دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد رسولی: اینتل اعلام کرد در پی به توافق نرسیدن با مدیر پروژه جهانی "یک نوت‌بوک برای هر کودک" از این پروژه کناره‌گیری می‌کند

سخنگوی این شرکت با اعلام این خبر، افزود دلیل خروج از این پروژه، رسیدن به یک بن‌بست فلسفی در مذاکرات با نیکولاس نگروپنته، مدیر پروژه، است. 

نگروپنته نیز در واکنش به این خبر، تصمیم اینتل را فرار از انجام  یک پروژه جهانی و خیرخواهانه خواند و اظهار تاسف کرد. او همچنین فروش نوت‌بوک‌های 300 دلاری مدل ClassMate را دلیل این انصراف ذکر کرده است. این نوت‌بوک‌ها به نوعی رقیب نوت‌بوک‌های 100 دلاری نگروپنته محسوب می‌شوند.

Intel backs out of OLPC

پروژه یک نوت‌بوک برای هر کودک (OLPC) در سال 2005 توسط نگروپنته و گروهش معرفی شد. طبق این پروژه قرار بود که نوت‌بوک‌هایی با حداقل امکانات برای کودکان کشورهای فقیر به قیمت 100 دلار آماده شود و با کمک دولت‌ها در اختیار آنها قرار گیرد.
این نوت‌بوک البته هیچ وقت با قیمت 100 دلار ارائه نشد و به دلیل افزایش قیمت قطعات، 188 دلار  شد.

در این نوت‌بوک سیستم‌عامل لینوکس رایگان و پردازنده AMD قرار داده شده است که به نظر این انتخاب، عامل اصلی اختلاف بین نگروپنته و اینتل است. AMD بزرگترین رقیب اینتل در ساخت پردازنده و تراشه‌های کامپیوتری محسوب می‌شود و استفاده از پردازنده این شرکت در نوت‌بوک‌های 100 دلاری می‌تواند عامل اصلی اختلاف باشد.

اما چرا نگروپنته از پردازنده اینتل استفاده نکرد؟: قیمت بالا.

 لازم به ذکر است که اینتل با قصد مشابه، اقدام به تولید نوت‌بوک مدل ClassMate ‌ کرده است که از پردازنده خودش در آن استفاده شده و به همین دلیل  قیمت آن 300 دلار شده است. اینتل قرار است به صورت مستقل این نوت‌بوک را به کشورهای در حال توسعه پیشنهاد دهد.

با این تصمیم اینتل، این ایده نیز قوت می‌گیرد که  خروج اینتل از این پروژه به دلیل منافع مالی این شرکت است که از نوت‌بوک‌های 300 دلاری کسب می‌کند.  اینتل قرار بود در این پروژه به عنوان یکی از منابع مالی، کمک حال نگروپنته باشد.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 40985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز