یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

زینب زینال زاده ـ حمید رضا بوجاریان - خبرنگار: دست روی‌گونه‌اش می‌گذارد و از درمانگاه خارج می‌شود. زیر لب آهسته و آرام می‌گوید: ۸۰ هزار تومان برای کشیدن یک دندان خراب.

گروه‌ جهادی جمعیت فراگیر

اگر این‌قدر پول داشتم به زخم زندگی‌ام می‌زدم.» سر راه به عطاری می‌رود و کمی دارچین می‌خرد تا روی دندانش بگذارد. به خانه که می‌رسد دردش را از بچه‌هایش پنهان می‌کند تا مبادا آنها غصه بخورند. حوالی ظهر «امید» از مدرسه به خانه می‌آید و برگه کوچکی را که نشانی انبار «پیام» در خیابان شوش رویش نوشته شده به مادر می‌دهد و می‌گوید: «قرار است پزشکان به محله بیایند و رایگان اهالی را معاینه کنند.»

قند در دل مادر آب می‌شود و برای صبح جمعه لحظه‌شماری می‌کند. این کار توسط یک گروه جهادی با عنوان «جمعیت فراگیر ، زندگی خوب» در نقاط محروم انجام می‌شود و شعارشان «یک روز خوب، زندگی خوب» است. آنها این‌بار به محله «هرندی» آمده اند و زمینه‌ای فراهم کرده اند تا اهالی این محله برای یک روز هم که شده، زندگی خوب را تجربه کنند. این برنامه دهم آذرماه نیز دوباره اجرا می‌شود. 

ساعت ۹ صبح است. شور خاصی در محله هرندی موج می‌زند. مردم دسته دسته به سمت انبار پیام می‌روند. عده‌ای کودک خردسال همراه دارند و برخی هم پدر و مادر پیرشان را همراهی می‌کنند. افراد با کاورهای مخصوص مردم را به بخش پذیرش راهنمایی می‌کنند. هر لحظه به تعداد مراجعه‌کنندگان افزوده می‌شود و سالن انتظار مملو از جمعیت شده است.

عده‌ای می‌خواهند آزمایش بدهند و برخی نوبت دندانپزشکی می‌گیرند. تعدادی کودکانشان را آورده‌اند و بعضی نیز نیاز به مشاوره دارند. خلاصه پس از ۲ ساعت تعداد مراجعه‌کنندگان به بالای ۵۰۰ نفر می‌رسد و اعضای گروه گمان می‌کنند تا ساعت ۱۷، آمار به بالای هزار نفر برسد. بخش دندانپزشکی شلوغ‌تر از سایر بخش‌هاست. مادر امید نوبت دندانپزشکی می‌گیرد و منتظر می‌نشیند.

سراغش می‌رویم و وقتی در مورد خدمات جمعیت فراگیر سؤال می‌کنیم، با ابراز رضایت می‌گوید: «خدا خیرشان بدهد. همسرم ۲ سال است که فوت کرده و در خانه کار بسته‌بندی انجام می‌دهم. درآمد زیادی ندارم و شکم بچه‌هایم را به زور سیر می‌کنم. وقتی پسرم گفت که پزشکان رایگان معاینه می‌کنند، آمدم تا درد دندانم را مداوا کنند.» او در پایان صحبت‌هایش دعای خیرش را بدرقه اعضای گروه جمعیت فراگیر می‌کند.

سالن انتظار پزشکان عمومی مملو از جمعیت است. یکی از سردرد می‌نالد و دیگری از سرماخوردگی. کمی آن طرف‌تر پیرزن از پادرد شکایت می‌کند و نوجوان ۱۳ ساله‌ای تب دارد. خلاصه همه با بیماری دست به گریبان هستند و آمده‌اند تا پزشکان معاینه‌شان کنند. هوا آنقدر سرد نیست اما پیرزن در گوشه‌ای از سالن نشسته و با اینکه لباس گرم به تن دارد از سرما می‌لرزد.

می‌گوید: «۲ شب است که تب و لرز کرده‌ام. تنها زندگی می‌کنم و روزگارم را با دستفروشی می‌گذرانم. هزینه ویزیت پزشکان زیاد است و به همین دلیل نتوانستم دکتر بروم. از طریق همسایه‌ها متوجه شدم قرار است یک گروه پزشک بیایند و رایگان اهالی را معاینه کنند. امروز آمدم تا دردم را درمان کنند.» بیماران یکی یکی وارد اتاق پزشکان می‌شوند و با دعای خیر از اتاق خارج می‌شوند و در را می‌بندند. 

  • مشاوره برای استحکام خانواده‌ها

سالن بزرگی به بخش مشاوره اختصاص داده شده است و ۵ مشاور مشغول گفت‌وگو با مراجعه‌کنندگان هستند. برخی مشکل خانوادگی دارند و عده‌ای مسائل فردیشان را با مشاوران در میان می‌گذارند. «مریم رحمتی» ۴ سال است که  ازدواج کرده و ۲ فرزند دارد. به همراه شوهرش به سالن مشاوره آمده است. به گفته خودش همسرش عصبی است و به بچه‌ها پرخاشگری می‌کند.

او با ابراز رضایت از خدمات مشاوره می‌گوید: «همسرم بیکار است و در خانه، دوخت خز کلاه و کاپشن انجام می‌دهیم. شوهرم گاهی اوقات از کوره در می‌رود و عصبانی می‌شود و با بچه‌ها تندی می‌کند و برخی از مواقع دستش را روی من بلند می‌کند.» مرد سرش را پایین می‌اندازد و مشاور با لحنی مهربان می‌گوید:

«پدر خانواده برای بچه‌ها الگو است و مطمئن باشید بچه‌ها، از شما یاد می‌گیرند.» این حرف کافی است تا نشانه‌های شرمندگی در چهره‌اش نمایان ‌شود.او می‌گوید: «دست خودم نیست. متأسفانه مشکلات زندگی فشار می‌آورد و عصبانی می‌شوم و از این بابت شرمنده‌ام و قول می‌دهم عصبانیتم را کنترل کنم.» مراجعه‌کنندگان توسط مشاوران راهنمایی می‌شوند و با ابراز رضایت سالن را ترک می‌کنند.

  • دریافت داروی رایگان با برگه‌های مخصوص

اعضای جمعیت فراگیر برای رفاه بیشتر بیماران، داروخانه دایر کرده‌اند و مراجعه‌کنندگان می‌توانند داروهایشان را رایگان تهیه کنند. البته برخی از داروها در داروخانه موجود نیست و شهروندان مجبورند از داروخانه‌های دیگر تهیه کنند. «حمید اسکندری» نسخه‌ای را که در دست دارد نشانمان می‌دهد و می‌گوید: «سرمای شدیدی خورده‌ام و دکتر دارو تجویز کرد به داروخانه گروه رفتیم که دارد  رفتم نداشت و مسئولان داروخانه گفتند که باید از داروخانه‌های دیگر دارد تهیه کنم.

غمگین شدم و چهره‌ام در هم رفت. اما مسئولان داروخانه وقتی ناراحتی‌ام را دیدند گفتند که نسخه در برگه مخصوص نوشته شده است و داروخانه‌ها، داروها را رایگان می‌دهند. خدا خیرشان بدهد که به فکر همه چیز هستند.» علاوه بر نسخه‌ها، انجام برخی آزمایش‌ها نیز باید در آزمایشگاه‌های دیگر انجام شود که پزشکان آنها را در برگه‌های مخصوص می‌نوشتند و مهر می‌کردند. 

  • کمک به بیماران نیازمند

«مریم کارگر» چند ماه است که دوره دانشجویی‌اش به پایان رسیده و همراه با جمعیت فراگیر، به کسانی که به تخصصش نیاز دارند، کمک می‌کند. او می‌گوید: «مددکاری بهداشت خوانده‌ام و روش‌های تست H.I.V را گذرانده‌ام. بسیاری از مردم ساکن در نقاط محروم از بیماری خود اطلاع ندارند. تلاش می‌کنیم با شناسایی بیماری افراد، روند درمان مبتلایان به بیماری «ایدز» را پیش از پیشرفت آغاز کنیم.»

کارگر که در اتاق دندانپزشکی سرش حسابی شلوغ است درباره نحوه آشنایی‌اش با گروه جهادی زندگی خوب می‌گوید: «درسم تازه در دانشگاه تمام شده است، یکی از استادان پیشنهاد داد برای کسب تجربه‌های جدید با این گروه همکاری کنم. اکنون ۶ ماه است که با گروه کار می‌کنم و هر ماه به ۳ نقطه محروم می‌روم تا هم با افراد جدید آشنا شوم وهم آنچه یاد گرفته‌ام عملاً تجربه کنم.» 

  • صدرنشینی اعتیاد

سر اعضای گروه مشاوران جمعیت فراگیر مانند دیگر همکارانشان حسابی شلوغ است. دلیل این شلوغی را «‌نرگس تیموری» که فارغ‌التحصیل رشته مددکاری اجتماعی است، این‌گونه بیان می‌کند: «آسیب‌های اجتماعی این محله جدی است. تنوع آسیب‌هایی که اهالی با آن درگیرند بسیار بالاست. برای همین تلاش کرده‌ایم با تشکیل پرونده برای مراجعان به‌شکل تخصصی آنها را راهنمایی کنیم.» او اولویت گروه را رسیدگی به وضع کودکان‌کار و زنان محله می‌داند: «اعتیاد، کودکان‌کار، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست بیشترین آسیب‌های مراجعان به مددکاری بوده است. برای هرکدام از مراجعه‌کنندگان پرونده تشکیل داده‌ایم تا مشکلات طرح شده از سوی متخصصان گروه پیگیری شود.»

  • خدمت‌رسانی در درمانگاه خیریه اصحاب‌الحسین(ع)
  • منطقه ۱۱

درمانگاه خیریه اصحاب‌الحسین(ع) یکی از مراکز درمانی خیریه در منطقه ۱۱ است که امروز خدمات درمانی ارزان‌قیمت را به مردم منطقه ارائه می‌کند. دکتر «امیرحسین صاحب‌الزمانی» مدیر این مرکز خیریه درمانی می‌گوید: «امروز در این مرکز شاهد فعالیت درمانگاه‌های مختلفی چون کلیه، توانبخشی، مغز و اعصاب، دیالیز، گوش و حلق و بینی، آزمایشگاه و... هستیم. درمانگاه خیریه اصحاب‌الحسین(ع) با چند مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی، خیریه امام علی(ع)، زنجیره امید مهر، دردانه حضرت زهرا(س) و خیریه مکتب آل‌طه قرارداد دارد و کلیه افراد تحت پوشش این مراکز از خدمات رایگان این مرکز بهره‌مند می‌شوند.» 

  • مؤسسه حامی بیماران
  • منطقه ۶ 

مؤسسه خیریه کوثر نوباوگان از سال ۱۳۸۱ شروع به فعالیت کرده است و افراد ۱۵ تا ۲۰ سال را تحت پوشش دارد. «مرتضی کریمی» از خیّران این مؤسسه در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «مددجویان مؤسسه اگر نیاز به خدمات درمانی داشته باشند به بیمارستان معرفی می‌شوند. تاکنون تعدادی از مددجویان که نیاز به رادیولوژی، سی تی اسکن،آزمایشگاه و ارتوپدی داشته اند به مراکز درمانی معرفی و خدمات رایگان دریافت کرده اند.» افرادی که قصد دارند با این مؤسسه همکاری کنند می‌توانند به نشانی انتهای خیابان زرتشت غربی، بعد از بیمارستان مهر نرسیده به سازمان آب پلاک ۷۳ سرای محله کشاورزی مراجعه کنند.

  • سه‌شنبه‌های گره‌گشا 
  • منطقه ۱۰

دوران جنگ بود که «‌مرضیه حیدری» از اهالی محله هفت‌چنار برای کمک و تأمین نیازهای اولیه سربازان جبهه و جنگ خانه‌اش را به پایگاه جمع‌آوری کمک‌های پشت جبهه تبدیل کرد. بعد از جنگ هم این بانوی خیّر در خانه‌اش محفل کوچک دورهمی برای خیّران محله هفت‌چنار فراهم کرد تا با تشکیل یک خیریه محلی به یاری همسایگان نیازمندش بشتابد. «ابوالفضل امین‌زاده» مدیر محله هفت‌چنار با بازگویی این ماجرا ، درباره فعالیت خیریه اهالی این محله چنین توضیح می‌دهد: «چند سالی است که خیّران محله هفت‌چنار برای کمک به نیازمندان، سه‌شنبه‌ها دورهم جمع و برای تهیه پوشک و ایزی لایف برای افراد معلول و سالمند، تهیه داروهای ویژه بیماری خاص مانند بیماران سرطانی، بیماران اعصاب و روان، پول جمع‌آوری می‌کنند.»علاوه بر تامین نیازهای دارویی، تأمین جهیزیه،سیسمونی و بازدید از سالمندان کهریزک هم از دیگر فعالیت های این گروه است.

  • وارد میدان کار و خدمت به مردم شویم 

سردار خسرو عروج - مشاور عالی فرمانده کل سپاه 

انقلاب ما مردمی است و هر کسی در هر گوشه‌ای که می‌تواندکاری انجام دهد باید وارد میدان شده و برای خدمت به مردمی که ولی‌نعمتان انقلابند، همت و تلاش کند. سپاه نیز مدعی حرکت در این مسیر و خدمت به مردم در مسیر انقلاب است و وظیفه سنگین‌تری در این حوزه دارد.

باور دارم سپاه از مسیرهای بحران عبور کرده و در این بحران نیز باید گوشه‌ای از کار را بگیرد و با حمایت از گروه‌های جهادی و جوانان انقلابی که برای محرومیت‌زدایی در تلاشند، نقش خود را به خوبی ایفا کند. بر این باورم که مردم انقلابی ما شایسته دریافت بهترین خدمات هستند و به این دلیل، سپاه در کنار گروه‌های جهادی و کسانی که به نیت خدمت به مردم وارد عرصه کار و تلاش می‌شوند، می‌ایستد تا خدمات مناسبی به مردم ارائه شود.

کد خبر 423636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha