شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

تعداد زیادی از تحلیلگران بازار سرمایه رشد شاخص بورس را واقعی و متناسب با واقعیت‌های اقتصاد می‌دانند. با وجود این، برخی از سهامداران، همچون دوره‌های قبل به ادامه زیان خود، به‌رغم صعود شاخص، معترضند.

به گزارش همشهري، در بلندمدت حركت شاخص‌هاي بورس بر مدار صعود و نزول و با نوسان همراه است. تقريبا در هر دوره‌اي بخشي از سرمايه‌گذاران نسبت به آنچه زيان ناشي از سرمايه‌گذاري بورس مي‌دانند،

معترضند اما رفتار‌شناسي بازار نشان مي‌دهد كه بخش عمده اين زيان ناشي از دانش كم، بي‌توجهي به عوامل بنيادين رشد شاخص و همينطور مديريت نادرست سبدهاي سرمايه‌گذاري است. البته اعتراض سهامداران زيان‌ديده در همه دوره‌ها وجود دارد و چيز جديدي نيست اما كارشناسان از يك طرف رشد شاخص بورس را منطبق با عوامل واقعي بورس ارزيابي مي‌كنند و از سوي ديگر به اين سرمايه‌گذاران زيان‌ديده كه از دانش كافي براي سرمايه‌گذاري در بورس برخوردار نيستند‌،

توصيه مي‌كنند در صندوق‌ها سرمايه‌گذاري كنند. تحليلگران معتقدند كه افزايش قيمت مواد خام در بازار‌هاي جهاني و افزايش قيمت دلار منجر به افزايش ورود نقدينگي به بورس شده است و با توجه به تصميم اخير اعضاي اوپك براي كاهش سطح عرضه نفت و همينطور انتشار خبرهاي خوبي درباره احتمال بازبيني نرخ خوراك پتروشيمي‌ها مي‌تواند تضمين‌كننده رشد قيمت‌ها و رشد شاخص بورس در آينده باشد.

به گفته تحليلگران بخش عمده رشد شاخص در يك‌ماه گذشته ناشي از افزايش سود شركت‌ها بوده و همانطور كه نمودارها نشان مي‌دهد، هنوز بخش عمده رشد شاخص‌هاي بورس آغاز نشده است و احتمال اينكه شاخص بورس تا سقف 120هزار واحد هم صعود كند، بسيار محتمل است زيرا مطابق نمودارها اكنون فاصله بين شاخص قيمت و شاخص كل كه بيانگر مقدار سود تقسيم شده و رشد قيمت سهام شركت‌هاست زياد است و اين امر نشان مي‌دهد قيمت سهام شركت‌ها همچنان جاي رشد دارد.

با اين شرايط رضا كياني، مدير تحقيق و توسعه بورس تهران در بيان دلايل رشد شاخص توضيح داد: علت رشد شاخص بيشتر ناشي از سود تقسيم شده در مجامع شركت‌هاي بورس است. كياني به تفاوت تغييرات شاخص قيمت و شاخص كل اشاره كرد و افزود: در بازه زماني 4سال گذشته، شركت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس تهران نزديك به 143هزار ميليارد تومان سود نقدي تقسيم كرده‌اند.

  • رشد شاخص واقعي است

محمود‌رضا خواجه نصيري، مديرعامل شركت تأمين سرمايه تمدن درباره دلايل رشد شاخص گفت: رشد شاخص بورس، واقعي است؛ زيرا هم با افزايش ارزش معاملات و هم رشد صنايعي كه در چند وقت اخير با رشد سودآوري داشته‌اند، همراه بوده است. اين روند به شرط تداوم مولفه‌هاي اثرگذار به‌ويژه تغيير جهت نقدينگي ناشي از ثبات مالي بانك‌ها و روند رو به رشد نرخ ارز با شيب ملايم و... ادامه خواهد داشت. او افزود: انتظار اتفاق خارق‌العاده‌اي در بازار سرمايه نمي‌رود. درصورت تداوم روند فعلي در بازار سرمايه، كوتاه‌تر‌شدن مدت زمان توقف نمادها به افزايش نقدشوندگي سهام و حفظ هيجان موجود و در نتيجه بهبود شرايط كمك خواهد كرد.

  • رشد شاخص تا ۱۰۰هزار واحد

عليرضا زماني، مدير معاملات كارگزاري بانك رفاه كارگران هم گفت: رشد شاخص تا محدوده ۱۰۰هزار واحدي تا پايان سال دور از ذهن نخواهد بود. با شروع افزايش قيمت جهاني نفت شاهد افزايش ديگر عوامل تأثير‌گذار در بازار سرمايه بوديم، يك عامل به رشد قيمت‌هاي جهاني مواد خام در بازار‌هاي جهاني بر‌مي‌گردد.

او تأكيد كرد: افزايش قيمت ارز موجب افزايش سود‌آوري شركت‌هاي صادراتي شده و به‌دنبال همين افزايش قيمت شاهد افزايش سود برخي شركت‌هاي بورس بوده‌ايم. او تأكيد كرد: از سوي ديگر كاهش نرخ بهره بانكي دليلي بر ورود نقدينگي به بازار سرمايه شد و قطعا تداوم سياست‌هاي انقباضي و كاهش نرخ بازده بدون ريسك مي‌تواند موجب افزايش نقدينگي و ورود جريان‌هاي نقدي جديد به بازار سرمايه شود.

  • آهنگ رشد كند مي‌شود

در مقابل كارشناسان خوش‌بين، برخي كارشناسان تحليل مي‌كنند كه سرعت رشد شاخص با همين شرايط كنوني ادامه نخواهد داشت. محمود‌رضا الهي‌فرد در اين‌باره گفت: حفظ اين وضعيت مثبت بستگي به شرايط اقتصادي و عوامل تأثيرگذار بر بازار سرمايه نظير نرخ ارز و نرخ سپرده‌هاي بانكي دارد. او با بيان اينكه رشد شاخص بورس ديگر به اين شكل ادامه نداشته و حداقل آهنگ رشد آن كند خواهد شد، گفت: حفظ اين وضعيت مثبت نيز بستگي به شرايط اقتصادي و عوامل تأثيرگذار بر بازار سرمايه نظير قيمت ارز و نرخ سپرده‌هاي بانكي دارد‌.

  • نقش عوامل سياسي

عليرضا قدرتي، ديگر كارشناس بازار سرمايه هم گفت: بدون درنظر گرفتن عوامل اقتصادي كاهش موقت تنش‌ها در منطقه خاورميانه و فروپاشي سازماندهي مركزي داعش در سوريه و عراق ازجمله عواملي بودند كه منجر به كاهش ابهام در بازارها و افزايش اطمينان سرمايه‌گذاران به آينده شدند. قدرتي معتقد است كه علاوه بر مسائل اقتصادي، نكته‌اي كه ممكن است طي هفته‌هاي آينده منجر به اصلاح شاخص شود، مربوط به مسائل پيرامون برجام و نزديك‌شدن به موعد اظهارنظر كنگره آمريكا در مورد آن و مسائل يمن و لبنان است.

بورس

کد خبر 391219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha