جمعه ۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: از سال گذشته بررسی درخصوص تعیین میزان حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده به ستاد مزد واگذار شده است.

این در حالی است که نتایج حاصله به شورای‌عالی کار اعلام می‌شود و در این میان نظر شرکای سه گانه اعم از کارگران، کارفرمایان و دولت نیز مد نظر قرار می‌گیرد.

همه ساله نمایندگان قشر کارگری خواهان افزایش سطوح مزدی برای این قشر هستند و در مقابل کارفرمایان با افزایش اندک در این زمینه موافقند.

در این میان نیز مسئولان دولتی در تلاشند تا از یک سو خواسته‌ها و نیاز قشر کارگری تأمین شود و از سوی دیگر کارفرمایان در پرداخت این دستمزدها با مشکل مواجه نشوند و در عین حال با افزایش سطوح دستمزدی جلوی بالا رفتن نرخ تورم نیز گرفته شود.

طی سال گذشته 3 اظهار نظر از سوی این 3 نماینده در این زمینه اعلام شد. بر اساس این اظهار نظرها نظر نمایندگان قشر کارگری روی ماهانه 250 هزار تومان دستمزد بود، نظر مسئولان وزارت کار 200 هزار تومان و نظر کارفرمایان 180 هزار تومان بود.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار، میزان حقوق کارگری برای امسال روزانه 6هزار و 100تومان است که با احتساب حق اولاد«حداکثر 2فرزند»، حق مسکن و بن خواربار، دریافتی کارگران معادل 236 هزار تومان است.

امسال در قیاس با سال گذشته معادل 15 درصد دستمزد کارگران افزایش پیدا کرده است که با احتساب تورم امسال باید دید این میزان تا چه حد افزایش می‌یابد.

این در حالی است که اگر ملاک تعیین دستمزد سال 87 ،نرخ تورم تا پایان بهمن امسال باشد، باید دید درصورت افزایش این نرخ تا پایان سال، دولت چه تمهیداتی برای جبران کمبودهای احتمالی قشر کارگری خواهد کرد.

وزیر کار و امور اجتماعی در این زمینه به همشهری گفت: به‌نظر می‌رسد با لحاظ شدن نرخ تورم تا پایان بهمن ماه، نتیجه نهایی تصمیم اعضای شورای‌عالی دستمزد درخصوص حداقل حقوق کارگران در سال آینده اعلام شود.

سید محمد جهرمی، همچنین درخصوص میزان عیدی کارگران تأکید کرد: حداقل عیدی برای امسال 366 هزار تومان و حداکثر آن 549 هزار تومان خواهد بود.

افزایش 15 درصدی حقوق کارگران

رئیس سازمان کار استان تهران هم در این باره به همشهری گفت: احتمالا حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده بین 10 تا 15 درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته محمد تقی حاج قاسمی، البته در این میان مسلما نرخ تورم فعلی و توان قشر کارفرمایی برای پرداخت دستمزدها نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.وی افزود: بر اساس آمار موجود نرخ تورم در 12 ماهه منتهی به آذرماه امسال معادل 2/17 درصد بر آورد شده است.

وی بر این باور است که افزایش بیش از حد دستمزد کارگران می‌تواند خود زمینه‌ساز تورم باشد.

اعلام زودتر از موعد حقوق کارگران منجر به تورم می‌شود

در عین حال معاون روابط کار وزیر کار و امور اجتماعی نیز در این خصوص گفت: نتایج حاصله از رایزنی‌های صورت گرفته درخصوص حداقل حقوق کارگران در سال آینده تا قبل از اسفند ماه امسال اعلام نخواهد شد.

ابراهیم نظری جلالی، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اعلام این خبر از سوی برخی مسئولان تا پیش از زمان تعیین شده کارگران نمی‌توانند از میزان سطوح دستمزدی خود آگاه شوند، اظهارکرد: اعلام حداقل دستمزد کارگران در سال آینده زودتر از اسفند ماه می‌تواند آثار تورمی داشته باشد.به گفته وی میزان دقیق دستمزد کارگران برای سال آینده در نیمه دوم اسفند ماه اعلام خواهد شد.

کد خبر 42602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز