دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: بحران قطع گاز در روزهای اخیر با تشدید سرما همچنان ادامه دارد و هم‌اکنون ساکنان 3 استان کشور با مشکل سرما مواجهندو در عین حال شبکه حمل‌ونقل در این استان‌ها به‌دلیل کمبود سوخت گاز دچار اختلال شده است.

به گزارش خبرنگار ما، مشکل تأمین گاز علاوه بر شهروندان و کارخانه‌ها، دامنگیر نیروگاه‌ها هم شده و شرکت توانیر از مردم خواست در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. بخش عمده سوخت نیروگاه‌های کشور از گاز تأمین می‌شود.

قطع جریان گاز در شهرهای شمالی کشور که از مناطق سردسیر محسوب می‌شوند علاوه بر ایجاد مشکل برای تأمین گرمای منازل مسکونی،  برخی صنایع و تولید‌کنندگان را در استان‌های سمنان و مازندران دچار خسارت کرده است.

این امر شبکه حمل‌ونقل را نیز به‌دلیل قطع گاز مراکز عرضه گاز خودروها  مختل  کرده است. جایگاه‌های سوخت سی‌.ان‌.جی در مازندران از شنبه تعطیل شده‌است.

به گزارش ایرنا رئیس اتحادیه تاکسیرانی شهرستان ساری با تأیید تشکیل صف‌های طولانی و ابراز نگرانی از اختلال در تردد شهری گفت: ازیک هزار و  ۵۰۰دستگاه تاکسی در این استان،  ۹۰۰دستگاه دوگانه‌سوز هستند که فقط  ۱۳لیتر سهمیه روزانه بنزین دارند.

قطع گاز در استان سمنان نیز مشکلات مشابهی به‌وجود آورده و علاوه بر ایجاد مشکل در تأمین گرما در منازل مسکونی، صنایع و تولید‌کنندگان نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدند.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان از مردم تهران خواست در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند تا تأمین گاز این استان با مشکل مواجه نشود.

به گفته وی از صبح روز یکشنبه 40‌درصد گاز مشترکان شاهرود، 65 درصد گاز مشترکان دامغان، 80‌درصد گاز مشترکان در شهمیرزاد و 60 درصد در مهدی‌شهر و 30‌درصد گاز مشترکان مهدی‌شهر و سمنان قطع شده است.

مشکل تأمین گاز در برخی از شهرهای استان سمنان، مازندران و گلستان ناشی از قطع گاز وارداتی از ترکمنستان است که از روز شنبه صورت گرفته است.

قطع گاز وارداتی از ترکمنستان به گفته مراجع رسمی به‌دلیل مسائل فنی رخ داده، ولی برخی منابع احتمال استفاده این کشور از شرایط فصلی برای افزایش قیمت گاز صادراتی خبر می‌دهند.

اگرچه هیچ‌یک از مقامات رسمی از این امر سخنی نگفته است ولی بروز مشکلات ناشی از قطع گاز در مناطق شمالی کشور، موجب استفاده از خط لوله‌های کمکی برای تأمین گاز مناطق مذکور، شده‌است.

در عین حال گفته می‌شود هیئتی متشکل از یکی از معاونان وزارت خارجه و مقامات وزارت نفت برای حل این مشکل عازم ترکمنستان شده‌اند.

باید صرفه‌جویی کنیم

در این زمینه سید رضاکسایی‌زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز از اقدام ترکمنستان به‌دلیل درخواست افزایش قیمت گاز ابراز بی‌اطلاعی کرد.

وی در مورد اقدامات انجام شده برای تأمین گاز مناطقی که با مشکل تأمین گاز مواجه هستند تأکید کرد، با استفاده از خط لوله گاز منطقه نیزار قم و تقویت فشار گاز در مناطق سمنان‌، شاهرود و دامغان مشکل این مناطق برطرف می‌شود.

کسایی‌زاده خاطرنشان کرد: مشکل شهر سمنان به‌کلی حل شده ولی مناطق دامغان و شاهرود به زودی حل می‌شود. وی در مورد مشکل استان مازندران نیز گفت: با استفاده از خط دوم سراسری و تقویت فشار گاز امیدواریم مشکل تأمین گاز در مناطقی از استان مازندران که با مشکل قطع گاز روبه‌رو هستند نیز امروز برطرف شود.

کمبود سوخت نیروگاه‌‎ها

از دو روز گذشته گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسید و تأمین گاز برخی نیروگاه‌های کشور با مشکل مواجه شد.

به‌دلیل پیش‌بینی نشدن سوخت کافی برای برخی نیروگاه‌ها، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از راه‌‌‌آهن برای انتقال سوخت درخواست همکاری و کمک کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توانیر، افزایش مصرف گاز در بخش‌های خانگی در روزهای گذشته موجب شده است، شرکت ملی گاز میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور را تا حد کم‌سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته کاهش دهد، به‌طوری که روند فعلی تولید برق در برخی از نیروگاه‌های کشور با محدودیت‌ جدی مواجه شده است.

توانیر از مردم خواسته تا حد امکان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

کد خبر 40595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز