حتی اگر نقش را قبول نمی‌کنی بیا ببینیمت، کارت داریم». خارج از دفتر فیلمسازی قرار گذاشتیم و آنجا قرار شد نقش بیتا را بازی کنم ولی با بعضی تغییرات. رضا عطاران می‌گفت: «من آرزو داشتم زن بودم و نقش بیتا را قبول می‌کردم». البته 4سکانس از بازی من – یعنی حدود 20-15 دقیقه از فیلم– حذف شد؛ چون وزارت ارشاد مجوز پخش آن قسمت‌ها را نداد.

  •  ماجرای حذف سکانس‌ها چه بود؟ چرا مجوز ندادند؟

بیتا دختری است که مرتب خواب می‌بیند؛ فکر می‌کند گلزار عاشق او شده و قرار است با هم ازدواج کنند و اصلا به همین خاطر زنش را طلاق داده. وزارت ارشاد برای سکانس خواب‌ها مجوز نداد چون معتقد بود این‌قدر رؤیاپردازی بدآموزی دارد؛ حتی پایان فیلم تغییر کرد؛ جایی که بیتا به دوستان‌اش زنگ می‌زند و خبر ازدواج‌اش با یک فوتبالیست را می‌دهد.

در اصل، او عاشق شهرت است و برایش فرقی نمی‌کند که با یک فوتبالیست عروسی کند یا گلزار. این نقش از لحاظ روان‌شناختی حرف‌های زیادی داشت که خب حذف شد. با تمام این جریانات، خوشحالم در فیلمی بازی کردم که مردم را می‌خنداند؛ البته نه به هر‌قیمتی. توفیق اجباری، فیلم خوش‌ساختی است که در این اوضاع نامساعد، دارد سرمایه برمی‌گرداند.

  •  می‌گویند در توفیق اجباری فیلمنامه نداشته‌اید!

اصلا این‌طوری نبوده. من خودم شاهد بودم که پیمان عباسی با چه دقتی تغییرات آقای لطیفی را دنبال می‌کرد. آقای لطیفی فیلمنامه را برای خودش انتخاب می‌کند ولی ساختمان داستان و کاراکترها مطابق فیلمنامه نوشته شده بود. خیلی بی‌انصافی است که بگوییم «روز سوم» یا «توفیق اجباری» فیلمنامه نداشته‌اند. من خودم از آن دست بازیگرانی هستم که فیلمنامه برایم مهم است و به نویسندگی علاقه دارم.

کد خبر 38741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز