یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: در روزهای اخیر در مورد احتمال محقق نشدن برنامه‌ریزی تولید نفت و گاز کشور و تأثیر رشد مصرف در بخش انرژی کشور مطالب مختلفی منتشر شده است.

برای آگاهی از برنامه‌های وزارت نفت برای مقابله با این مخاطرات و کنترل مصرف با عبدالمحمد دل‌پریش مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • برخی کارشناسان براین باورند که اهداف و برنامه‌های افزایش تولید به‌ویژه در بخش نفت خام محقق نمی‌شود. در این زمینه چه پاسخی دارید؟

توانایی بالقوه برای رسیدن به برنامه از نظر توان نیروی انسانی و تخصص و ذخایر کشور وجود دارد. یکی از راه‌های بالفعل شدن، سرمایه‌گذاری است. شاید برخی تصور کنند که مهم‌ترین عامل سرمایه است  ولی به‌واقع همه چیز سرمایه‌گذاری نیست.

باید توان جذب سرمایه در کشور و ساختار سازمانی موجود کشور وجود داشته باشد.  این شامل اصلاح ساختارهای اداری و تشکیلاتی و نظام بانکی و غیره می‌شود.

اهدافی که برای تولید نفت و گاز کشور ترسیم شده خیلی جاه‌طلبانه تدوین نشده است و به‌نظر من با اختلاف کم یا زیاد از نظر کمیت و از نظر زمان به این اهداف خواهیم رسید.

این اهداف شامل تولید نفت 5/4 میلیون بشکه‌ای در پایان برنامه چهارم و تولید 7میلیون مایعات هیدروکربوری شامل نفت خام و ال‌پی‌جی، نفتا و میعانات گازی در طول برنامه چشم‌انداز است.

  • در حال حاضر، تراز صادرات گاز ما صفر است و این در حالی است که رشد مداوم مصرف در داخل به‌عنوان یک خطر، صنعت نفت کشور را تهدید می‌کند، در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

شاید برخی سال‌ها تراز ما منفی بوده است ولی میانگین آن صفر است. برای تقویت بخش تولید و تأمین مصرف و صادرات و تزریق، هدف ما به تولید رساندن همه مراحل میدان گازی پارس جنوبی است.

علاوه براین، حوزه‌های گازی بزرگ دیگری داریم که برای تولید آنها برنامه‌ریزی شده‌است. این میدان‌ها علاوه بر پارس جنوبی شامل کیش، لاوان، گشو، گلشن، فردوسی و پارس شمالی است.

البته طرح‌هایی که به تولید ال ان جی اختصاص یافته باید صادر شود چون امکان مصرف داخلی  نداریم.  کنترل مصرف به‌طور عمده از سوی شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت دنبال می‌شود.

  • راه‌کارهای قیمتی نیز در این زمینه هدف گذاری شده است؟

تصمیم‌گیری در مورد راه‌های قیمتی با نهاد‌های دیگر است. ما تنها راه‌حل ارائه می‌دهیم و روش‌های استاندارد‌سازی و تبدیل و بهبود بازده انرژی را دنبال می‌کنیم. تازه‌ترین پیشنهاد‌ما تأمین هزینه تبدیل نیروگاه‌های موجود به سیکل ترکیبی است.

این یک طرح بزرگ است که اگر اجرا شود با بالا بردن راندمان نیروگاه‌ها، مصرف انرژی را در نیروگاه‌ها کاهش می‌دهد.

امروز یکی از مصرف‌کنندگان عمده گاز در کشور، نیروگاه‌های کشور هستند که با این کار، بار مصرف گاز و سوخت‌های مایع در این بخش کاهش می‌یابد.

کد خبر 39332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز