همزمان با تداوم رشد شاخص‌ها، بورس تهران به صدر فهرست برترین بورس‌های دنیا صعود کرد و جایگاه نخست را از نظر بازده به‌دست آورد.

به گزارش همشهري، تغيير مؤلفه‌هاي سياسي و اقتصادي از برجام گرفته تا افزايش قيمت نفت، دلار و مواد خام در بازار‌هاي جهاني چنان اثر عميقي بر بورس تهران گذاشتند كه بازار سهام 50ساله تهران را به بالاترين نقطه جهان رساندند اين اتفاق بعد از آن افتاد كه بورس تهران توانست بالاترين ركورد تاريخي‌اش را ثبت كند. بورس تهران از نظر قانوني 15دي‌ماه امسال 50ساله مي‌شود و اين اتفاق مهمي براي بازار سهام است كه نشان مي‌دهد سابقه بازار سهام در ايران در مقايسه با برخي كشور‌هاي ديگر چقدر است.

در عين حال به غيراز درنظر گرفتن مقدار بازده كه مهم‌ترين عامل سرمايه‌گذاري براي سهامداران سراسر كره زمين است، صنايع موجود در بازار سهام ايران كه با احتساب صنايع فعال در فرابورس هم‌اكنون از مرز 55 صنعت هم عبور كرده غناي بيشتري به انجام معاملات در بازار سهام ايران داده است.

  • مقايسه بورس تهران و ساير بورس‌ها

اطلاعات آماري از مقدار بازده سرمايه‌گذاري در بازار‌هاي سهام دنيا نشان مي‌دهد بورس تهران با 3.8درصد رشد در يك‌ماه گذشته يعني‌ماه نوامبر ميلادي بيشترين رشد را در ميان مهم‌ترين بازار‌هاي سهام در دنيا در اختيار گرفته است. در اين مدت بازار سهام هنگ‌كنگ و توكيو بعد از بورس تهران قرار گرفته‌اند.

در يك‌ماه گذشته ميلادي شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌كنگ 1.7درصد و شاخص نيكي در بورس توكيو 12درصد رشد كرده است اين به‌معناي اين است كه سهامداران فعال در بورس هنگ‌كنگ و ژاپن بازده‌شان كمتر از بازده سرمايه‌گذاران در بورس تهران بوده است. در آمريكا هم بورس‌هاي نيويورك و نزدك كه بزرگ‌ترين بورس‌هاي حال حاضر دنيا به‌حساب مي‌آيند در 30روز گذشته 2.9 و 0.9درصد بازده به‌دست آورده‌اند.

ميانگين بازده سرمايه‌گذاران در بورس‌هاي نزدك و نيويورك در 8‌ماه گذشته هم 16درصد بوده است. در اروپا نيز همه بورس‌هاي مطرح شامل، لندن، پاريس، آمستردام، اسپانيا و آلمان دسته جمعي با نزول‌هاي سنگين 2.5 تا 4.5درصدي در 30روز گذشته مواجه شده‌اند. هم‌اكنون مقدار بازده كه از محاسبه شاخص قيمت و بازده نقدي در بورس‌ها به‌دست مي‌آيند مهم‌ترين مولفه تصميم‌گيري براي سرمايه‌گذاري در بازار‌هاست.

  • رتبه دوم در 8‌ ماه گذشته

اين اطلاعات آماري نشان مي‌دهد در دوره 8‌ماه امسال، بورس تهران با 18درصد بازده بعد از بورس هنگ‌كنگ با 19.6درصد در رتبه دوم پر بازده‌ترين بورس‌هاي دنيا قرار گرفته است با اين تفاوت كه تعداد روز‌هايي كه شاخص بورس تهران مثبت بوده است در مقايسه با تعداد روز‌هاي معاملاتي به‌مراتب بيشتر از بورس هنگ‌كنگ بوده است.

سهامداران بورس تهران دست‌كم 73درصد از روز‌هاي معاملاتي را از اول سال تاكنون با سود سپري كرده‌اند كه اين بيشتر از همه بورس‌هاي جهان است زيرا تعداد روز‌هايي كه شاخص‌هاي ساير بورس‌هاي جهان صعود كرده هرگز از 60درصد تجاوز نكرده است به‌عنوان مثال بورس‌هاي نيويورك و شانگهاي چين كه جمعا در 8‌ماه گذشته بيش از 170روز در آنها معامله انجام شده است جمعا 59درصد از روزها را با رشد سپري كرده‌اند درحالي‌كه بورس تهران 73درصد از روز‌هاي معاملاتي را (از 165روز) داراي عملكرد مثبت بوده است.

اين به‌معناي اين است كه بورس تهران اگرچه از نظر بازده بعد از بورس هنگ‌كنگ قرار مي‌گيرد اما از نظر تعداد روز‌هايي كه سهامداران بازده مثبت به‌دست آورده‌اند قاطعانه رتبه نخست را دارد. بورس هنگ‌كنگ در 8‌ماه گذشته فقط در 57درصد از روز‌ها روند صعودي داشته و از ثبات پايداري در تعداد روز‌هاي مثبت بر خوردار نبوده است. در اين مدت همچنين رتبه سوم پربازده‌ترين بورس دنيا بعد از تهران و هنگ‌كنگ به توكيو با 17درصد رشد رسيده است شاخص نيكي در بورس توكيو جمعا در 54درصد از روز‌هاي معاملاتي مثبت بوده است.

  • افت بورس‌هاي خاورميانه

در كنار افت سنگين بورس‌هاي اروپايي در 30روز گذشته برخي بورس‌هاي فعال در خاورميانه هم با افت سنگيني در 30روز گذشته مواجه شده‌اند در همين مدت سرمايه‌گذاران حاضر در بورس‌هاي مهم خاورميانه مانند استانبول و دوبي افت‌هاي بي‌سابقه‌اي را تحمل كرده‌اند، درحالي‌كه بورس تهران در همين مدت در طول 30روز 3.8درصد رشد كرد.

در 30روز گذشته بورس استانبول 9.3درصد و بورس دوبي 3.5درصد افت كرده‌اند در همين مدت بورس عربستان تحت‌تأثير رشد قيمت نفت و تلاش براي فروش سهام آرامكو به‌عنوان بزرگ‌ترين سهام بورس عربستان توانسته است فقط 0.3درصد رشد كند.در اين مدت بورس دوبي در 51 و بورس عربستان در 46درصد از روز‌هاي معاملاتي‌اش عايدي براي سهامداران به ارمغان نياورده است.

کد خبر 391371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha